תערוכת CES שמתקיימת בימים אלה בלאס וגאס, האירוע השנתי הגדול בעולם לענייני טכנולוגיה וחדשנות, היא מקור לא קטן להכרזות מסעירות. אבל ספק אם היו הרבה מקרים בהם הכרזה על שיתוף פעולה של חברות ישראליות הביא לזינוקים כאלה בשער המניות, כמו שקרה לחברת אינוויז (Innoviz Technologies) ולחברת ארבה (Arbe Robotics) הישראליות.
טוב, אלה לא סתם שיתופי פעולה. אינוויז הודיעה שהיא נכנסת מעכשיו ליקום של אנבידיה (Nvidia), כוכבת עולם הבינה המלאכותית והחלום המרגש של משקיעי הבורסה. ענקית שבבי ה-AI לוטשת עיניים כבר זמן רב לעולם הנהיגה האוטונומית. חיישני הליידר (LiDAR) של אינוויז הם עוד פיסה בפאזל שמרכיבה אנבידיה במטרה למשוך אליה את יצרניות הרכב. פיסה חשובה אחרת היא טכנולוגיית חיישני הרדאר של ארבה הישראלית, שהכריזה גם על שיתוף פעולה עם אנבידיה.
4 צפייה בגלריה
ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה
ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה
ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה
(צילום: Chiang Ying-ying, AP)
התלהבות המשקיעים לא נובעת בהכרח מהטכנולוגיות הישראליות המתקדמות. מדובר ב"אפקט אנבידיה", שלפיו כל חברה שמכריזה על שיתוף פעולה עם הענקית מסנטה קלרה נדבקת בהילת ההתלהבות של המשקיעים. זה קרה לפני כן להרבה חברות, רובן לא ישראליות, וכנראה ימשיך כל עוד המשקיעים נמצאים בהתלהבות ה-AI שאינה פוסקת לרגע.

מהי בדיוק הטכנולוגיה של אינוויז?

אפשר להניח שאפילו האופטימיים שבקרב משקיעי אינוויז לא ציפו להתלהבות כזו מהעסקה עם אנבידיה. בעקבות ההודעה ביום שלישי, מניית החברה זינקה בכ-30%, לשיא של כל הזמנים עם שווי של 3.10 דולר. היקף המסחר במנייה היא גבוה פי 10.6 מהממוצע היומי בשלושת החודשים האחרונים. לאחר מכן השער עשה תיקון מטה לגובה של 14% ונסגר על 2.55 דולר. ביומיים שעברו מאז הוא המשיך בדאייה מטה והגיע ל-1.9 דולר.
אבל בחינה נקודתית של המנייה תהיה טעות. ההתקדמות בעסקי החברה מורגשת כבר כמה שבועות. אם בוחנים את שער המנייה לפני חודש, מדובר בזינוק של כ-350% מאז ועד לשיא של יום שלישי. אינוויז לא רגילה למספרים כאלה. לאורך ארבע השנים שבהן היא נסחרת בנאסד"ק היא דשדשה רוב הזמן. האם העסקה עם אנבידיה מסמנת את תחילת העלייה שלה למעלה?
להכרזה הנוכחית יש משמעות עסקית בעיקר. מבחינה טכנולוגית אינוויז השלימה את פיתוח הדור החמישי של חיישני הליידר שלה כבר לפני זמן מה. החיישן מייצר תמונת תלת-ממדית באמצעות שליחת קרני לייזר ומדידת זמן החזרה. הטכנולוגיה של אינווויז עושה שימוש גם למדידת עוצמת האור המוחזר וכך היא יוצרת תמונה דמוית מצלמה בנוסף לתמונת המכ"ם. הדור החדש של החיישנים מציע רזולוציה גבוהה הרבה יותר ויכולת להתגבר על מגבלות מזג האוויר, זיהום ועוד.
4 צפייה בגלריה
המייסדים אורן בוסקילה, עומר כילף ואורן גוזנצווייג
המייסדים אורן בוסקילה, עומר כילף ואורן גוזנצווייג
מייסדי אינוויז. מימין: אורן בוסקילה, עומר כילף ואורן גוזנצווייג
(צילום: אינוויז טכנולוגיות)
העסקה עם אנבידיה מטמיעה את היכולת להפעיל את חיישני הליידר בפלטפורמת DRIVE AGX Orin של אנבידיה. יצרניות מכוניות אוטונומיות שמבוססות על המערכת של אנבידיה יוכלו לשלב את הליידרים של אינוויז ולחזק את יכולת הבנה הסביבה וזיהוי הדמויות ומרכיבי הסביבה זה נוסעת המכונית. אינוויז מצידה תוכל לחזק את הקשר שלה עם יצרניות רכב שעד כה היו חסומות בפניה.
גם המנייה של חברת ארבה הפגינה יכולות אקרובטיות בימים האחרונים עם זינוק של 50% ביום שלישי, ובסך הכל כ-150% בשלושה חודשים. לאחר מכן באה ירידה קלה והחברה נסחרת בערך ב-70% מעל השער בחודש נובמבר. לאורך השנים, ארבה ידעה שמועות ודיווחים על שיתופי פעולה, אחד מהם היה אמור להיות עם טסלה ובסופו של דבר הנחיל אכזבה למשקיעים. אבל נראה ששיתוף הפעולה המתוכנן עם אנבידיה הוא סיפור אחר לגמרי - והבורסה מגיבה בהתאם.

