מי שציפה שהמינוי המפתיע של שי באב"ד, לשעבר מנכ"ל האוצר, למנכ"ל קבוצת שטראוס יגרום למשקיעים להצביע ברגליים, התבדה - לפחות בינתיים. אם כי יכולים לעבור מספר ימים עד שהשפעות המינוי יחלחלו לכל הנוגעים בדבר.
מניית הקבוצה עלתה היום (ראשון) במסחר ב-2.5% במחזור רגיל שאינו חריג, שכן העלייה במניה מתרחשת על רקע עליות של 1% בממוצע שרשמה היום כל הבורסה לניירות ערך בתל אביב - בעקבות העליות החדות שנרשמו בסוף השבוע בוול סטריט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
שי באב"ד
שי באב"ד
בתפקידו כמנכ"ל האוצר. שי באב"ד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המינוי הלא שגרתי שעליו נודע ביום חמישי בערב עורר עם פרסומו שלל תגובות - ממפתיע, מוזר ועד הזוי. עד כה, שטראוס תמיד מינתה מנכ"לים שצמחו מתוכה, ומותאמים ל-DNA של החברה, כפי שהתגאתה משפחת שטראוס במשך השנים.

ההימור של עפרה שטראוס

כעת, עופרה שטראוס שוב מדגישה את החדשנות כערך מקודש, לאחר שהייתה מהראשונות שזיהו את תחום הפוד-טק, כשעוד היה בחיתוליו, וחתומה גם על הקמת ה"קיצ'ן", חממת הפוד-טק, שלימים הוציאה מקרבה חברות המייצרות החל מתחליף לביצה ועד תחליפי בשר מאפונה, שכבר גייסו מיליוני ועשרות מיליוני דולר. הפעם שטראוס נוקטת בגישה חדשנית דווקא בנוגע לתכונות הנדרשות מהמנכ"ל החדש - שמגיע ללא שום ניסיון וידע בתחום המזון והקמעונאות, ובעיתוי רגיש, שכן החברה במשבר לאחר פרשת הסלמונלה.
באב"ד מגיע לקבוצת שטראוס שהיא חברה תפעולית מורכבת, ששוויה למעלה מעשרה מיליארד שקל, ושעוסקת בראש ובראשונה בייצור מוצרי מזון רגישים וגם בשיווק וטיפוח מותגי בישראל ובחו"ל - ללא כל ניסיון בתחום, שכן מעולם הוא לא ניהל חברה תעשייתית מכל סוג שהוא, כל שכן חברה רב לאומית (למעט בעבר את חברת הבת צים ישראל). אפילו ארז ויגודמן, מנכ"ל שטראוס לשעבר, שנשלף על ידי עופרה שטראוס ממשרד רואי חשבון, "השתפשף" כמה שנים בשטראוס כסמנכ"ל כספים, עד שקיבל ממנה את התפקיד הנכסף. גיורא בר-דעה, המנכ"ל היוצא, כיהן 26 שנים בשטראוס.
2 צפייה בגלריה
עפרה שטראוס
עפרה שטראוס
עפרה שטראוס
(צילום: צביקה טישלר)
עם זאת, יש לציין שיש גם יתרון בהבאת מנכ"ל זר לחברה, שיבחן אותה בעיניים שונות, חדשות, ושיהיה נטול כל קשר סנטימנטלי לעסקיה, מה שמשבש לפעמים את תהליך קבלת ההחלטות של מנהלים ותיקים. אולם, אם כבר מנכ"ל חיצוני - הציפייה הייתה שהמנכ"ל שיזומן לחברה יהיה מענף הקמעונאות או התעשייה, או מי שניהל כבר חברות עסקיות בסדר גודל של שטראוס.
מקורבים לחברה אמרו כי הפעם עופרה שטראוס אימצה גישה חדשנית בבחירת המנכ"ל, כאשר הדגש מבחינתה הוא לא על הידע והניסיון שלו, אלא על השאיפה למצויינות ומנהיגות וראיית עולם רחבה, תוך מיקוד על התאמת החברה לעתיד ולשינויים המתחוללים בעולם. בתקופה זאת, גורסת עופרה שטראוס, ניתן ללמוד את החלק המקצועי תוך כדי.
בהודעה לעיתונות מטעם החברה נכתב כי "שי מביא עמו נסיון בניהול מערכות מורכבות (היה מנכ"ל משרד האוצר ולפני כן מנכ"ל הרשות השנייה, נ.ז.) היכרות עם הכלכלה והמשק הישראלי ובעולם - הוא ניהל והוביל קשרים כלכליים של ישראל מול האיחוד האירופי, ויחד עם המנהלים בשטראוס ייקח את הקבוצה קדימה בשנים הבאות".
בביוגרפיה של באב"ד, שניתן להוסיף בה גם פוליטיקאי לפרק זמן קצר (היה מועמד במפלגת "כולנו" של משה כחלון, ולאחר שלא נבחר מונה למנכ"ל האוצר תחת כחלון), יש בהחלט עדויות למצוינות ומנהיגות: באב"ד מג"ד (סא"ל) בשירות מילואים פעיל, בגולני, הוא בעל תואר שני בכלכלה מלונדון סקול אוף אקונומיק, הוא בעל פרופיל תקשורתי גבוה, שאפתן ועומד על דעתו.
האם המנהיגות והמצוינות יגברו על חוסר הידע? האם עופרה שטראוס שוב מפגינה חזון לפני כולם? זמנים יגידו, וגם הדוחות הכספיים של החברה, שנסחרת בבורסה כאמור.
בתוך כך, היום הודיעה שטראוס כי היא מוכרת את המגרש של המפעל הישן לקפה נמס בצפת, שחדל לפעול לפני תשע שנים, תמורת 88 מיליון שקל - מתוכם תרשום רווח הון של 60 מיליון שקל. המפעל עבד מאז שנת 1958 עד 2013, אז העבירה החברה את ייצור הקפה הנמס לחו"ל, במטרה להוזיל עלויות.