חודש אחרי שעזב את OpenAI על רקע חילוקי דעות לגבי הבטיחות של מוצרי החברה, מכריז ד"ר איליה סוצקבר על מיזם חדש בשם Safe Superintelligence (SSI), שבהתאם לשמו יפתח "בינת-על בטוחה". "זה יהיה המיקוד היחיד שלנו", נמסר מהחברה בהודעה שפרסמה. כמו כן הודיעה החברה שאחד משני המשרדים שלה יהיה בתל אביב.
סוצקבר, שהיה בין מייסדי OpenAI והמדען הראשי של החברה, הודיע במאי על פרישתו ממנה, חצי שנה בלבד לאחר שהוביל את המהלך הכושל להדחתו של המנכ"ל סם אלטמן. כמה שעות מאוחר יותר הודיע בכיר אחר בחברה, יאן לייקה, על התפטרותו, ויומיים לאחר מכן הכריזה OpenAI על פירוק הצוות שעסק בהתמודדות עם סיכוני AI, שהוקם והובל על ידי סוצקבר ולייקה. למהלך זה נלוו דיווחים שלפיהם הנהלת OpenAI הציבה חסמים משמעותיים בפני פעילותו התקינה של הצוות טרם פירוקו.
1 צפייה בגלריה
המדען הראשי של OpenAI ד"ר איליה סוצקבר והמנכ"ל סם אלטמן באוניברסיטת תל אביב לפני שנה
המדען הראשי של OpenAI ד"ר איליה סוצקבר והמנכ"ל סם אלטמן באוניברסיטת תל אביב לפני שנה
המדען הראשי של OpenAI ד"ר איליה סוצקבר והמנכ"ל סם אלטמן באוניברסיטת תל אביב לפני שנה
(צילום: אביגיל עוזי)
עתה, חושף סוצקבר את המיזם החדש שלו, חברה בינה מלאכותית בשם Safe Superintelligence, שתבנה כך שפעילותה תשים דגש על פיתוחים בטוחים בתחום. "בינת-על נמצאת במרחק נגיעה", נכתב בהודעה שפורסמה בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) הרשמי של החברה החדשה. "בניית בינת-על בטוחה היא הבעיה הטכנית החשובה ביותר של זמננו. הקמנו את מעבדת ה-SSI הראשונה בעולם עם מטרה ומוצר אחד בלבד: בינת-על בטוחה".
החברה הוסיפה: "SSI היא המשימה שלנו, השם שלנו וכל מפת הדרכים שלנו, כי זה המיקוד היחיד שלנו. הצוות, המשקיעים והמודל העסקי שלנו, כולם מוכוונים על מנת להגיע ל-SSI. אנחנו רואים בבטיחות וביכולות כצמד, בעיות טכניות שצריך לפתור באמצעות הנדסה מהפכנית ופריצות דרך מדעיות. אנחנו מתכננים לקדם יכולות מהר ככל הניתן, תוך שימור הבטיחות בחזית. המיקוד היחיד שלנו משמעו היעדר הסחות דעת מצד ההנהלה או מחזורי מוצר, והמודל העסקי שלנו יאפשר בטיחות, ביטחון והתמקדות שמבודדים מלחצים מסחריים קצרי טווח".

לדברי SSI, החברה מוקמת עם שני מוקדי פעילות: האחד בפאלו אלטו, והשני בתל אביב. "יש לנו שם שורשים עמוקים ויכולת לגייס כישרון טכני בכיר", היא הסבירה.
החברה הוסיפה שהיא מגייסת עובדים למשרדיה בעמק הסיליקון ובתל אביב. "אנחנו מרכיבים צוות רזה ומיומן של המהנדסים והחוקרים הטובים בעולם, שיקדישו את עצמם ל-SSI ולשום דבר אחר", היא מסרה. "אם זה אתם, אנחנו מציעים לכם הזדמנות לעשות את עבודת חייכם ולסייע לפתור את האתגר הטכני החשוב ביותר של זמננו".
למייסדי SSI קשרים עמוקים לישראל. סוצקבר (37) הוא ישראלי יליד בריה"מ שעלה לירושלים בגיל 5. את לימודיו האקדמיים התחיל באוניברסיטה הפתוחה. עם זאת, את כל תאריו האקדמיים השלים באוניברסיטת טורנטו, שם עשה דוקטורט בלמידת מכונה תחת הנחייתו של פרופ' ג'פרי הינטון, אחד החוקרים פורצי הדרך המוקדמים בתחום הבינה המלאכותית (AI).
שני המייסדים הנוספים של SSI הם דניאל לוי ודניאל גרוס. לוי, בוגר תואר ראשון מאקול פוליטכניק בצרפת ובעל דוקטורט במדעי המחשב מסטנפורד בקליפורניה היה עד לאחרונה מפתח בכיר ב-OpenAI. קודם לכן הוא עבד כמתמחה במיקרוסופט, מטא וגוגל. גרוס (32), יליד ירושלים, הוביל בעבר את מאמצי ה-AI של אפל, היה שותף במאיץ הסטארט-אפים Y Combinator והשקיע או היה מעורב בחברות כמו אובר, גיטהאב ו-perplexity.ai. בנובמבר שעבר הוא נבחר על ידי מגזין טיים לרשימת 100 האנשים המשפיעים ביותר בתחום הבינה המלאכותית.