הסיפור של הפודקאסטרית אלכס קופר יכול להסביר כל מה שצריך לדעת על תעשיית הפודקאסט בארצות הברית. אחרי שסיימה את לימודי התואר שלה בקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת בוסטון, היא החלה לעבוד בכלל במכירות, אבל במקביל ייסדה בשנת 2017 פודקאסט עם חברתה לחדר במעונות, סופיה פרנקלין, בשם Call Her Daddy, שעוסק, בין השאר, במערכות יחסים ומיניות.
שנה לאחר מכן היא כבר נרכשה ע"י חברת המדיה Barstool Sports, שסיפקה לשתיהן משכורת בסיס מכובדת של 75 אלף דולר, לא כולל בונוסים על כמות ההאזנות לפרקים. בשנת 2021 הפודקאסט נרכש ע"י ספוטיפיי תמורת 60 מיליון דולר לשלוש שנים, וכעת קופר בדרך לחתום על חוזה בשווי 100 מיליון דולר עם חברת ההפקות SiriusXM, כך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל".
2 צפייה בגלריה
תמונה של אלכסנדרה קופר וסופיה פרנקלין
תמונה של אלכסנדרה קופר וסופיה פרנקלין
פרנקלין (מימין) uקופר בפודקאסט שלהן Call Her Daddy
(צילום: יוטיוב)
עוד שמות בולטים בתעשייה שחתומים על חוזים שמנים הם הקומיקאי והמנחה טרוור נואה, שצפוי לחדש את התוכנית שלו ?What Now לעונה שנייה בספוטיפיי, וכמובן הסטנדאפיסט ופרשן ה-MMA, ג'ו רוגן, עם התוכנית שלו The Joe Rogan Experience, שחתם על עסקה עם אותה ספוטיפיי בשווי של 250 מיליון דולר.
תעשיית הפודקאסט, שהחלה כפלטפורמה נגישה לכל מי שרצה לדבר על נושאים מגוונים - מפשעים ועד מדע ומיניות, הפכה לזירה של כוכבי-על, שמושכים את הקהלים הגדולים ביותר ואת הכסף הגדול. למרות שקיימים כמעט 450 אלף פודקאסטים פעילים בארה"ב, 25 הפודקאסטים המובילים מגיעים לכמעט מחצית מהמאזינים השבועיים בארצות הברית.
הכוכבים הגדולים נהנים כיום ממסע הופעות, מכירת מוצרים נלווים ועסקאות רב-שנתיות בסכומים של תשע ספרות. מפיצי הפודקאסטים, כמו ספוטיפיי ואמזון, מנצלים את הדינמיקה הזו. חלקם מנסים למכור מינויים לתוכניות המובילות שלהם בתקווה לשכנע את הקהל לשלם יותר עבור האזנה ללא פרסומות, גישה מוקדמת או תוכן בונוס בלעדי. הם גם יוצרים גרסאות וידאו של פודקאסטים ומוכרים יותר פרסומות למותגים גדולים כמו יצרני מכוניות ומפיצי אלכוהול.
אבל יש גם אכזבות. ספוטיפיי חתמה על עסקאות משמעותיות עם סלבריטאים בתקווה שיצליחו, אך לעתים קרובות הן כשלו והפסידו כסף. למשל, הנסיך הארי ומייגן מרקל חתמו על עסקה בשווי 20 מיליון דולר, אולם יצרו רק תוכנית אחת. פלטפורמות אחרות כמו אמזון, iHeart וסיריוס גם בזבזו כספים. כעת, המפיצים מכניסים סעיפים לחוזי הפודקאסט שלהם כדי להגן עליהם מהפסדים גדולים כאלה.
2 צפייה בגלריה
ג'ו רוגן
ג'ו רוגן
ג'ו רוגן
(צילום: רויטרס)
בעסקה הצפויה של קופר עם סיריוס, הפודקאסט יצטרך לעמוד ביעדי קהל מינימליים. סוג כזה של תנאי הופך לנפוץ יותר ויותר. העסקה של נואה עם ספוטיפיי מאפשרת לפלטפורמת הסטרימינג להחזיר את ההשקעה הראשונית שלה במיליוני דולרים ולחלוק כל הכנסה נוספת מפרסום איתו.
כמעט 100 מיליון אמריקנים בני 12 ומעלה מאזינים לפודקאסטים מדי שבוע. הכנסות הפרסום בפודקאסטים צפויות לגדול ב-12% ליותר מ-2 מיליארד דולר השנה - ולהגיע לכמעט 2.6 מיליארד דולר עד 2026.
יוצרי פודקאסטים מקליטים באופן קבוע גם אודיו וגם וידאו של הפרקים, מפרסמים אותם ביוטיוב, ומקבלים חלק מההכנסות מכל פרסומת שנמכרת כנגד הסרטונים האלה. ספוטיפיי החלה במהלך הזה לפני כארבע שנים, וזה זכה להצלחה גדולה עם רוגן וקופר. כעת יש לה רבע מיליון יוצרי פודקאסטים שמעלים וידאו באמצעות השירות שלה.
אמזון, באמצעות יחידת הפודקאסט שלה Wondery, מהמרת על כך שלפודקאסטים המובילים של היום יש פוטנציאל להפוך ללהיטים במדיה אחרת כמו סרטים, טלוויזיה וספרים. החברה מתכננת להשיק פרקי וידאו של הפודקאסט המצליח "Armchair Expert" לאחר שחתמה על עסקה בשווי 80 מיליון דולר עם הקומיקאי דקס שפרד. האחים ג'ייסון וטראביס קלסי, כוכבי ה-NFL ומארחי הפודקאסט "New Heights", מחפשים עסקה בטווח של 100 מיליון דולר, וניהלו שיחות עם Wondery.
כוכבים קטנים יותר ופחות מוכחים יכולים לעשות עסקאות עם מפיצים, אך החוזים שלהם נמוכים משמעותית, וחלקם אפילו לא מצליחים להשיג עסקאות. זה הופך את מכירת המוצרים הנלווים ומסע ההופעות לחשובים אף יותר. אגב, כמו בישראל, רבים מהפודקאסטרים עושים את התוכניות שלהם כעיסוק צדדי ויש להם עבודות אחרות שמכניסות להם כסף.