מלחמת חרבות ברזל הותירה את הציבור ואת כלכלת ישראל פצועה, עם תחושה שאין בפנינו אופק לשיקום. אחרי שנה בה נשארנו ללא מענה מהמדינה בכל כך הרבה מובנים, אנחנו זקוקים למשאבים כדי להתחיל בתיקון. על מנת להגדיל את ההכנסות של המדינה, מציע בימים אלו משרד האוצר להעלות את "מס העשירים" של ישראל בשני אחוזים. בתור בת להורים שהעלאת המס הזו תחול עליהם, יש לי דבר אחד להגיד למשרד האוצר - עלייה של שני אחוזים נוספים זה פשוט לא מספיק.
אחת מההצעות שהעלה משרד האוצר בטיוטת התכנית הכלכלית לשנת 2025 היא להעלות את "מס היסף". מס היסף הוא מעין מדרגת מס נוספת המוטלת על המשתכרים הכנסות גבוהות במיוחד - מעל 721,560 שקל בשנה (שהם כ-60 אלף שקל בחודש) - והוא עומד כיום על שלושה אחוזים. הצעת משרד האוצר היא להעלות את מס היסף בשני אחוזים נוספים, אשר יוטלו על הכנסות פסיביות בלבד (שהמס המוטל עליהן כיום הוא 25% בלבד).
1 צפייה בגלריה
יעל אגמון נכט
יעל אגמון נכט
יעל אגמון נכט
העלאת המס הזו מגיעה, בין היתר, על רקע ביקורת שעלתה כנגד שיעור המס הממוצע המוטל על המאיון העליון מכלל ההכנסה שלו, אשר עומד על 26%. מנתוני רשות המיסים עולה כי המאיון העליון מרכז בידיו כ-13% מההכנסה הכוללת במדינה ומשלם 9% מכלל המס. הפער הזה משקף את התרומה הקטנה מדי של המאיון העליון להכנסות המדינה, וזאת בהשוואה למדינות אירופה.
הפער הזה הוא אחד ממחוללי אי השוויון הגדולים בישראל, הוא פוגע בסולידריות החברתית ומעכב את היכולת של המדינה להשתקם משנה של לחימה, שאין לה כרגע צפי לסיום. הציבור בישראל קורס כלכלית כתוצאה מהעול הנוסף שמביאה איתה המלחמה, בין אם מדובר בפגיעה ברציפות התעסוקתית, הוצאות מיוחדות ובלתי צפויות או מהגזרות שמטילה עליו הממשלה עצמה בניסיון לצמצם את הגירעון שהמלחמה יצרה - ועל כך עוד בהמשך. לצד זאת, הציבור מתמודד ממילא עם אינפלציה מתמשכת של השנים האחרונות, שהחמירה כמובן בעקבות המלחמה - בעקבות חרמות בינלאומיים, קשיים בייבוא או פשוט קושי להפעיל שטחים חקלאיים, מסחרים ותעשיתיים תחת אש. בדיוק עכשיו, הגיע העת שהמאיון העליון יתרום את חלקו לשיקום המדינה.
אמנם, לפי התוכנית הכלכלית מתכוון משרד האוצר להעלות את מס היסף בשני אחוזים, אבל הוא עובד במקביל על סדרת צעדים נוספים שיקטינו משמעותית את ההכנסה הפנויה של העשירונים הנמוכים. בין הצעדים האלו ניתן למנות את הקפאת הקצבאות ושכר המינימום, ואת העלאת המע"מ ומס ההכנסה המוטל על העשירון הנמוך ביותר (דרך איחוד מדרגת המס אותה הוא משלם עם המדרגה השנייה). לצעדים האלו צריך להתנגד, והפתרון לשאלה "מאיפה הכסף" צריך להיות ברור - להעלות עוד את מס היסף לצד עוד שורה של מיסים שניתן וראוי להטיל על בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר. העלאות מיסים שכאלה הן מקור כלכלי משמעותי למדינה, ובכוחן למנוע צעדים רגרסיביים שיפגעו בעשירונים הנמוכים בישראל.
אני יודעת עד כמה ההורים שלי, ששניהם יושפעו מההעלאה הזו, תורמים לחברה, אבל לא פחות מכך אני מאמינה בחלוקה הוגנת של נטל המס. הגיע הזמן שהמאיון והאלפיון העליון ייקחו חלק גדול יותר במימון המדינה, בפרט בשנה איומה כמו השנה שעברנו. העלאת מס יסף היא צעד ראשון בדרך לחברה צודקת יותר, עם רשת בטחון שתומכת באנשים כשהכל מסביבם קורס.
יעל אגמון נכט היא חברת מזכירות בתנועת עומדים ביחד, בתם של ענת אגמון ומריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט ויו"ר החברה לשעבר.