שטראוס שולטת בשוק הדבש בישראל, המבצעים השנה מתונים לעומת שנים קודמות והמתיחות בדרום ובצפון מאיימת על ייצור הדבש בארץ. כך עולה מסקירה שערכה חברת דן אנד ברדסטריט על שוק הדבש בישראל. לפי סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט, אפרת שגב, "בשנים האחרונות נשרפו מאות כוורות הממוקמות באזור עוטף עזה כתוצאה מהצתות בלוני התבערה מרצועת עזה, לצד פגיעה בשטחי מרעה לדבורים באזור. גם מאות אלפי כוורות שפזורות בצפון הארץ עלולות להיפגע מהתחממות ביטחונית בצפון".
למרות זאת, לפי מועצת הדבש, ב-2020 כמעט שלא נגרם נזק לכוורות באזור. המועצה וקק"ל נטעו במהלך 2019 אלפי עצים באזור הדרום שנפגע מההצתות, במטרה לספק צוף לדבורים. ההתחממות הנוכחית בדרום ובצפון עלולה שוב להשפיע לרעה על ייצור הדבש.
3 צפייה בגלריה
כוורות עולות באש
כוורות עולות באש
כוורות עולות באש בעוטף עזה
(צילום: רשות הטבע והגנים)
הביקוש לדבש בישראל די קשיח. הישראלים צרכו 5,200 טונות דבש ב-2020, כש-40% מהתצרוכת נצרכת בראש השנה. רוב שיווק הדבש בישראל נשלט על ידי קבוצת שטראוס. המותג יד מרדכי, שנמצא בבעלות שטראוס, מחזיק כ-55% מהשוק. אחריו מכוורת עמק חפר עם כ-20% מהשוק (כולל מכירות המותג הפרטי של שופרסל שהיא מייצרת) ומכוורת עין חרוד עם כ-10% מהשוק. יתר השוק, כ-15%, שייך למשווקים קטנים כמו דבש שלנו, משק לין, מכוורת גליל (קיבוץ שמיר) וברקו (למגזר החרדי).
לעומת זאת, מקטע הייצור מבוזר וכולל כ-510 דבוראים שמפעילים כ-121 אלף כוורות. מתוך אלה, כ-100 דבוראים אחראים על למעלה מ-80% מהתפוקה הענפית. היבול הממוצע בכל כוורת נאמד בכ-30 ק"ג ב-2020 וחלק ניכר מענפי הפירות והירקות בישראל תלויים בקיומו של משק דבורים (או דבורים) לצידם, בעיקר אבוקדו ושקדים. ערך הייצור הכולל של הפירות והירקות התלויים בהאבקת דבורים מגיע לכ-3 מיליארד שקל.
ענף הדבש, שמנוהל רגולטורית על ידי מועצת הדבש, גלגל ב-2020 פדיון של כ-180 מיליון שקל, עלייה של כ-1.5% בתצרוכת, שקוזזה בירידה של כ-1.6% במחיר הדבש לצרכן, כך שהפדיון הענפי נותר זהה לפדיון ב-2019. זאת למרות שיש עלייה בייצור הדבש בשנתיים האחרונות הודות לגידול במשקעים באביב.
3 צפייה בגלריה
דבש
דבש
הביקוש לדבש בישראל די קשיח
(צילום: Shutterstock)

כמה אנחנו משלמים על דבש?

המחירים השנה גבוהים יחסית לראש השנה בשנים קודמות. נכון ל-2021, מחיר הדבש (לצרכן) ברשתות נע ברוב ימות השנה סביב מחיר של 40 שקל לק"ג, פי 2 ממחיר הדבש ליצרן (המרווח מתחלק בין המשווקים לרשתות השיווק). יחד עם זאת, לקראת ראש השנה, מחירו לצרכן יורד ב-10%-5% בזכות מבצעים.
בשנים האחרונות העמיקו המבצעים עד לשיעור של 20%, אך התייקרות חומרי הגלם והמזון וכן הביקוש הקבוע לדבש, מיתנו את הוזלת המוצר לקראת ראש השנה 2021. מחיר הדבש ליצרן בשנת 2020 עמד על כ-18 שקל ל-1 ק"ג דבש גולמי והשנה הוא מעט גבוה יותר.
בישראל יש ביקוש גבוה מההיצע, לכן יש יבוא של דבש בעת הצורך, באמצעות מכסות יבוא פטורות ממכס. בלי מכסות אלה הייבוא לא משתלם. הייבוא נעשה מאירופה ומדרום אמריקה, כשבעבר יובא דבש גם בארה"ב אך הוא התייקר מאוד. הייבוא מהווה 23% מהתצרוכת והסתכם ב-2020 ב-1,200 טונות לעומת 1,700 טונות ב-2018 – כלומר יש עלייה בייצור המקומי וירידה בייבוא.

האם הדבש שאנחנו צורכים תקין?

שירות המזון של משרד הבריאות ערך לאחרונה עם מועצת הדבש בדיקה מדגמית של 47 דוגמאות דבש שנדגמו מדרכי השיווק בארץ ונבדקו במכון התקנים ובמעבדה בגרמניה. בחלק מהמוצרים כמו דבש טהור מפרחי בר, שמיוצר על ידי עין חרוד מאוחד, נמצאו רמות HFM (הידרוקסי מתיל פורפוראל) גבוהות מהתקן כמעט פי 2.
חריגות דומות נמצאו בדבש פרחי בר של טעמים ודבש דבורים טהור של מכוורת ברקו. זה מעיד על התחממות הדבש, ככל הנראה בשל אחסון לא מתאים. בדבש דבורים טהור של המותג פרדייז נמצאו חריגות בסורכוז, בין היתר, מה שמעיד על אפשרות לכאורה של האכלת הדבורים בסוכר בניגוד לתקינה. נפתחה חקירה בנושא.