חברת Wiz מימיה הראשונים שברה שיאים, כשהפכה לחברה הצומחת ביותר בעולם, כשהשלימה את סיבוב הגיוס בסך מיליארד דולר שהיה לגבוה בתולדות התעשייה המקומית - ועכשיו, כשעל פי הדיווח של הוול סטריט ג'ורנל, יתכן שהיא בדרך להירכש על ידי אלפבית (גוגל) ב-23 מיליארד דולר. מדובר בסכום הגבוה ביותר שבו נרכשה חברה ישראלית ובעסקה הגדולה ביותר בתולדות גוגל, ובכך היא מדיחה מהתואר את מובילאיי, שנמכרה לאינטל בשנת 2017 ב-15.3 מיליארד דולר.
שבע שנים אחרי, והסכום לעסקה הגדולה ביותר בישראל עשוי לעלות ל-23 מיליארד דולר, ובימים אלה המשמעות להייטק הישראלי כפולה ומכופלת. שיקום המוניטין של ישראל בעיני משקיעים זרים לנוכח הבעת האמון של גוגל, אחרי שנתיים של הפיכה משטרית ומלחמה, וכסף שיזרום בין היתר אל בעלי מניות ועובדים ישראלים.
1 צפייה בגלריה
מייסדי Wiz. גייסו מיליארד דולר השנה
מייסדי Wiz. גייסו מיליארד דולר השנה
מייסדי Wiz
(צילום: אבישג שאר-ישוב)
Wiz, שפועלת בתחום אבטחת הענן, רשומה כחברה אמריקנית עם כ-900 עובדים שחלקם יושבים בארה״ב. בימי המחאה המשפטית המנכ"ל אסף רפפורט הוביל קו ברור נגד הרפורמה והצהיר שהחברה תעביר לחו״ל את חשבונותיה העסקיים ברקע המהפכה המשפטית ותשאיר בארץ רק כספים לניהול העניינים השוטפים כמו שכר לעובדים.
ייתכן שבימים הקרובים יהיה מי שינסה למתוח קו בין ההישג הבלעדי של Wiz לבין בריאותו וחוסנו של ההייטק הישראלי, שקיבל בזאת חיווי חיובי למרות האזהרות והחששות של יזמים ומשקיעים מבריחת הון והחלשת התעשייה. לא בטוח שרפפורט נהנה לשרת את הקו הזה, של "הנה, הכל נפלא, מה אתם רוצים?" עם הידיעה על עסקת הרכישה. שלא לדבר על שיחה מנתניהו או סמוטריץ' שייזכרו עכשיו לברך.

מ"אדאלום" שנמכרה למיקרוספוט ועד ההצעה מגוגל

בשביל חלק מהמייסדים - רפפורט, עמי לוטבק, רועי רזניק וינון קוסטיקה - זהו לא הסיבוב הראשון יחד ונקודת ההתחלה הייתה ב-81, היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין. רפפורט, לוטבק ורזניק ייסדו יחד ב-2012 את "אדאלום" שנמכרה למיקרוסופט ב-320 מיליון דולר, ואת רפפורט קידמה להיות מנהל חטיבת האבטחה בענן של התאגיד. ב-2018 הפך למנהל מחקר ופיתוח של מיקרוסופט, בגיל 34 בלבד, וניהל שם 1,500 עובדים.
החלום להקים חברה ענקית החל להתגבש, וב-2020 הוא יצא לדרך עם Wiz במטרה ללכת עד הסוף ולבנות חברה ציבורית, כזו שאולי תעקוף לא בעוד הרבה זמן גם את המתחרה פאלו אלטו, שהקים הישראלי ניר צוק ומחזיקה בשווי שוק של 108 מיליארד דולר. מה ישאר מהאספירציות האלו אל מול הסכום הדמיוני שהציעה גוגל, ואל מול דחיפה של המשקיעים, רובם מהקרנות הגדולות ביותר בסיליקון וואלי? גם אם בפעם הזאת תקבל את הצעת הרכישה ותעשה את "חצי הדרך" לחברה ציבורית גדולה, Wiz כבר עשתה כאן מעשה קסמים.