ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (שלישי) העברת כספים של 150 מיליון שקל למוסדות דת, על פי ההסכמים הקואליציוניים, כאשר חלק מהכספים שוב יקוצצו מגופים חיוניים, אך למרות דרישות חברי הכנסת מהאופוזיציה, לא הוצגה רשימה ברורה לגבי מקורות הכסף.
לפי הודעת הוועדה, כ-61 מיליון יועברו מסעיפי "גמלאות ופיצויים ורשויות פיקוח", וכ-88 מיליון שקל בהרשאה להתחייב למשרד לשירותי דת. ההעברות יועדו בין היתר להקמת מוסדות דת, פיתוח תשתיות ועבודות בטיחות בקבר הרשב"י במירון, שיפוץ מקוואות בעיר בית שמש, הילולת הבאבא סאלי בנתיבות, תכניות קבורה עבור קברי אבות, תפעול בתי הדין הרבניים ושכר העובדים ברבנות הראשית.
בנוסף אושרה העברת כ-4 מיליון שקל לתקציב משרד רה"מ בעקבות החלטת הממשלה מהשבוע שעבר במסגרת כספים קואליציוניים, סכום שמיועד ל"תוכנית פעולה לסיוע והקלת תנאי השהיה במעברי הגבול היבשתיים לנוסעים ישראלים לאומן".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
ח"כ גפני בדיון היום
ח"כ גפני בדיון היום
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הכסף היה אמור לעבור בין היתר מתקציב היחידה לפיקוח על בניה, למרות שקיים מחסור גדול של פקחי בנייה ברחבי הארץ, אך באוצר טענו בוועדה כי הכסף לא יעבור מיחידה זו בסופו של דבר. טל ישראלי, אגף תקציבים, משרד האוצר אמרה: "אני לא מכירה שהוא מגיע מתקצוב תאונות עבודה, הוא מגיע מתקציב שיועד עבור שימוש להקמת מוסדות דת, זה גם חלק מתקצוב הפיקוח. הכסף לא מגיע מתקצוב על פיקוח תאונות עבודה, הכוונה היא לפיקוח בניית מוסדות דת. פיקוח על הבנייה הוא תקציב שנועד לפיקוח על הבנייה, בין היתר גם על מוסדות דת".
העברת הכספים לא נכללה בתקציב המדינה אלא בהסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות והציונות הדתית, כשהעברה דומה של 478 מיליון שקל למטרות דומות אושרה רק בשבוע האחרון.
גורמים באוצר אמרו ל-ynet: "ההעברות במסגרת ההסכמים הקואליציוניים יימשכו גם בימים הקרובים. נוצר צורך לקצץ כעת מתחומים חיוניים כולל רווחה ובריאות".
ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר לקראת הדיון כי "רק לפני ימים אחדים הופסקה התוכנית לקליטת המדענים העולים, בשל מחסור תקציבי של 10 מיליון שקל בלבד וכעת לוקחים כסף מהפיקוח על אתרי הבנייה, אולם להילולת הבאבא סאלי נמצא כסף".

לאחר הדיון הוסיף: "למרות שבקואליציה ובאוצר ניסו להסתיר את זה בדיון מחברי הכנסת, חשפתי הבוקר בוועדת הכספים את הכוונה לקצץ 12 מיליון ש"ח מתקציב היחידה הארצית לפיקוח על הבניה ולהעביר את הכסף לצורכי המשרד לשירותי דת.
לא התקבל הסבר מניח את הדעת לקיצוץ משמעותי בתקציב היחידה, במציאות בה השנה ישנה עלייה גדולה במספר ההרוגים בתאונות בניה.
נציגי האופוזיציה מחו נחרצות כנגד המהלך, הגשתי בקשה לדיון מחדש על הצבעה, ובסופו של דבר יו"ר הוועדה דרש ממשרד האוצר הסברים כיצד יושלם תקציב היחידה. נמשיך במעקב ובמאבק".
לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ גפני כיצד יפעלו באוצר כדי להחזיר כספים לפיקוח על הבנייה, השיבה תמר לוי בונה, רכזת מאקרו באגף תקציבים: "אין פגיעה במה שסוכם עם אותה יחידה, יש פה כסף שתוקצב כאן, אנחנו מסתכלים על הביצוע של אותה יחידה, אין פגיעה באותה יחידה על מה שסוכם איתה, והעברה כאן לא תגרום לפגיעה כזו".
נציג משרד הדתות השיב לשאלות נוספות שעלו כי המשרד לא מתוקצב בבסיס על מבני דת, וכי לגבי תקצוב רבנים האמור הוא רק על תמיכה של רבני קהילות וכי מדובר בתמיכה אחרת מזו ששאלו לגביה חברי הכנסת, וכי לגבי העיר בית שמש, המשרד מתקצב רק את חלקו בהחלטת הממשלה ואין לו נגיעה לחלקים של משרדים אחרים.
פורסם לראשונה: 20:29, 18.09.23