1 צפייה בגלריה
כף יד חבושה
כף יד חבושה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעה שהגיש עובד לשעבר במפעל "עגם חיתוך להבה" בגין תאונה שבמהלכה נקטעה אצבעו השמאלית. השופט אייל דורון הטיל את האחריות במלואה על המפעל, וחייב אותו לפצות את העובד ב-427,274 שקל.
התובע (40) עלה לארץ ב-2011 והחל לעבוד במפעל כמה שנים לאחר מכן. באחת ממשמרות הלילה הוא טיפל בהזמנה גדולה במיוחד של פלטות מתכת, מה שאילץ אותו לעבוד על שתי מכונות במקביל. בשלב מסוים נתקעה אחת המכונות, וכחלק משיטת העבודה שהונהגה במקום התובע עלה על פלטת המתכת כדי לשחררה. בשלב זה נתפסה אצבעו בגלגל שיניים, מה שגרם לקטיעתה עם חידוש פעולת המכונה.
האירוע הוכר על ידי ביטוח לאומי כתאונת עבודה, ונקבעה לעובד נכות אורתופדית ונפשית. בהמשך הוא הגיש את התביעה לבית המשפט וטען שעל המפעל לפצותו בשל הנזקים שנגרמו לו. לטענתו, אילולא התאונה היה ממשיך לעבוד במפעל ושכרו היה עולה, אך כיום הוא נאלץ לעבוד בניקיון בבית חולים. המפעל בתגובה לא הציג ראיות כלשהן, ורק טען שלתובע יש חלק בתאונה ומוצדק להטיל עליו אשם תורם.
אבל השופט דורון קבע שהתאונה הוכחה מעבר לכל ספק. הוא ציין שתמונת אצבעו הקטועה של התובע, שהוגשה כראיה, מדברת בעד עצמה. יתרה מכך, הימנעות המפעל מלהציג ראיות כלשהן מלמדת על הודאה בעובדות.
לדבריו, התרשלות המפעל במקרה זה ברורה בכמה וכמה רבדים. רובד אחד נוגע לשולחן העבודה הפגום שעליו עבד התובע, שגרם למכונה להיתקע שוב ושוב. רובד נוסף קשור לשיטת העבודה שהונהגה במפעל אשר הייתה "לחלוטין בלתי סבירה".
לאשהעו"ד רונית כהן
בהתאם לשיטה זו נדרש מפעיל המכונה לעלות עליה בעצמו ולהשתמש במשקל גופו כדי לחדש את פעילותה. כל זאת בסביבת עבודה הכוללת מתכות לוהטות וגלגלי שיניים חשופים העלולים לגרום למגוון נזקים. השופט אף ביקר את המפעל שלא דאג למגן את המכונה ולגדר חלקים נעים ומסוכנים שלא יהיו חשופים.
בפסק הדין נדחתה טענת המפעל לקיומו של אשם תורם מצדו של התובע. ראשית משום שמדובר בתאונת עבודה שבה באופן כללי קשה מאד להוכיח אחריות מצד העובד. שנית, התובע בסך הכל ביצע את שהוטל עליו ולא לקח על עצמו סיכונים כלשהם.
השופט הוסיף שמקבץ הנסיבות – שלפיהן מדובר בעובד פשוט וחסר השכלה, שכרע תחת עומס עבודה חריג במשמרת לילה בה עשוי להיות עייף – תומך ביתר שאת במסקנה זו. "מדובר במצב דברים מובהק שבו האשם לתאונה רובץ לפתחו של המעביד שהנהיג שיטת עבודה קלוקלת, ולא לפתחו של העובד, שטעה טעות רגעית, ושילם עליה מחיר כבד", סיכם.
לאחר ניכוי של כ-129,730 שקל שהתובע קיבל מביטוח לאומי, חויב המפעל לשלם לו פיצויים בסך 342 אלף שקל עבור הפסדי השתכרות, הוצאות רפואיות ונסיעות, עזרת צד שלישי וכאב וסבל. זאת לצד הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 85,075.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד א' שלבי ואח' • ב"כ הנתבעות (המפעל וחב' הביטוח): עו"ד ש' אלמאדי ואח' • עו"ד רונית כהן עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין