גבר בן 74 חולה בסרטן העור תבע בשנה שעברה את המוסד לביטוח לאומי בטענה כי נקבע בפרוטוקול המקורי של הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי, כי הוא סובל מנזקי שמש וגידולים וזכאי לנכות משנת 2010, אולם לטענתו שלחו לו פרוטוקול ועדה ש"טופל" ונקבע כי הנכות בגין נזקי השמש היא מ-2021.
התובע טען באמצעות עו"ד עמוס כהן ממשרד עו"ד מרקמן טומשין ושות' כי מטבע הדברים, למועד אבחנת המחלה לראשונה משמעות לגבי קביעת בסיס השכר. "רצון כל הצדדים צריך להיות כי בסיס השכר יקבע בהתאם לשכר לפני הפגיעה ולא לפי בסיס השכר לאחר הפגיעה", זאת מאחר והשכר יהיה גבוה יותר ואז הקיצבה שתשולם לגבר תהיה גבוהה יותר.
1 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי בת"א
ביטוח לאומי בת"א
ביטוח לאומי בת"א
השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ מבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קבעה בשבוע שעבר כי "אין מדובר בתיקון טעות סופר אלא בתאריך תחולה של ליקוי (המועד של ההכרה בתחילת נזקי השמש - ל.ד) משכך, לא מדובר בתיקון טעות סופר אלא בטעות לשיטתו של הנתבע (ביטוח לאומי - ל.ד) והיה עליו להגיש ערר על החלטת הוועדה הרפואית". השופטת קבעה כי תאריך התחולה יהיה משנת 2010.
מדובר בגבר שהוכר כנפגע בעבודה על הפגיעה בעורו, עקב חשיפתו התעסוקתית לשמש. נטען כי הוועדה הרפואית מיום 12/02/2023 נימקה כי למעשה הפגיעה התחילה כבר בשנת 2010, אולם לאחר שהוועדה קמה מכיסאה הנתבע פעל לשינוי החלטת הוועדה כך שמועד אבחנת הנכות בגין נזקי שמש יעמוד על שנת 2021.
מנגד טען הביטוח הלאומי כי מדובר בביצוע תיקון טעות קולמוס. עוד נטען בדיון על ידי באת כוח המוסד לביטוח לאומי כי לא ידוע אם התכנסה ועדה או שפקיד תיקן זאת מאחר שהוא סבר שמדובר בטעות קולמוס.
השופטת קבעה בהחלטתה כי "יוער כי עיון ב'תיקון' עולה כי לא ברור מי תיקן את ההחלטה, האם הוועדה הרפואית או פקיד, שכן בפני ביה"ד הוצגו שני פרוטוקולים מאותו יום עם טקסט שונה, מעשה שלא יעשה. מדובר בוועדה מעין שיפוטית ועל הפרוטוקול לשקף את הנאמר והנכתב ולאחר חתימת הפרוטוקול לא ניתן לשנותו. כל תוספת צריכה להשתקף בפרוטוקול ולציין את תאריך השינוי ואת השעה ומי ביצע את השינוי. פס"ד יועבר למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי".
עו"ד עמוס כהן, בא כוח התובע, מסר בתגובה: "בעבר הנושא עלה בפני בית המשפט העליון וביטוח לאומי הצהיר כי הליקויים תוקנו, אלא למעשה לא כך הדבר ולכן אני קורא לממלא מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי לפעול בצורה נחרצת ולעצור התנהלות פסולה זו".
עוד הוסיף כהן כי "מצב זה, מטיל צל כבד על כלל החלטות הוועדות הרפואית מזה שנים, והרי השינויים מבוצעים מאחורי גבו של המבוטח חסר האונים, שכלל אינו מודע לכך שביטוח לאומי פגע בזכאותו".
עו"ד עמוס כהןעו"ד עמוס כהן

מביטוח לאומי נמסר בתגובה: "הניסיון של עורכי דין מסוימים להעליל על הביטוח הלאומי ועובדיו כמי שמתערבים בוועדות נראה כמו אירוע יח"צני ותו לא. כידוע לכל, הרופאים הם אחראים על ההחלטות וכלל אין כל התערבות מעבר לכך. להלן העובדות:
"רופא הוועדה קיבל החלטה על המשך הזכאות לקצבה הזמנית שנקבעה ועל אחוזי הנכות. הרופא ציין בפרוטוקול מועד חדש לתחילת המחלה מבלי שהיה דיון על הנושא. עורכי הדין המטפלים במקרה מנסים לשנות את הנרטיב על ידי גזירת החלק הזה בלבד מהפרוטוקול ושימוש בטעות סופר של הרופא כאילו היה כאן תהליך שלם נגד. נזכיר, שיש למעלה מ-400 אלף ועדות בשנה, למצוא מקרה חריג ולהפוך אותו לכלל הוא מעשה לא ראוי.
"למען הסר ספק: לא הייתה כל התערבות של פקיד בוועדה. הייתה טעות סופר של רופא (בן אנוש) שכתב שני דברים שונים בפרוטוקול אך עדיין, הביטוח הלאומי הכיר במחלת מקצוע מהרגע הראשון וימשיך לטפל בו באופן ראוי ובצורה הטובה ביותר".