50 מיליון דולר - זהו סכום הסיוע שהאוצר מוכן לתת לאל על, על אף שהחברה ביקשה סכום של 100 עד 150 מיליון דולר. כך עולה מפירוט המתווה עליו דיווחה היום (ה') אל על לבורסה. בנוסף, האוצר מתנה את הסיוע בהזרמה של סכום דומה - 50 מיליון דולר ממשפחת רוזנברג, בעלת השליטה בחברה. כל זאת, בתנאי שמשפחת רוזנברג תזרים סכום של 43 מיליון דולר עליו התחייבה עוד במסגרת הסיוע הקודם בסך 210 מיליון דולר שקיבלה אל על בעבור כרטיסי טיסה לאנשי ביטחון ל-20 שנה הבאות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תנאי חדש שדורש האוצר: התחייבות למכירת חלק משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד והזרמת התמורה לקופת החברה. כמו כן, עד שיוחזר הסיוע, מנועים הבעלים - משפחת רוזנברג - ממשיכת דיבידנד, רכישה עצמית של מניות או עסקאות של בעלי עניין.
1 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)
הסיוע יינתן בצורה של אג"ח להמרה, כלומר הלוואה, ללא בטחונות וללא ריבית, בצמוד לדולר או למדד המחירים. הלוואה תוחזר למדינה לאחר שלוש שנים או לחילופין תומר במניות אל על - אולם לא יותר מ-24% מסך הון המניות.
האוצר מסביר כי הסכום נועד לשיפור מצבה התזרימי של החברה שסבלה בשל הגל הרביעי של הקורונה מירידה בהכנסות ויאפשר לה לעבור תזרימית את 12 החודשים הבאים.
הסיוע כאמור מותנה לא רק בהזרמת כספים מצד הבעלים, אלא בצעדי התייעלות נוספים שדורש האוצר להקטנת עלויות החברה, ביניהם מכירת מטוסים, כולל פירוט לאוצר באיזה ובכמה מטוסים מדובר.
באוצר כבר אמרו בעבר כי על החברה לבצע התאמה של מבנה עלויותיה לפעילות בפועל שפירושו כי בראייתם, על אף פיטורי 2,000, עובדים מבנה החברה עדיין גדול מדי והיות שהקורונה כנראה תישאר בשנתיים-שלוש הקרובות, על החברה להיערך לכך שלא מדובר במשבר חולף.
בנוסף, אל על תידרש להתחייב להקטנת סכום התשלומים החודשיים שהיא חייבת בגין חוב פיננסי של החברה. כלומר, החברה צריכה להגיע להסדר עם הבנקים ועם ספקי המטוסים שלה ואחרים לגבי פריסה מחודשת של תשלומים ודחייתם.
כמו כן, באוצר טוענים כי ידרשו צעדי התייעלות נוספים וכי הסיוע יתקבל לפי קצב ביצוע הדרישות הנ"ל. כזכור, בכוונת החברה להוציא לחל"ת עוד כמה מאות עובדים.
בתום שלוש השנים, תוכל אל על להחזיר את הלוואה, להמירה למניות או לבצע הנפקה לציבור במסגרתו תקבל המדינה מניות בהנחה של 10%. המדינה מצידה מתחייבת כי מדובר במניות רדומות ואין בכוונתה להתערב בניהול השוטף או להלאים את החברה.
מאל על נמסר בתגובה: "אנחנו מצויים במשא ומתן מול האוצר ועם הבשלת השיחות והגעה להסכם מחייב נדווח".