שכר הדירה החודשי המשיך לטפס בחודש מאי האחרון ביחס לחודש שקדם לו (אפריל), בעיקר באזורי הביקוש, בזמן שבערי הדרום עדיין נרשם קיפאון בגובה השכירות, לצד ירידת מחירים. כך עולה מניתוח נתונים עדכניים של חברת הפינטק WeCheck (וויצ'ק), המספקת לבעלי דירות ודיירים מגוון פתרונות פיננסיים מבוססי טכנולוגיה, שהגיעו לידי ynet ו"ממון".
הנתונים של וויצ'ק מורכבים מממוצע מחירי השכירות של דירות בנות 5-1 חדרים בערים המרכזיות בארץ, שנבדקים מדי חודש. המחירים מבוססים על נתוני אמת ומכילים את המחירים הסופיים של חוזי השכירות שנסגרים בדירות. על פי הנתונים, בחודש מאי 2024 עלה שכר הדירה הארצי ב-1.1% לעומת אפריל 2024. לעומת התקופה המקבילה אשתקד (מאי 2023) מדובר בירידה של 1.6%.
2 צפייה בגלריה
שכר הדירה החודשי המשיך לטפס בעיקר באזורי הביקוש
שכר הדירה החודשי המשיך לטפס בעיקר באזורי הביקוש
שכר הדירה החודשי המשיך לטפס בעיקר באזורי הביקוש
(צילום: אוראל כהן ו-shutterstock)
"העונה החמה בשוק השכירות מתחילה בחודש מאי. הדבר ניכר בנתוני ההיצע שעלו ביותר מ-40%, זאת בעקבות החוזים הרבים שמסתיימים עם בוא הקיץ וחתימה של חוזים חדשים", מסביר רמי רונן מנכ"ל Wecheck. "התקופה הנוכחית תהיה המבחן האמיתי של שוק השכירות מאז פרוץ המלחמה, ובה אנו צפויים לראות האם המחירים יתאוששו לאחר הירידות שליוו את חצי השנה האחרונה".
למרות זאת, מוסיף רונן כי "היצע הדירות עדיין נמוך בכ-10% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והמחירים נמוכים יותר בכ-1.6% בממוצע, מה שמראה שהשוק עוד מצוי בפער מול שנה שעברה. העובדה החשובה יותר היא בתחום ההיצע. אם מגמה זאת תימשך, הדבר יוביל בהכרח לעליות מחירים – שאת הסנונית הראשונה שלהם אנחנו רואים בחודש מאי".
לדבריו, "ניתן לראות כי בחודש זה חלה בעיר תל אביב עלייה חדה של 2.5% בגובה שכר הדירה בהשוואה לחודש הקודם, כאשר הרצליה ונתניה ממשיכות יחד איתה עם עליות שקרובות ל-3%. לעומת זאת, בבאר שבע חלה עלייה של 0.3% בלבד בגובה שכר הדירה - והיא עדיין העיר הזולה בישראל. אשדוד עלתה בפחות מ-1% ובאשקלון נרשמו ירידות במחירי שכר הדירה, כאשר למעשה זוהי אחת הערים הבודדות עם ירידות מחירים".

"במרכז חוזרים לעליות מחירים"

