הפיילוט הגדול ביותר של שבוע עבודה בן ארבעה ימים יוצא לדרך היום (ב') בבריטניה. למעלה מ-3,300 עובדים ביותר מ-70 חברות ישתתפו בניסוי, שבו השכר שישולם לעובדים יישאר בעינו אך הם יעבדו רק 80% מהזמן – תוך התחייבות לשמור על 100% פרודקטיביות.
החברות שישתתפו בפיילוט, שנערך בהובלת ארגונים שמקדמים את קיצור שבוע העבודה בשיתוף חוקרים מאוניברסיטאות קיימברידג', אוקספורד ובוסטון, הן ממגוון תחומים: מענפי האירוח והקמעונאות ועד בנקים וחברות הייטק. הפיילוט יערך במשך שישה חודשים, ולאחריו ייבחנו ההשפעות של קיצור שבוע העבודה בממלכה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רחובות בריטניה
רחובות בריטניה
רחובות בריטניה
(צילום: shutterstock)
ג'ו או קונור, מנכ"ל ארגון Four Day Week Global, אמר: "עם היציאה ממשבר הקורונה, יותר ויותר חברות מכירות בצורך של העובדים לאיכות חיים, ובנוסף הפחתת שעות העבודה השבועיות מסייעת לחברות בתחרות על כוח האדם. ההשפעה של תופעת ההתפטרות בעולם מוכיחה שעובדים מכל התעשיות מעוניינים לקצר את שבוע העבודה תוך עמידה ביעדים".
"כבר תקופה ארוכה שאנחנו מאמצים את מודל העבודה הגמישה, ומשבר הקורונה הוא זה שדחף אותנו לכך", מספר אד סיגל, מנכ"ל בנק צ'ריטי, שמשתתף בפיילוט. "עבור הבנק שלנו, המעבר לשבוע עבודה של ארבעה ימים נראה כמו הצעד הטבעי הבא בכל הנוגע להגמשת מודל העבודה שהכרנו.
"הקונספט ששלט במאה ה-20 של שבוע עבודה בן חמישה ימים כבר לא מתאים במיוחד למאה ה-21", הוא מוסיף. "אנחנו מאמינים ששבוע עבודה של ארבעה ימים, ללא שינוי בשכר או בהטבות, יגרום לעובדים להיות מאושרים יותר, ולא יפגע בפרודקטיביות, חוויית הלקוח או במטרות חברתיות אחרות".
גם סם סמית', מייסד שותף של מבשלת בירה בצפון לונדון, אומר שזה מרגיש "כמו זמן טוב" לנסות שיטות עבודה שונות. "המגפה גרמה לנו לחשוב הרבה על האופן שבו אנחנו מנהלים את חיינו", אמר. "אנחנו בודקים את המעבר לארבעה ימי עבודה בשבוע כדי לשפר את חיי העובדים שלנו ולהוביל את השינוי שאנחנו מרגישים שמתחיל להתרחש בעולם, שנועד לשפר את הבריאות הנפשית והרווחה של העובדים".
האתגר של מבשלת הבירה מדיד יחסית לחברות אחרות: צוות של תשעה עובדים צריך לייצר ולארוז אותה כמות של בירה בארבעה ימים במקום בחמישה כפי שהיה עד היום.
"אני חושב שזה קשור לאופן שבו אתה מנצל את הזמן שלך," אמר סמית'. "אז כשאני מדבר על פרודקטיביות, אני לא מתכוון שהעובדים צריכים להיות מהירים יותר במשימה עצמה, אלא לנהל את הזמן שלהם טוב יותר ולהבין האם זה אפשרי או לא".
החוקרים שמובילים את הפיילוט יעבדו מול הארגונים שמשתתפים בו, וימדדו את ההשפעה על הפריון בעסק ועל רווחתם של העובדים, כמו גם את ההשפעה על הסביבה והשוויון המגדרי באותן חברות.
ניסויים דומים של מעבר לשבוע עבודה של ארבעה ימי עבודה בשבוע, אשר נתמכים על ידי הממשלה, צפויים להיערך בהמשך השנה גם בספרד ובסקוטלנד.