כולם רוצים לעשות עסקים עם אנבידיה

הסיפור של ארבה דומה: הטכנולוגיה כבר בשלה, החידוש העיקרי הוא בשילוב החיישנים שלה בפלטפורמה של אנבידיה. שבב הרדאר של ארבה מבוסס על גלי רדיו והוא נועד לספק תמונה של הסביבה החיצונית של המכונית האוטונומית ברזולוציה גבוהה במיוחד, כולל מרכיבי סביבה קטנים שטכנולוגיות אחרות מתקשות לזהות אותם. מעכשיו גם השבב הזה יוצע ליצרניות הרכב במסגרת הסופרמרקט שבונה עבורן אנבידיה, ועיקרו בניית המכונית האוטונומית סביב הפלטפורמה של אנבידיה.
חברת Insider Monkey ניתחה שמונה שיתופי פעולה חדשים עליהם הכריזה אנבידיה לאחרונה, ודירגה אותם לפי מידת המשמעות שלהן לחברות ולמשקיעים. העסקאות עם החברות הישראליות דורגו על ידם במקומות גבוהים: העסקה עם ארבה במקום השני וזו עם אינוויז במקום השלישי, הרבה לפני העסקאות עם אובר, טויוטה ועוד כמה שמות ידועים.
האנליסטים מסבירים כי השיאים אליהם טיפסו מניות אנבידיה הופכים את ההשקעה בהן לעניין יקר ואפילו להימור מסוכן. במצב הזה, חברות שעושות עם עסקים עם אנבידיה עשויות ליהנות מההצלחה של השותפה הנוצצת ומצד שני הן עדיין אטרקטיביות לרכישה. לדבריהם, המנייה של אינווויז מחקה את רוב הערך שלה מאז 2021, אבל כעת הכל השתנה והיא נישאת על גלי האופטימיות סביב נהיגה אוטונומית, וסביב השיפורים שהיא מציגה ביכולות החישה והניתוח באמצעות AI.
4 צפייה בגלריה
רכב של ארבה עם טכנולוגיית הרדאר של החברה
רכב של ארבה עם טכנולוגיית הרדאר של החברה
רכב של ארבה עם טכנולוגיית הרדאר של החברה
(צילום: ארבה רובוטיקס)
לפי Insider Monkey, שיתוף הפעולה של ארבה עם אנבידיה יסייע לחברה להציג ביצועים פיננסיים טובים יותר ולאושש את התקוות שתלו בה המשקיעים בשלוש השנים האחרונות. כמו כן, השקעה באינוויז מהווה השקעה בתחום ה-AI, שבזכות הפעילות המשותפת עם אנבידיה עשויה להניב תשואות גבוהות בפרק זמן קצר, כשהאטרקטיביות העיקרית היא שהיא נסחרת בפחות מפי 5 מהרווחים שלה.
האם זו תהיה ההזדמנות של שתי החברות הישראליות לתפוס תאוצה ואולי לעלות בשוויין על השווי לפיו הונפקו לפני כמה שנים? שווי השוק של ארבה, למשל, מגיע ל-291 מיליון דולר, רחוק מהשווי של 500 מיליון דולר לפיו הונפקה במסגרת עסקת ספאק לפני כשלוש שנים. אינוויז, שהייתה החברה הישראלית הראשונה שהונפקה באמצעות ספאק, לפי שווי של 1.4 מיליארד, נסחרת כיום בשווי מעציב של 294 מיליון דולר.
אולי זו תהיה הפתעה עבור כמה משקיעים, אבל התשובה כנראה קשורה לפעילות העסקית שהחברות יצליחו לייצר, ולא למידת ההתלהבות מהן בקרב המשקיעים. והפעילות העסקית תלויה ישירות בהחלטה האסטרטגית על שיתוף פעולה עם חברת אנבידיה.

