בשנים האחרונות כבר אי אפשר לפספס את זה. סדרות וסרטים תיעודיים על ספורט נמצאים בכל מקום. חלקם עוסקים בחייו ובקריירה של כוכב ענק בעבר או בהווה, מלווים מועדונים במשך עונה שלמה, או מתעדים תחרות שלמה. מה שבטוח, יש מי שמרוויח מזה, וזה לא הולך להיעצר.
כך, למשל, לאחרונה דווח כי כוכבי ה-NBA קווין דוראנט וג'יילן בראון ישתתפו בעונה השנייה של Starting 5 של נטפליקס, שעונתה הראשונה עלתה לשירות הסטרימינג בחודש שעבר. העונה הראשונה עקבה אחרי שמות גדולים נוספים מהליגה: ג'ימי באטלר, ג'ייסון טייטום, אנתוני אדווארד, ואולי השם הגדול ביותר, לברון ג'יימס. הסדרה מתמקדת בסיפורים האישיים ובמרכיבים האישיים של השחקנים, ועוקבת אחרי השגרה שלהם וחייהם מחוץ למגרש במהלך העונה. היא גם מספקת בין היתר הצצה להתמודדות השחקנים עם פציעות, לחיי המשפחה שלהם ולבריאות הנפשית תחת הלחץ שספורטאי-על מתמודדים איתו.
ההשתתפות בסדרה כזאת מאפשרת לכוכבי NBA, או ליגות אחרות, לבנות את המותג שלהם. כך, למשל, בשנים האחרונות צצו סדרות או סרטים רבים שעוקבים אחרי שחקן אחד: סדרת הדוקו על ניימאר, של די מאריה, "הריקוד האחרון" של מייקל ג'ורדן, ועוד. עם זאת, לא מדובר במוטיבציה אישית של כוכבים בלבד, אלא היא מסייעת לליגות ולמועדונים בענפים שונים להעמיק את המותג שלהם ואת הצמיחה הכלכלית שלהם.
הצלחה מסחרית
המודל העסקי ברור: המוטיבציה של ליגות או מועדונים ליצור תוכן על ספורט שאינו מבוסס על המשחק עצמו היא מסחרית. כך, למשל, דווח לאחרונה בניו יורק טיימס כי מנצ'סטר יונייטד מנהלת משא ומתן עם דיסני על הפקת סדרת סרטים תיעודיים על המועדון. לפי הדיווח יונייטד צפויה להרוויח כמה מיליוני דולרים מהעסקה, אך טרם התפרסם הסכום המדויק. הסרטים, אם יצאו לפועל, יתמקדו בהצלחות המועדון תחת הנהגתו של המאמן האגדי של המועדון אלכס פרגוסון.
דוגמה נוספת היא עסקה שנחתמה מוקדם יותר השנה בין נטפליקס למנצ'סטר סיטי, על הפקת סדרה תיעודית בת שישה חלקים אודות עונת הטראבל של המועדון ב-2022/23. גם במקרה הזה העסקה תכניס למועדון כמה מיליוני דולרים. למעשה, סיטי הוא מועדון הפריימר ליג הראשון שנטפליקס תפיק עליו סדרה. עם זאת, זה לא הסדרה התיעודית הראשונה שמפיקים על אלופת אנגליה - אמזון כבר הפיקה סדרה שליוותה את הקבוצה בעונת 2017/18.
רקסהאם למשל, עד לפני כמה שנים היה מועדון מן המניין שמשחק בליגות הנמוכות באנגליה. ב-2020 המועדון הוולשי נרכש על ידי שחקני הקולנוע והטלוויזיה ראיין ריינולדס ורוב מקאלהני בעבור 2 מיליון פאונד, עוד כשהוא היה בליגה החמישית.
לא סתם דיסני החלו להפיק את סדרת הדוקו "ברוכים הבאים לרקסהאם" על המועדון, שלפני רגע היה די אלמוני לציבור הרחב. כמעט ארבע שנים חלפו, ורקסהאם נהנה מהצלחה מסחרית ומקצועית מרשימה. הקבוצה כבר משחקת בליגה השלישית, ומדורגת בצמרת עם אפשרות ריאלית להמשיך ולהעפיל במעלה הליגות. גם במונחים כלכליים ניתן לשים לב לגדילה משמעותית. לפי נתוני אתר statista, המחזור הכספי השנתי של המועדון גדל מ-1.76 מיליון פאונד ב-2020 ל-10.48 מיליון פאונד ב-2023.
קהל חדש ומגוון
הגדלת ההכנסות היא רק חלק מהסיפור. גופי ספורט רוצים להגדיל את הקהל, ובאמצעות התוכן התיעודי להנגיש את האהבה למשחק למי שלאו דווקא צופה בספורט. הסיפורים סביב דמויות בולטות או מועדונים הם לרוב טובים, ומושכים קהל מגוון. הם אינם מנסים להעביר את המאפיינים שמושכים צופים מסורתיים גם כך, כמו טקטיקות בכדורגל או אסטרטגיית מרוץ של פורמולה 1, אלא מתמקדים בסיפורים האישיים של דמויות בולטות מאחורי הקלעים.
התוכן התיעודי מצליח להכניס את הספורט לתרבות הפופולרית ולחצות את גבולות האוהדים הקלאסיים. למשל, "הריקוד האחרון" על מייקל ג'ורדן הפך לחלק משיח תרבותי רחב, וזכה לעניין גם בקרב אנשים שאינם חובבי ספורט מושבעים. ESPN הודיעה ב-2020, חודש לאחר ששודרה, כי הסדרה על ג'ורדן הייתה הדוקו הנצפה ביותר שלה. הסדרה זכתה גם בפרס האמי לסדרת הדוקו הטובה ביותר באותה השנה.
