ביקור בחדרי הכספות של פורט נוקס
(כתב וצילם: אסף קמר, עריכת וידאו: בן שפייר)
הקירות בחדר המדרגות מצופים בטון ממוגן, ואת הדרך במורד המדרגות, לאורן החלבי של נורות הניאון, מלווים צלילם המונוטוני של מערכות אבטחה מתקדמות וצעדיהם של המארח שלי ושל המאבטח החמוש, שמלווים אותי כמו צל. למטה, בחדר הכספות הסטרילי, שולפים השניים מכיסם שני מפתחות, ובתיאום מושלם הם מסובבים אותם, והכספת הפרטית שלי נפתחת בקול חרישי, חושפת את תכולתה הנסתרת. לצערי, התא הפרטי שלי בכספת ריק מכל חפץ.
נהוג לחשוב על חדרי כספות בדימויים קולנועיים. בדימויים הללו, מדובר במקומות מאובטחים למדי, שמאחסנים בין היתר חבילות מהודקות של שטרות, תכשיטים יקרי ערך וחפצי אמנות נדירים ויקרים למדי. ואולם, עם השנים ועם התפתחות הבנקאות הדיגיטלית השתנה שוק הכספות שינוי דרמטי, וכיום אנשים פרטיים מחפשים מקומות אחסון מאובטחים בעיקר למסמכים רגישים, תמונות פרטיות וחפצים בעלי ערך נוסטלגי, שבעליהם חוששים כי יאבדו או יתגלגלו לידיים הלא נכונות.
4 צפייה בגלריה
אסף קמר כספות פורט נוקס
אסף קמר כספות פורט נוקס
"לא רק תכשיטים ואוצרות". הכספות במתחם פורט נוקס
(אסף קמר)

זיכרונות רגישים בעירום מלא

"לא מדובר רק בתכשיטים או אוצרות", מסביר אחד הלקוחות של ענף הכספות הפרטיות. "גם מסמכים חשובים, ירושות משפחתיות ואפילו כסף לחירום נכנסים לכספת – אנשים רוצים לדעת שהדברים החשובים להם מוגנים היטב. שמתי שם תמונות עירום ישנות בשחור לבן שלי ושל אשתי לזכר הימים הטובים וחס וחלילה שדבר כזה ייצא החוצה, זה פי אלף יותר גרוע משוד".
בעבר, בנקים רבים הציעו שירותי כספות פרטיים כחלק מהשירות השוטף ללקוחות, אך כיום המצב השתנה בצורה משמעותית, ורבים מהבנקים צמצמו או ביטלו לגמרי את השירות הזה. אל הוואקום הזה נכנסו חברות פרטיות, שזיהו את הפוטנציאל העסקי והחלו להציע שירותי כספות פרטיות מאובטחות.
הלקוחות בשוק המתפתח הזה אינם רק ידועני על ובכירי עולם העסקים, אולם בשנים האחרונות, כשהאחסון בחדרי הכספות בבנקים הלך והצטמצם, הכספות הפרטיות מאפשרות לאנשי האלפיון העליון לנהל את הכסף שלהם בצורה פרטית ולהיות בשליטה מלאה.
אחת החברות הבולטות בתחום היא חברת פורט נוקס, שפתחה לאחרונה באתר סודי בגוש דן (שבשל דרישות האבטחה מנוע מאיתנו להסגיר את מיקומו) מתקן כספות תת-קרקעי ברמת אבטחה גבוהה ביותר. לכבוד הפתיחה הוזמנתי לביקור יוצא דופן בחדר הכספות החדש, שגם הוא, כצפוי, נראה כאילו יצא מסרט פשע הוליוודי. שלומי הרבסט, מנהל השיווק האנרגטי ובנו של מנכ"ל החברה צביקה הרבסט, מקבל את פניי במאור פנים במגרש החניה ומוביל אותי אל דלת תמימה למראה, שקבועה בבניין משרדים אפור וחסר אפיון, בדרכנו אל גרם המדרגות הארוך שיורד אל מתחת לאדמה. כיוון שהקדמתי לשלוח מראש את צילום תעודת הזהות שלי, תהליך הבידוק הביטחוני היה מהיר, ועד מהרה זכיתי להצצה נדירה לאחורי הקלעים של עשירי ישראל.