גם מובילאיי במרוץ

כדי להבין את חשיבות ההחלטה, צריך לדבר על מתחרה אחרת בזירה - חברת מובילאיי (Mobileye) הישראלית. החברה מציגה בתערוכת CES את פלטפורמת הנהיגה האוטונומית שלה על פני שטחי תצוגה בהיקף 650 מ"ר, כיאות למעמדה בעולם. אבל המעמד הזה קצת מתערער לנוכח הכניסה האגרסיבית של אנבידיה לתחום.
הפלטפורמה של מובילאיי היא אולי המקיפה ביותר שקיימת כיום, והיא כוללת תוכנת מיפוי, מערך מצלמות, חיישני רדאר וליידר, וארבעה מעבדי נהיגה אוטונומית מתוצרת החברה. חברה שרוכשת את הפלטפורמה הזו, למשל פולקסווגן, יכולה לייצר באמצעותה מכוניות אוטונומיות, מוניות אוטונומיות או רכבי שליחויות אוטונומיים.
ממול התייצבה אנבידיה עם פלטפורמת נהיגה אוטונומית מתחרה, שמבוססת כמובן על השבבים שלה. ההבדל הוא שאנבידיה מציעה מודולריות בבחירת המרכיבים הנוספים שישתלבו במערכת הנהיגה האוטונומית. למשל אלה של אינווויז או ארבה, אבל עוד הרבה אחרים.
4 צפייה בגלריה
הרכב האוטונומי של “מובילאיי"
הרכב האוטונומי של “מובילאיי"
הרכב האוטונומי של מובילאיי
(צילום: יח"צ)
צריך לזכור שלאינוויז יש שיתוף פעולה קודם עם מובילאיי, לאחר שזו סגרה את פעילות פיתוח חיישני הליידר הפנימית שלה. אבל מובילאיי היא יקום אחר של טכנולוגיות נהיגה אוטונומית, שמתחרה באנבידיה. נראה שהחבירה של אינווויז לאנבידיה היא משמעותית הרבה יותר ומעוררת הרבה יותר הדים, גם עם הדבר מעיב על עתיד היחסים בינה לבין מובילאיי.
אינוויז מדווחת על פעילות עסקית לא מבוטלת כבר כמה רבעונים ברציפות, כולל הכנסות של מיליוני דולרים ועל הפחתה בקצב שריפת המזומנים. החברה גם דיווחה על עסקאות במסגרתן היא תמכור חיישנים מתוצרתה למספר חברות רכב, בראשן פולקסווגן ו-BMW. שיתוף הפעולה עם אנבידיה הוא בהחלט תוספת חשובה, אבל בהחלט לא הפעילות העיקרית, בינתיים.
באוגוסט האחרון החברה גייסה 65 מיליון דולר בוול סטריט, לפי שער מנייה שייצג מחיר מופחת ב-20% ממחיר השוק. זה לא שימח את המשקיעים הקיימים אבל איפשר לחברה להמשיך בפעילותה על רקע החשש למחסור במזומנים. צעד ייעול נוסף היו פיטורים של עשרות עובדים (13% מכוח האדם) לפני שנה, שהדאיגו את המשקיעים. עכשיו מתחילים להגיע תשלומים מיצרניות הרכב והחברה דיווחה לאחרונה שהיא עומדת לקבל 40 מיליון דולר השנה ועוד 40 מיליון דולר עד סוף 2027, מה שהביא, כצפוי, לעלייה בשער המנייה.
חברת ארבה הודיעה השבוע שאחת מעשר יצרניות הרכב המובילות בעולם בחרה בערכת השבבים שלה לטובת פיתוח מערכות מכ"ם שישולבו באופן סדרתי בדגמיה, והביעה תקווה שהעסקה הזו תביא בעקבותיה עסקאות דומות עם יצרניות רכב משמעותיות נוספות. החברה השלימה רישום כפול של מניותיה בבורסה בתל אביב לצד המסחר בנאסד"ק, ובמקביל הנפיקה איגרות חוב להמרה בסכום של כ-113 מיליון שקל. התשתית למשקיעים הושלמה, עכשיו נותר רק להביא את העסקים שיצדיקו את התקוות שתולים בחברה.