מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציג עליות מחירים רצופות בחודשים האחרונים, אזורי הצפון והדרום מפונים וענף הביצוע סובל ממחסור בעובדים – אבל במשרד הבינוי והשיכון לא צופים המשך עליות מחירים. כך עולה מדברים שאמר היום (ג') מנכ"ל המשרד, יהודה מורגנשטרן, בכנס נדל"ן. "אנחנו רואים עליית מחיר מינורית בשלושת החודשים האחרונים בשוק הדיור, אבל אנחנו לא צופים עליות מחירים בקרוב והסיבה היא בסוף ביקוש והיצע", טען.
את הדברים אמר מורגנשטרן בכנס השנתי ה-12 לתכנון ובנייה של משרד עוה"ד אגמון עם טולצ'ינסקי שנערך בשפיים. הוא סיפק דוגמא לתחזית שלו, לפיה לא צפויה עליית מחירים, באמצעות מכרז "מחיר מטרה" בבית שאן שהושלם אתמול, במסגרתו דירות לזכאים ימכרו בהנחה של כ-40% ממחיר השומה ממחיר דירה בשוק החופשי. מדובר במסלול ממשלתי לסבסוד דירות לחסרי דיור תחת מטריית "דירה בהנחה", בדומה למסלול מחיר למשתכן ומסלול דיור מופחת.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן בכנס שמאי המקרקעין
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן בכנס שמאי המקרקעין
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן
(צלם: פוטו מרסלו)
במסגרת המכרז בבית שאן, יצאה לפועל החלטת ממשלה שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, במסגרתה באזורי עדיפות לאומית המדינה תסבסד את הקרקעות בהיקף של כ-40 אלף שקל ליחידת דיור ובסך הכול מדובר בהיקף של כמיליארד שקל. בעקבות זאת, 275 דירות מסובסדות ימכרו תמורת מחיר התחלתי של 509 אלף שקל עבור דירת 85 מ"ר; 591 אלף שקל עבור דירות 100 מ"ר ו-700 אלף שקל עבור דירת 120 מ"ר. "היכולת שלנו לבוא דרך תוכנית דירה בהנחה ודרך התוכנית לסבסוד דירות בכמיליארד שקל מובילה למחירים נמוכים כאלה", אמר מורגנשטרן.
במכרז, אליו הוגשו 3 הצעות, שווקו 5 מתחמי מגורים לבניית 422 יחידות דיור בסך הכול וזכו בו החברות בלאקלנד יזמות, א.ש. אלפא נכסים וי. בוחבוט נכסים, שישלמו למדינה מחיר המשקף פחות מ-20 אלף שקל ליחידת קרקע. המכרז מהווה חלק מתוכנית "בית שאן - המשך שכונה דרום מערבית", המשתרעת על פני שטח של כ-431 דונם בחלקה הדרום מערבי של העיר, וממערב לכביש 90. שכונת המגורים המתוכננת צפויה לכלול כ-1,064 דירות בצפיפות של 5.5 יחידות דיור לדונם.
"כשאנחנו מסתכלים על כלל הארץ, ראינו במחצית 2023 עצירה של מחירי הדיור. התחלנו את השנה עם רבעון אבוד, סיימנו את 2023 עם רבעון אבוד, אבל היום אנחנו בהאצת שיווקי קרקעות ופועלים עם למעלה מ-10 רשויות להקמה של יותר מ-3,000 יחידות דיור. הצפי שלנו הוא שנסגור את השנה עם יותר עסקאות משנה שעברה. יכול להיות שנראה במקומות מסוימים עלייה במחירים (הכוונה לאזורי הביקוש, למשל נס ציונה שבה הושלם מכרז ענק השבוע בהיקף של כמיליארד שקל – ה.צ), אבל גם על רקע המבצעים שמציעים הקבלנים, אותם גורמי מימון שמשקפים הנחה של עד 350 אלף שקל, לצד העלאת ההיצע - כל אלה מובילים לכך שאני לא חושב שנראה עליית מחירים".
מורגנשטרן התייחס למחסור בידיים עובדות ואמר: "אמרנו בדיונים מקצועיים – הפתרון להביא ידיים עובדות כאן ועכשיו זה פלסטינים. הפתרון של עובדים זרים לא עובד, למשל בענף השיפוצים עובד צריך ללון בבית שבו הוא משפץ בגלל שעות העבודה, ואילו עובדים פלסטינים יכולים לחזור לביתם. מנסים למצוא פתרונות אבל הפתרון המיידי זה פלסטינים. האתגרים האחרים שמביאים איתם הפלסטינים לא יושבים לפתחנו".