יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, התייחס היום (שלישי) לראשונה להצעת התקציב לשנת 2025 של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ולטיוטות חוק ההסדרים וההתאמות התקציביות, שבין השאר כוללות קיצוץ של 3 מיליארד שקל מדי שנה, עד 2028, של כלל הוצאות השכר במגזר הציבורי, ובנוסף את הקפאת השכר הממוצע במשק, את מדרגות מס ההכנסה ונקודות הזיכוי ממס וכן את כל קצבאות הביטוח הלאומי.
"ראיתי ביומיים האחרונים כותרות בכל העיתונים, האוצר הוציא מהמגירה את כל התוכניות שלו, לפגוע בציבור, בעובדים וכדומה", אמר בר-דוד בכנס השנתי של איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים שנערך בירושלים.
1 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90 שרון צור)
"עוד פעם הוציאו את הפגיעה בפנסיה ובקרנות ההשתלמות, עוד פעם שכר מינימום, עוד פעם הטלת מיסים על האדם העובד - לא יהיה. אני בשיח עם אנשי האוצר, והם יודעים שההסתדרות תמיד נתנה כתף כשהמדינה בצרות. אבל הפעם אני עומד על כך שאני רוצה לראות קודם את ההיתכנות של התקציב הזה, ואם הממשלה בכלל רוצה ללכת על התקציב הזה", אמר בר-דוד, והוסיף: "האם הממשלה מבינה שאי אפשר להטיל על האדם העובד את הגזרות האלה, ויש קודם לצמצם משרדים ממשלתיים, להוריד תקציבים קואליציוניים ולנהל את הכסף כמו שצריך, ולא בהפקרות. אם אראה שמנהלים פה את הכסף כמו שצריך ומתנהלים באחריות, אהיה שותף. ואם לא, כל החקיקה הזאת לא תעבור ואני רוצה לראות מישהו שינסה לחוקק חוקים נגד העובדים בכנסת ישראל, זה לא יעבור".
כזכור, בתחילת החודש הציג סמוטריץ' את התוכנית שלו לתקציב 2025 בקווים כלליים, ואמר כי "הממשלה והמגזר הציבורי תחילה" יצטרכו לבצע את ההתאמות הנדרשות עבור התקציב, וכי המגזר הציבורי יצטרך להיכנס מתחת לאלונקה ושתהיה גם הקפאה מלאה של שכר השרים, חברי הכנסת והבכירים, כדי לתת דוגמא אישית.
במקביל, משרד האוצר יצרף להצעת תקציב המדינה לשנת 2025 חוברת של התאמות תקציביות כדי לגייס כ-35-40 מיליארד שקל, כפי שהתחייב סמוטריץ', כך שהגירעון בשנת 2025 לא יהיה גבוה מ-4%.
הפחתת השכר במגזר הציבורי ב-3 מיליארד שקל בשנה תחייב הקפאה מלאה של השכר, תוך כדי ביטול הפעימות להעלאת השכר במגזר הציבורי שסוכמו עם האוצר והמעסיקים בעבר במתווה לשנים הבאות. לצד זה, במסגרת חוברת ההתאמות התקציביות הוצע לסגור רק חמישה משרדי ממשלה ולא עשרה כפי שהמליצו באוצר בתוכנית שפורסמה בתחילת ספטמבר, ולא היתה כל התייחסות לקיצוץ הכספים הקואליציוניים. על שני הסעיפים הללו יש ביקורת רבה בהסתדרות.
מנגד, למרות הטענות הקשות של בר-דוד, לדברי גורמים במשרד האוצר יתקיימו מגעים עם ההסתדרות לגבי הסעיפים השונים בתקווה להשגת הבנות.