השלכות מלחמת "חרבות ברזל" על שוק הנדל"ן: בחודש אוקטובר נמכרו 2,294 דירות (חדשות ויד שנייה) בלבד - אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בשוק הנדל"ן לפחות מאז תחילת שנות ה-2000. כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים שפרסמו היום (ג') כלכלני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון. רק באפריל 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה והסגר הראשון, נרשמה רמה מעט נמוכה יותר של עסקאות (אז נמכרו 2,126 דירות). נתונים ראשוניים לחודש נובמבר מצביעים אף הם על רמה נמוכה של עסקאות, אך גבוהה מזו של אוקטובר.
בהשוואה לאוקטובר אשתקד, ירד מספר העסקאות ב-55% ובהשוואה לחודש הקודם ב-61%. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי (מחיר למשתכן) עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 2,200 דירות - ירידה של 54% לעומת אשתקד ושל 58% לעומת ספטמבר השנה. בהשוואה היסטורית של מספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי אוקטובר מאז תחילת שנות ה-2000 נמצא כי זוהי הרמה הנמוכה ביותר, ובפער משמעותי גם בהשוואה לחודשי אוקטובר בשנות האינתיפאדה השנייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
(צילום: צביקה טישלר)
מכירות הקבלנים הסתכמו ב-817 דירות חדשות, כולל בסבסוד ממשלתי - ירידה של 56% ביחס לאשתקד ושל 66% ביחס לחודש הקודם. בניכוי הדירות שנמכרו בסבסוד ממשלתי, הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב-723 דירות, ירידה של 53% בהשוואה ל-2022 ושל 58% לעומת ספטמבר. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי שיעור הירידה המתון ביותר נרשם באזורי ירושלים וחיפה. מנגד, שיעור הירידה החד ביותר נרשם באזורי חדרה (77%-), באר שבע (74%-) והמרכז (66%-).
בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי בין השבוע הראשון של החודש, בסיומו פרצה המלחמה, לבין 3.5 השבועות שלאחר פרוץ המלחמה, נמצא כי ממוצע המכירות היומי הנמוך ביותר היה בשבוע השני של החודש (השבוע הראשון למלחמה), שעמד על כ-15 מכירות ליום. החל מהשבוע השלישי של אוקטובר הלך ועלה מספר הדירות החדשות שנמכרו, עד לממוצע מכירות יומי של 53 דירות, קצב מכירות שעדיין נמוך בהשוואה להאטה בשוק בשנה האחרונה.
עוד עולה מהנתונים כי התאוששות במכירות בשבוע האחרון של אוקטובר נרשמה באזור רחובות, הכולל בתוכו את ראשון לציון, אחת הערים המטווחות ביותר במהלך המלחמה, מחוץ לעוטף עזה. אזור תל אביב בולט עם רמת מכירות נמוכה במיוחד. הדירות היקרות ביותר נמכרו בשבוע הראשון ללחימה.

העדפה לדירות עם ממ"ד

מכירות יד שנייה באוקטובר עמדו על 1,477 דירות, הרמה הנמוכה ביותר לפחות מאז תחילת שנות ה-2000. בהשוואה לאוקטובר אשתקד זוהי ירידה של 54%. ניתוח המכירות על פני ימי החודש מלמד כי פגיעת המלחמה בפלח שוק זה הייתה גבוהה מזו שבפלח הדירות החדשות בשוק החופשי. באוצר מסבירים כי סביר להניח שהסיבה לכך, בין היתר, היא על רקע העדפה יחסית גבוהה יותר לאחר פרוץ המלחמה לדירות עם ממ"ד.
רכישות המשקיעים הסתכמו ב-411 דירות, ירידה חדה של 56% בהשוואה לאוקטובר אשתקד ושל 54% בהשוואה לחודש הקודם. מכירות המשקיעים הסתכמו ב-499 דירות, ירידה של 53% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת בחודש אוקטובר, כאשר במהלכו נגרעו ממלאי זה פחות מ-100 דירות.
רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו ב-1,142 דירות, ירידה שנתית של 53% וירידה חודשית של 67%, בעיקר באזור באר שבע. בניכוי רכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-1,048 דירות, ירידה שנתית של 50% וירידה חודשית של 62%. סך הרכישות בסבסוד ממשלתי עמד על 94 דירות בלבד, ירידה שנתית של 73%. ניתוח הנתונים מלמד כי לא נחתמו חוזים בפרויקטים חדשים, אלא מכירות המשך בפרויקטים קודמים.
רכישות משפרי הדיור הסתכמו ב-741 דירות, הרמה הנמוכה ביותר של פלח שוק זה לפחות מאז תחילת שנות ה-2000. בהשוואה לאוקטובר אשתקד זוהי ירידה חדה של 56% וירידה של 52% בהשוואה לחודש הקודם. הירידה החדה ברכישות משפרי הדיור בולטת במיוחד בפלח השוק של דירות יד שנייה, גם כאן כפי הנראה בשל ההעדפה לדירה עם ממ"ד. לראשונה השנה לא היה משקל "מצמצמי" הדיור גבוה משיעורו בתקופה המקבילה אשתקד.
עוד עולה מנתוני האוצר כי שני-שלישים מרוכשי הדירות החדשות בשוק החופשי בחודש אוקטובר היו רוכשי "דירה יחידה", כלומר מי שקנה דירה למגורים ולא להשקעה. משפרי הדיור לבדם ריכזו 42% מסך רכישות אלו, כך ששליש מכלל הרוכשים היו מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה. בניתוח רמות השכר של רוכשים אלו בשלושת האזורים הבולטים במכירות - ירושלים, חיפה והמרכז - נמצא כי רמות השכר היו נמוכות לעומת 2022. הסבר לכך הוא שיעור גבוה יותר של משקי בית חרדים, בעיקר באזור ירושלים. באזור חיפה נמצא כי חמישית מהרוכשים מועסקים בענף ההייטק, בדומה לאשתקד.
במקביל נבחנו רמות המחירים של הדירות שרכשו. כך, בעוד שבאוקטובר אשתקד עמד המחיר הממוצע של דירה חדשה שנרכשה בשוק החופשי (לא להשקעה) על 3.38 מיליון שקל, באוקטובר השנה עמד המחיר הממוצע על 2.33 מיליון שקל.
בתגובה לסקירה מסר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, כי "הנתונים ממחישים את עומק המשבר בענף הבנייה והתשתיות, שבא לידי ביטוי במצב שוק הדיור, ומצביעים יותר מכל דבר אחר על צורך דחוף בהתערבות ממשלתית ביצירת התנאים להאצת הפעילות בענף מיד לאחר מהלחמה. ללא התערבות הממשלה אנו נראה זינוק במחסור בדירות, שיגרור את ישראל למשבר החברתי-כלכלי הקשה ביותר מאז מקום המדינה".