סגן ראש עיריית תל אביב לשעבר, האדריכל דן דרין, הגיש לאחרונה לבית המשפט המחוזי תביעה נגד העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה בטענה שיצרו כלפיו מצג ממושך שלפיו תמ"א 38 בבנייני "בתי העיתונאים" שביד אליהו היא אפשרית, חרף היותם מבנים לשימור. הוא דורש פיצוי של ארבעה מיליון שקל בטענה שאחרי שהשקיע כסף רב בפרויקט - הוחלט בעירייה שלא לאשרו.
דרין הוא אדריכל ותיק שכיהן בעבר כחבר מועצה ובשנות ה-90 גם כסגן ראש העיר. בין השאר הוא עומד מאחורי פרויקטים מוכרים כמו תכנון מלון "ספורט" באילת ומפעל "תדיראן" בירושלים המשתרע על פני 2,000 מ"ר.
1 צפייה בגלריה
בניין עיריית תל אביב מואר בכתום לכבוד יום ההולדת של כפיר ביבס
בניין עיריית תל אביב מואר בכתום לכבוד יום ההולדת של כפיר ביבס
ארכיון. עיריית תל אביב
( צילום: אילן ספירא)
באמצעות עו"ד ערן לב הוא טען שב-2010 החל לנהל משא ומתן עם נציגות "בתי העיתונאים" לצורך ביצוע עבודות חיזוק לפי תמ"א 38. לדבריו, המשא ומתן נשא פרי ובינואר 2013 חתמו הצדדים על הסכם לביצוע העבודות, שבו נכלל סעיף המאפשר לנציגות לבטלו במידה שלא יינתן לדרין היתר בנייה תוך תקופה מסוימת.
לטענת התובע, בשלב זה הייתה עמדת גורמי התכנון בעירייה שחרף ערכי השימור המיוחסים למבנים, ניתן לבצע בהם עבודות תמ"א. כך, ביולי 2013 החליטה ועדת השימור בעירייה ש"יש למצוא דרכים לשימור הערכים המיוחדים של המבנים מבלי לגרוע מתוספת הבנייה לפי תמ"א 38". לפי דרין, הוא וחברת האדריכלות שבבעלותו שמרו על עקרון זה לכל אורך הדרך בהתנהלותם מול העירייה.
אלא שבפברואר 2019 החליטה ועדת התכנון לא לאשר את התמ"א, ולפי התביעה היא עשתה זאת בנימוק העומד בסתירה להחלטת ועדת השימור מיולי 2013. נכתב בה כי "הבקשה מהווה פגיעה בערכם האדריכלי של הבניינים ולא הומלצה על ידי מחלקת השימור".
לטענת דרין, העירייה והוועדה המקומית הגדילו לעשות כשתקעו טריז בינו לבין נציגות "בתי העיתונאים". לדבריו הן הגישו להן מאחורי גבו הצעה חלופית לתמ"א 38 שלא אושרה, ומכאן קצרה דרכן של הנציגויות להפעיל את מנגנון ביטול ההסכם. חרף זאת, מציין התובע, ההצעה האמורה טרם התממשה ובתי העיתונאים, שהיו בעבר מהיפים שברובע המזרחי של תל אביב, נמצאים כיום במצב של שקיעה והתפוררות.
דרין טוען שהתנהלות העירייה והוועדה המקומית מהווה התרשלות החורגת מהתנהלות סבירה של רשות תכנון. לשיטתו, הכשלת הפרויקט אחרי שנים של יצירת מצג שלפיו הפרויקט אפשרי לביצוע, ואחרי השקעה כספית אדירה מצדו, מזכה אותו בפיצוי על הפסדיו ורווחיו האבודים.
לדבריו הוא השקיע בפרויקט כ-700 אלף שקל, והוא העריך כי לו יצא הפרויקט לפועל, הוא יכול היה לגרוף לידיו יותר משמונה מיליון שקל. משיקולי אגרה הועמד סכום התביעה על ארבעה מיליון שקל בלבד. מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "העירייה תלמד את הטענות בכתב התביעה ותשיב כמקובל במסגרת כתב ההגנה לבית המשפט".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד ערן לב • ynet הוא שותף באתר פסקדין