4 צפייה בגלריה
סמנכ"ל השיווק של פורט נוקס, שלומי הרבסט
סמנכ"ל השיווק של פורט נוקס, שלומי הרבסט
שלומי הרבסט. סיפק לנו הצצה נדירה לאחורי הקלעים של העשירים
(צילום: אסף קמר)

"הביקוש עצום"

בחדר הכספות של פורט נוקס, מאחורי קירות מצופים בטון ממוגן, שוררת אווירה קפואה, קלינית וחסרת נשימה כמעט. כל פרט במקום מתוכנן בקפידה, כמבקש להעניק תחושת ביטחון בלתי מתפשר. דלתות הכספות הגדולות, עשויות פלדה משוריינת, מבהיקות תחת האור. כל אחת מהן מצוידת בטכנולוגיה ביומטרית מתקדמת – מוניטור העין והמגע מוודאים שהגישה ניתנת אך ורק למורשים. המראה של עשרות כספות מסודרות בשורות מושלמות מביא תחושה עזה של עושר ואקסקלוסיביות, כאילו כל מגירה אוצרת בתוכה עולם של סודות יקרי ערך, ששמורים רק לבודדים המורשים.
פורט נוקס היא אחת החברות הבודדות בישראל שמספקות פתרונות אבטחה וביטוח לכספות. עם לקוחותיה נמנים מפורסמים רבים, ובהם פוליטיקאים, אנשי עסקים וסלבריטאים. מעבר לכסף מזומן, תכשיטים ויצירות אמנות, ניתן לשער כי אנשי האלפיון העליון מאבטחים שם גם תמונות ומסמכים בעלי ערך סנטימנטלי, ואפילו מטבעות קריפטוגרפיים.
"אני עוסק בשמיר ואחסון של כספים כבר 30 שנה, בעיקר מול רשויות ממשלתיות ומקומיות", אומר לי המנכ"ל והמייסד צביקה הרבסט, שהצטרף לביקורי במתקן החברה. "העסק התחיל ב-1995 והתקדם לנושאים נוספים כמו מדחנים ומכונות תשלום, ועם היציאה של הבנקים מתחום הכספות הפרטיות, נחשפנו לביקוש גדול גם בתחום זה".
4 צפייה בגלריה
אסף קמר כספות פורט נוקס
אסף קמר כספות פורט נוקס
חדר הכספות בפורט נוקס
(צילום: אסף קמר)
הרבסט מסביר את ההבדלים בין הכספות הפרטיות לשירותי בנקים ומדגיש את העלויות והסטנדרטים הגבוהים הנדרשים כדי לבטח את הכספות. המודל העסקי של פורט נוקס מבוסס על שיתוף פעולה עם חברת הביטוח הבינלאומית לוידס לונדון. בשיחה עם הרבסט אני לומד לדעת כי זוהי החברה היחידה שהסכימה לבטח את הפעילות הזו, בשל העלויות הגבוהות ורמת האבטחה הנדרשת.
"ניהול הכספות הפך עבור הבנקים לכאב ראש", מסביר הרבסט. "היום הם חייבים לדווח על הכל, ואין דיסקרטיות ללקוחות. לכן, לקוחות רבים העדיפו לעבור לכספות פרטיות כדי לשמור על פרטיותם ולהבטיח שליטה מלאה בתכולת הכספת שלהם".
פרט לעובי המטורף של הקירות ומערכות האבטחה המתקדמות, מה נדרש מחברה שרוצה להקים מתקן כספות פרטי? הרבסט: "אחד האתגרים הגדולים, כאמור, היה להשיג ביטוח. בישראל אין גוף ביטוחי שמוכן לבטח כספות פרטיות ברמת הביטחון שאנחנו דורשים. פנינו ללוידס לונדון Lloyd's of London, שהם היחידים שהיו מוכנים לבטח אותנו לאחר בדיקה מקיפה של הרקורד שלנו, ותוך הצגת תשתיות מתקדמות ובטוחות. הבטיחות המוגברת, יחד עם הביטוח, הם החותמת הכשרות שלנו".
"המבנה של פורט נוקס היה בעבר סניף כספות אזורי של בנק דיסקונט, עם עובי קירות של 70 ס"מ. הוספנו עוד 30 ס"מ של קירות בטון וברזל שאי אפשר לקדוח בהם, ועוד מאות סנסורים בתוך הקירות. המערכות שלנו ייחודיות ואין כאלו בשום מקום אחר בעולם. סה"כ עלות ההקמה עמדה על כ-10 מיליון שקל, וזה רק כדי לעמוד בדרישות של לוידס".