מלבד קהלים חדשים, מטרה נוספת היא גם מכוונת להעלות את רמת העניין בקרב צעירים, שהולכת ופוחתת עם השנים. כך, למשל, במונדיאל 2022 בקטאר, טורניר הספורט הגדול בעולם, 39% מהצופים היו מעל גיל 33, ו-35% היו בין הגילים 35 ל-54.
לפי סקר של Football Supporters Association, ב-2023 רמת העניין בכדורגל ירדה לפי קבוצות גיל. רק אחוז וחצי מתחת לגיל 18 מתעניין בכדורגל. כאשר באופן כללי, 85% מהקהל הם גברים.
תוכן תיעודי על ספורט גם חסר לרוב אלמנט אחר חשוב – כשאוהדי כדורגל למשל צופים במשחק, הם לא יודעים איך המשחק יסתיים, ושהתוצאה הסופית נתונה לטעויות ולהברקות של רגע. יוצרי סדרות וסרטים אינם יכולים להעביר את המתח שמאפיין את חוויית הצפייה עבור אוהדים – וגם אינם מכוונים לשם. האירועים כבר קרו, הקרב על התואר נגמר והאליפות הוכרעה. הדרמה מגיעה ממקום אחר. הגישה הזו מגדילה את רמת העניין בספורט, והיא מצליחה לגעת באנשים שלא בהכרח מתעניינים במשחקים חיים. התכנים התיעודיים מצליחים לרתק את הצופים לסיפורים האישיים ולדרמה שמאחורי הקלעים. התוצאה – קהל רחב יותר ומגוון יותר.
פורמולה 1: גדילה של עשרות אחוזים בכמות הצופים
הדוגמה הבולטת בשנים האחרונות היא "פורמולה 1: המרוץ לניצחון" של נטפליקס. לסדרה חמש עונות, ובכל אחת עשרה פרקים. היא מתעדת את הקבוצות שמשתתפות בסבב, והצילומים נערכים בין היתר במפעלים, במשרדים ובמקומות נוספים, ומתעדים את הנעשה מאחורי הקלעים. העונה החמישית של הסדרה משכה יותר מ-90 מיליון צופים למסך.
פורמולה 1, הסבב היוקרתי ביותר בעולם המרוצים, מכניס כ-2 מיליארד דולר בשנה. משתתפים בו 20 נהגים סך הכל שמתחרים ב-24 מסלולים שפרוסים ברחבי העולם. יותר מ-30% מההכנסות מגיעות מעמלות שבעלי מסלולים או ממשלות משלמים ל-F1 כדי לקיים מרוץ במקום. העמלה יכולה לחצות את 30 מיליון הדולרים.
הסדרה של נטפליקס עשתה אפקט מרשים, ומשכה קהל רב למסלולים מאז הועלו הפרקים של העונה הראשונה לשירות הסטרימינג ב-2019. בין 2018 ל-2019 גדלה כמות הצופים של פורמולה 1 ב-22%. ב-2021, מספר הצופים הממוצע התקרב למיליון – גדילה של 56% ביחס לשנה הקודמת, וב-2022, המספר כבר הגיע ל-1.21 מיליון.
ב-2022 הניבה פורמולה 1 הכנסות כוללות של 2.5 מיליארד דולר – גדילה משמעותית בהשוואה ל-1.8 מיליארד דולר ב-2018. חברת המחקר נילסן פרסמה נתונים נוספים – כמות המעריצים כמעט והוכפלה בין 2017 ל-2022, והגיל הממוצע של הצופים ירד בארבע שנים. כמו כן, כמות הנשים שצופות בפורמולה 1 הוכפלה באותה תקופה.
הסדרה בנטפליקס היא חלק מאסטרטגיית שיווק של פורמולה 1. בעבר, עוד לפני שידור הסדרה, פורמולה לא זכתה לפופולריות שהיא זוכה לה היום. היא כמעט שלא קיבלה סיקור מעבר לשידורי המרוצים ונהייתה ספורט נישתי. ב-2017 שון בראצ'ס, לשעבר מנכ"ל התפעול המסחרי של פורמולה 1, הציע תוכנית שהתמקדה באישיות של הנהגים ובדרמה של מאחורי הקלעים. במקור תוכננה הסדרה לעקוב רק אחר אחת הקבוצות, אך מהר מאוד הוחלט להכניס כמה שיותר קבוצות.
למרות המוטיבציה המסחרית, נראה כי דוקו-ספורט דווקא מצליח להנגיש הרבה מהערכים הטובים של ספורט, כמו מנהיגות, התמדה, חתירה להצלחה, קבוצתיות ועוד, לצופים שלא היו נחשפים לזה. עבור האוהדים המגמה יוצרת קשר רגשי עמוק יותר עם השחקנים והמועדונים. ההצלחה של הסדרות האלה מוכיחה שקהל הצופים מחפש חיבור אנושי ואותנטי, ולא רק תוצאות ומתח של משחק.
נראה כי בשנים הקרובות המגמה הזו רק תתעצם, עם יותר ליגות ומועדונים שיכניסו צוותי צילום אל מאחורי הקלעים ודמויות בולטות יקבלו במה ואור זרקורים שונים מאלה שהמגרשים מציעים. האתגר יהיה לשמור על האיזון העדין בין חשיפת הצד האנושי של הספורט לבין שמירה על הדרמה והאותנטיות שמושכת את הקהל מלכתחילה. מה שבטוח, הצלחתן של סדרות אלה מוכיחה שהספורט הוא הרבה יותר מסתם משחק - הוא במה לסיפורים אנושיים שמהדהדים הרבה מעבר למגרש.