על פי הממצאים, עליות חודשיות בגובה שכר הדירה בחודש מאי לעומת חודש אפריל 2024 נרשמו כאמור בערים נתניה (3%), הרצליה (2.9%), תל אביב-יפו (2.5%) וגם בחולון (1.6%), חיפה (1.4%), ירושלים (0.5%), אשדוד ובאר שבע (0.3% כל אחת). בראשון לציון לא חל שינוי, ואילו בפתח תקווה חלה ירידה של 0.2% ובאשקלון חלה ירידה של 1.8% בגובה שכר הדירה בחודש מאי לעומת החודש הקודם.
בהשוואה שנתית ניתן לראות כי עליות בשכר הדירה בחודש מאי לעומת חודש אפריל 2024 נרשמו בערים ירושלים (4.6%), חיפה (3.3%), אשדוד (2.7%), פתח תקווה (1.4%), באר שבע (1.1%), הרצליה (0.6%) וחולון (0.4%). לעומת זאת, ירידות שנתיות בשכר הדירה נרשמו בערים אשקלון (4%-), תל אביב-יפו (3%-), ראשון לציון (0.8%-) ונתניה (0.5%-).
רמי רונן, מנכ"ל וויצ'קרמי רונן, מנכ"ל וויצ'קצילום: פוטופרג'
"אנו סבורים כי בהינתן שהמצב הביטחוני לא ישתנה באופן משמעותי, אנחנו נמשיך לראות את הערים הגדולות, ובראשן ערי המרכז, חוזרות לעליות במחירי שכר הדירה", מוסיף רונן. "הפערים בהיצע הדירות משנה לשנה צפויים אף להחריף את מגמת עליות המחירים, מאחר שהם יהפכו את התיקון בשוק לאגרסיבי יותר. במהלך חודשי הקיץ, שוק ההשכרה ידביק את פער המחירים מול שנה שעברה ואף מעבר לכך".
בדיקה חצי שנתית שערך שמאי המקרקעין אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בחנה את מחירי השכירות של מעל כ-2,500 מודעות ביקוש של דירות המוצעות להשכרה. הממצאים מעלים כי בחצי השנה האחרונה נרשמה מגמה של עליות מחירים בשוק השכירות בשיעור ממוצע של כ-1.67%, המשקף שיעור עלייה שנתי של כ-3%. הערים המובילות בעליות מחירי השכירות בחודשים ינואר-מאי הן מודיעין (4.5%), ירושלים (4.3%), פתח תקווה (3.2%), רחובות וחולון (2.9%).
דנוס מסביר כי "שוק השכירות מצוי במגמה מעורבת, בהתאם לצרכי השעה והמקום. כשמצרפים לנתונים הללו את פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מדי חודש במדד שירותי הבנייה, המהווה כרבע ממדד המחירים לצרכן, התמונה שמתקבלת נותרת זהה אם כי הכיוון ברור והוא לצערי למעלה. זאת, בעיקר בשל מצבו העגום של שוק הדיור שאינו יכול להתאושש ולחזור לתפוקה מלאה, כל עוד סוגיית העובדים הזרים לא נפתרת. מצב זה פשוט משאיר יותר אנשים בשכירות, בשל העיכובים במסירת דירות".
עיר ללא הפסקת תשלום: ת"א משנה את כללי החניה
(צילום: ירון ברנר)

ביקושים לדירות להשכרה במודיעין

ומה לגבי הביקושים לדירות להשכרה? באתר מדלן בדקו באילו ערים טיפסו הביקושים למגורים בשכירות ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון המקביל של השנה שעברה. במסגרת זאת, בדקו במדלן את היחס בין לידים למודעות להשכרת דירות בחודשים ינואר-אפריל 2024 לעומת ינואר-אפריל 2023. מהממצאים עולה כי הביקושים הקשיחים ביותר למגורים בשכירות נצפו במודיעין, עם עלייה של 392% בהתעניינות בדירות להשכרה בעיר ברבעון הראשון לעומת התקופה המקבילה.
בבאר שבע חלה עלייה של 180.2% בביקושים למגורים להשכרה, ואחריה ניצבת העיר רמלה עם עלייה של 140% בביקושים לדירות שכורות. במדלן מעריכים כי אחת הסיבות לעלייה המשמעותית בביקושים למגורים בשכירות ברמלה היא העובדה שמדובר בעיר עם תנופת בנייה חדשה של דירות ממגונות, המהווה אלטרנטיבה למגורים במרכז במחיר נמוך יחסית בהשוואה לערים מסביב.
עוד עולה מנתונים כי בירושלים חלה עלייה של 127.5% בכמות הלידים במודעות להשכרת דירות בחודשים ינואר-אפריל השנה לעומת אשתקד; ובראש העין חלה עלייה של 123.4%. עלייה של 110% חלה באשקלון. במדלן מעריכים כי אחת הסיבות לכך היא שמפונים מהדרום בעיקר מחפשים דירות להשכרה בעיר, כדי לא להתרחק מדי מביתם באזור עוטף עזה.
מבין כלל הערים שנבדקו, בעיר גבעתיים נרשמה ירידה של 24.5% בביקושים לדירות להשכרה. במדלן מעריכים כי הסיבה לכך היא מחירי השכירות הגבוהים יחסית, מיעוט של פרויקטים חדשים ומלאי עיקרי של דירות ישנות ללא ממ"ד.
לדברי טל קופל, מנכ"ל מדלן, "לאחר ששהו חודשים ארוכים בבתי מלון ובסאבלטים, אנחנו רואים עכשיו שמפונים רבים מחפשים פתרונות דיור קבועים יותר ופונים להשכרה ארוכת טווח. כבעלי ניסיון, המפונים לא מוכנים להתפשר על מיגון, ואנחנו רואים עלייה גוברת בביקוש לשכירות בערים שהן לא רק כאלו שנחשבות 'בטוחות', אלא גם ובעיקר כאלו שמציעות דירות חדשות יחסית - כלומר שיש בהן ממ"ד - במחירים שנחשבים נוחים, כמו מודיעין והשכונות החדשות ברמלה".