מי הם הלקוחות שלכם? "הלקוחות שלנו מגוונים מאוד. יש אנשים שמפקידים תכשיטים יקרי ערך או ירושות כמו ענק יהלומים בעל ערך סנטימנטלי. יש לקוחות ששומרים צוואות, מסמכים חשובים, ואף מטבעות קריפטוגרפיים כמו דיסק און קי עם ביטקוין, שדורשים שמירה בטוחה במיוחד כדי למנוע גניבה. יש לנו לקוחות מפורסמים כמובן, יש לנו סלבריטאים, פוליטיקאים ואנשי עסקים שמפקידים אצלנו רכוש יקר ערך, אך אנחנו מחויבים כמובן בשמירה על דיסקרטיות מלאה".
4 צפייה בגלריה
לצערי, הכספת שלי הייתה ריקה
לצערי, הכספת שלי הייתה ריקה
לצערי, הכספת שלי בפורט נוקס הייתה ריקה
(צילום: שלומי הרבסט)
כל אחד יכול לשכור כספת אצלכם? "לא. יש לנו תהליך מיון קפדני. כל לקוח חייב להזדהות ולשלוח תעודת זהות מראש. אנחנו מעבירים את המידע לבדיקות של לוידס, וישנם פרמטרים מחמירים שאנו נדרשים לעמוד בהם לפני שהלקוח מאושר להיכנס למתחם ולשכור כספת.
האם זה שירות לעשירים בלבד? "אנחנו משתדלים להיות זולים בכ-25%-30% בהשוואה למתחרים. תא קטן עולה כ-1,600 שקל לשנה, ותא גדול יותר עולה כ-4,400 שקל לשנה".
הבן שלומי, בכובעו כסמנכ"ל השיווק, מבקש לדייק: "המחירים שלנו משתנים לפי גודל הכספת וטווח השכירות", הוא אומר. זה מתחיל ב-1,600 שקל פלוס מע"מ בשנה, כלומר בערך 130 שקל פלוס מע"מ בחודש. זוהי כמובן תמורה גבוהה מאוד למחיר".
פורט נוקס אינה החברה היחידה שנכנסה לחלל שהבנקים הותירו אחריהם. אחת המתחרות העיקריות שלה היא חברת ברינקס ישראל, המוכרת מעולמות הביטחון והשינוע. ברינקס ידועה ברמת האבטחה הגבוהה שלה, והייחוד שלה טמון בניסיון הבינלאומי העשיר שלה.
שירותי הכספות של ברינקס נחשבים יקרים יותר משאר החברות המתחרות, בעיקר בשל האבטחה המוגברת. מחירי השכרת כספת מתחילים מכ-1,800 שקל לשנה לכספת קטנה עד כ-5,000 שקל בשנה לכספות גדולות ומוגנות במיוחד. היתרון המרכזי של ברינקס, בנוסף לרמת האבטחה הגבוהה, הוא שירותי המשלוחים המאובטחים שלה, שמאפשרים העברה בטוחה של חפצים יקרע ערך גם מחוץ למתקני החברה.
עם זאת, לא כל הלקוחות בשוק הם אנשים עשירים, וישנן כספות להשכרה במחירים עממיים יותר. הכספות הפרטיות כבר מזמן אינן שמורות לעשירים בלבד. בחברת רותניום, לדוגמה, אפשר לשכור כספות קטנות ובסיסיות במחיר של 300-200 שקל לשנה, לצד כספות גדולות יותר ובעלות מאפייני אבטחה נוספים, שמחירן עשוי להגיע לכמה אלפי שקלים בשנה.
כיצד אתם מתמודדים עם התחרות בשוק? "יש לנו שתי מתחרות עיקריות – ברינקס, שהיא חברת אבטחה עולמית עם שותפות בנקאית, ובריקסטון שהיא חברה פרטית שמתמקדת בכספות פרטיות. אנחנו מציעים כיסוי ביטוחי רחב יותר מהמתחרים, בזכות שיתוף הפעולה עם לוידס".
"לפני שלוש שנים הייתה פריצה לכספות פרטיות של מתחרה שלנו, רותניום, בתל אביב. אצלנו יש מערכות אבטחה מתקדמות מאוד, עם כמה שכבות של אבטחה, כך שגם אם מישהו מנסה להיכנס בכוח, הוא לא יוכל להגיע לתכולת הכספות. כל מערך הביטחון שלנו נבדק על ידי לוידס, ואנחנו מחויבים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שלהם".