בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים הורה לאחרונה על ביטול כתב אישום שהוגש נגד תושב העיר שפיצל דירה בבעלותו ובנה יחידת דיור ללא היתר. השופטת יהודית דורי דסטון קבעה שהאישום הוגש בחריגה של חמישה חודשים מפרק הזמן המותר בחוק מבלי לקבל את אישור היועצת המשפטית לממשלה.
בינואר 2023 הוגש כתב האישום שייחס לתושב עבירות של בנייה ללא היתר. בנוסף לפיצול הדירה ובניית יחידת הדיור נוספת, נוטען שהוא הכשיר שטחים לשתי יחידות דיור נוספות בשטח המיועד למחסנים, מבלי לקבל היתר מהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה.
1 צפייה בגלריה
עיצוב
עיצוב
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
הוא עתר לביטול כתב האישום בטענה שחומר החקירה הועבר לתביעה עוד בפברואר 2021 אך כתב האישום הוגש יותר מ-23 חודשים לאחר מכן. לדבריו, פרק הזמן המרבי להגשת כתב אישום בעבירה מסוג זה עומד על 18 חודשים.
המדינה טענה שלפי ההנחיה, התובע המטפל בתיק יכול לקבל בדיעבד אישור של פרקליט מחוז או של ראש יחידת התביעות לשם הארכת זמן. ביולי 2024 הודיעה המדינה כי ראש התביעה העירונית אישר בדיעבד הגשת כתב אישום גם בחלוף 24 חודשים מתחילת הטיפול בו. בא כוחו של הנאשם השיב כי לא ניתן להגיש כתב אישום בחריגה מהמועדים המצוינים בהנחיה, אלא באישור היועצת המשפטית לממשלה, שלא ניתן במקרה זה.
עו"ד ניצה כהןעו"ד ניצה כהן
ואכן, השופטת דורי דסטון הסכימה איתו והבהירה כי בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה מינואר 2021 נקבע פרק זמן לטיפול בתביעות עד להגשת כתב אישום. הנחיה זו קיבלה תוקף במסגרת חוק סדר הדין הפלילי שקובע שלא יוגש כתב אישום אם חלפו התקופות בנהלים ובהנחיות, אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה.
בפסק הדין צוין שהסעיף מגשים את התכליות החשובות של יצירת ודאות משפטית ביחס לטיפול גורמי אכיפת החוק בתיקי חקירה, מניעת עינוי דין מחשודים והגברת אמון הציבור במערכת אכיפת החוק.
השופטת כתבה כי המדינה טעתה בפרשנות ההנחיה הרלוונטית. עיון בהנחיה מעלה כי פרקליט מחוז או ראש יחידת התביעות מוסמך להאריך בדיעבד את זמן הטיפול בתיק, רק לפני שהוגש כתב אישום. מרגע הגשת כתב האישום, אם המדינה מעוניינת באישור בדיעבד להארכת המועדים, עליה לקבל את אישור היועצת המשפטית לממשלה.
ביחס לשאלה מה תוצאת הפגם (האם יש לבטל כתב האישום או להחיל בטלות יחסית שלפיה יש שיקול דעת לבית המשפט), היא ענתה כי זו טרם הוכרעה בפסיקת בית המשפט העליון. עם זאת היא הוסיפה שלהשקפתה, כתב אישום שהוגש באיחור מבלי לקבל את הסכמת היועצת המשפטית לממשלה בטל מעיקרו, לנוכח מטרת החוק שביצירת ודאות משפטית רחבה ואחידה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: עו"ד מוריה דודי-וייס • ב"כ הנאשם: עו"ד סלבה רודנקו • עו"ד ניצה כהן עוסקת במקרקעין ונדל"ן • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין