מייסד טסלה, אילון מאסק, הוא האיש העשיר ביותר בעולם בשנת 2022, בפער של כמעט 50 מיליארד דולר מהאיש השני ברשימה - מייסד אמזון, ג'ף בזוס. כך עולה מרשימת המיליארדרים השנתית של פורבס שפורסמה השבוע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדירוג הנוכחי מתפרסם לאחר כמה חודשים קשים במיוחד לכלכלה העולמית ולשוק ההון האמריקני בפרט, בצל המלחמה באירופה, האינפלציה המשתוללת במדינות רבות בעולם ונגיף הקורונה שעדיין לא נעלם מהעולם וממשיך להשפיע על המשק העולמי כולו ועל סין בפרט.
3 צפייה בגלריה
צוקרברג, בזוס ומאסק
צוקרברג, בזוס ומאסק
צוקרברג, בזוס ומאסק
(צילום: איי אף פי, אי פי איי)
כך, בסיכום הכללי נרשמו 2,668 מיליארדרים השנה - 87 פחות מאשר שנה שעברה, עם שווי כולל של 12.7 טריליון דולר - 400 מיליארד דולר פחות מ-2021. השינוי הדרמטי ביותר היה ברוסיה, שם "נעלמו" 34 מיליארדרים מהרשימה בצל הסנקציות הכלכליות הקשות שהטיל המערב לאחר הפלישה שלה לאוקראינה. גם בסין נרשמה ירידה חדה של 87 מיליארד סינים, המיוחסת בין היתר למאבק העיקש שמנהל הממשל הסיני נגד ענקיות הטכנולוגיה מזה זמן רב.
3 צפייה בגלריה
(לפי פורבס)
ואולם, לפי פורבס, 1,000 מיליארדרים מתוך הרשימה המשיכו להתעשר בשנה האחרונה ו-236 מיליארדרים חדשים נוספו אליה, ביניהם הזמרת ריהאנה עם 1.7 מיליארד דולר והבמאי והמפיק הניו זילנדי וזוכה פרס האוסקר, פיטר ג'קסון, עם 1.5 מיליארד דולר.
גם השנה ארה"ב מובילה את הרשימה עם 735 מיליארדרים בעלי שווי כולל של 4.7 טריליון דולר. סין (כולל מקאו והונג קונג) נשארת במקום השני עם 607 מיליארדרים, בעלי שווי כולל של 2.3 טריליון דולר.
עוד בחמישייה המובילה: ברנאר ארנו, מנכ"ל תאגיד מותגי היוקרה לואי ויטון (LVMH); ביל גייטס, מייסד חברת מייקרוסופט והמשקיע האגדי וורן באפט, אשר הגדיל את הונו מ-96 מיליארד דולר ב-2021 ל-118 מיליארד דולר השנה. בסך הכל, עשרת המיליארדרים המובילים ברשימה שווים השנה למעלה מ-1.3 טריליון דולר - עלייה של 16% לעומת השנה שעברה.
לעומת זאת, מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא (פייסבוק), אשר קטף את המקום החמישי ברשימה בשנה שעברה, ירד השנה למקום ה-15 "בלבד" לאחר שמניית מטא איבדה למעלה מ-30% מתחילת 2022.

שיא מיליארדרים ישראלים; האחים עופר מזנקים

בגזרה המקומית: הרשימה האחרונה של פורבס כוללת שיא של 36 מיליארדרים ישראלים. גם השנה המובילה שבהם היא מרים אדלסון, אשר ירשה את הון בעלה, המיליארדר ואיל ההימורים היהודי-אמריקני שלדון אדלסון, אשר הלך לעולמו בחודש ינואר 2021. זאת, על אף שאדלסון איבדה בשנה האחרונה כ-10.7 מיליארד דולר מהונה.
3 צפייה בגלריה
אייל עופר
אייל עופר
שנה מוצלחת במיוחד עבורו ועבור אחיו. אייל עופר
(צילום: אן - סופי הייסט anne-sophie heist)
ישראלים נוספים שהובילו ברשימה היו איש העסקים אייל עופר שנהנה בין היתר מהעליות האדירות במחירי הנדל"ן ובשווי אחזקתו בבנק מזרחי טפחות - שוויו של עופר זינק בכמעט 40% ל-15.4 מיליארד דולר והוא קטף את המקום השני ברשימת הישראלים העשירים ביותר.
מעט אחריו ברשימה המקומית מגיע אחיו, עידן עופר, עם שווי מרשים של 10.5 מיליארד דולר לעומת 6.1 מיליארד בשנה שעברה. בכך, זינקו האחים עופר למקומות 117 ו-188 ברשימה לעומת 197 ו-440 בשנה שעברה, בהתאמה.
לעומת זאת, יש גם מיליארדרים רבים שאיבדו לא מעט השנה, בדגש על האוליגרכים הרוסים-יהודים אשר נפגעו גם הם בצורה משמעותית מאוד מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה והסנקציות כנגד נכסים, חברות, אנשי עסקים ומוצרים רוסיים.
כך למשל, רומן אברמוביץ', עליו הוטלו באופן אישי סנקציות על ידי בריטניה, איבד 7.6 מיליארד דולר בשנה האחרונה ובכך צנח מהמקום ה-142 ברשימה למקום ה-350, עם הון מוערך של 6.9 מיליארד דולר "בלבד".
יצויין כי הרשימה של פורבס כוללת 30 מיליארדרים המוגדרים ישראלים, אולם יש עוד שישה מיליארדרים בעלי אזרחות כפולה ביניהם אדלסון, אברמוביץ' ופטריק דרהי.