למרות ההתנגדויות הרבות, התוכנית להקמת מגדל המריבה המכונה "בורג' חליפה של ירושלים" אושרה השבוע על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. במסגרת התוכנית יוקם מגדל בן 40 קומות במתחם אפשטיין בבירה, שישלב שימושי מגורים, מסחר ותעסוקה, מלונאות וכן דיור להשכרה.
התוכנית משתרעת על שטח של כ-7 דונם וממוקמת בשדרות הרצל בין שכונת קריית היובל ובית וגן, בצמידות לציר הרכבת הקלה, תחנת הרכבת הקלה וחניון חנה-וסע, מול הירידה לעין כרם, בצמוד לשני המוסדות הלאומיים הר הרצל ויד ושם. היא כוללת כ-240 דירות למגורים, מהן כ-50 יחידות דיור על פני 8 קומות יוקצו לטובת דירות קטנות בשטח של עד 55 מ"ר; וכ-50 יחידות דיור יוקצו לטובת השכרה ארוכת טווח למשך 12 שנים לפחות.
בנוסף, היא כוללת כ-11 אלף מ"ר עבור שטחי מלונאות, כ-300 מ"ר עבור שטחי מסחר וכן כ-4,000 מ"ר עבור מבנה ציבור שישמש לטובת מוזיאון ומרכז תרבות. התוכנית קודמה על ידי חברת אם.או אפשטיין בע"מ ונערכה על ידי משרד האדריכלים הבינלאומי אדריאן סמית' וגורדון גיל אדריכלים, שאחראי על תכנון המגדל הגבוה ביותר בדובאי, הכולל 163 קומות, ועל כך כינויו של המגדל הירושלמי. האדריכל המקומי המלווה את הפרויקט הוא יגאל לוי.
בין היתר נטען בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית כי מדובר במגדל בגובה של כמעט 200 מטרים שצפוי להיבנות בסמוך להר הרצל ולגרום לפגיעה נופית ותכנונית של האזור. עוד נטען כי המגדל יהיה מיועד לתושבי חוץ לאנשי המאיון העליון ויכלול בעיקר דירות רפאים. בנוסף נטען כי מדובר בפרויקט מגלומני שמנוגד לאופיה של העיר ומהווה זילות ומסחור של מורשת וזיכרון השואה.
בנוסף, הועלו טענות כי המגדל יפגע ברגשות המשפחות השכולות בשל סמיכותו להר הרצל, שבו חללי מערכות ישראל, ויאפיל על יד ושם. בוועדה המחוזית ציינו כי "על אף טענות שנשמעו במהלך ההליך התכנוני על פגיעה בזיכרון של הר הרצל ויד ושם, יד לבנים ויד ושם לא הגישו התנגדויות לתוכנית".
לוועדה הוצגו חלופות נוספות לתוכנית המופקדת, כגון הקמת שני מגדלים בני 25 קומות במקום מגדל אחד, אולם בהחלטתה קבעה הוועדה המחוזית כי החלופה של מבנה אחד מעורב שימושים היא הטובה ביותר. כמו כן, קבעה הוועדה כי הבינוי יונמך בכ-30 מטרים – מ-193 מטרים במקור ל-165 מטרים. עם זאת, מספר הקומות לא השתנה אלא גובה הקומות, מה שמאפשר לבצע הנמכה של 30 מטרים.
מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדריכל דן קינן, אמר כי "מדובר בתוכנית התואמת את מדיניות הוועדה של בינוי העיר פנימה, בסמוך לצירי הרכבת הקלה, וזאת כדי לשמור על השטחים הפתוחים וכדי לתת מענה לזוגות הצעירים בעיר". נזכיר כי כפי שפורסם ב"כלכליסט", באחת ההתנגדויות שהוגשו נטען כי גובה הבינוי סותר את מדיניות הרכבת הקלה.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שירה תלמי באבאי, מסרה: "התוכנית מציגה איכות אדריכלית יוצאת דופן, הממשיכה את תנופת ההתחדשות בירושלים, ותאפשר לנו לשפר את התכנון וליצור מרחבים עירוניים מוצלחים. כל אלה יאפשרו לנו להתמודד עם משימות הפיתוח המורכבות של העיר".