הממשלה ממשיכה לעודד יבוא חלב, "עבור ביטחון תזונתי", למרות שהלחימה לא גרמה להחרפת המחסור בחלב. בעוטף עזה רפתות נשרפו, רפתנים נרצחו ובמשרד האוצר מבקשים לחתום על צו לייבוא חלב ללא מכס למשך 6 חודשים כאילו לא הייתה מלחמה. בהתאחדות הרפתנים מבקשים לעצור את המהלך בעוד ששר החקלאות אבי דיכטר, רוצה להגיע לפשרה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
דיכטר פנה היום (ו') במכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובכירי משרדו, שגם בעת הזאת חותרים לייבוא חלב מטורקיה ופולין: "בהישען על הצגת הנתונים על ידי גורמי המקצוע במשרדך בדבר ירידה באספקה של 7% (לא הוצג ביסוס לנתון) שמעיד על מחסור של 7% ועל אף העמדה המקצועית שהועברה על ידי משרדי, הנני מבקשך לפעול לפתיחה מיידית של מכסה מיוחדת פטורה ממכס לתקופת הלחימה, לייבוא של עד 10 מיליון ליטר חלב ניגר לחודש (33% מצריכת החלב בישראל) למשך 3 חודשים שתחולק על ידי משרד החקלאות", כתב.
2 צפייה בגלריה
נפילה ברפת בכפר אחים. חסימת כלי רכב בכניסה למושב
נפילה ברפת בכפר אחים. חסימת כלי רכב בכניסה למושב
זירת נפילה ברפת בכפר אחים
(צילום: דרור)
הוא הוסיף, כי "פתיחת הייבוא באופן מבוקר הינה הצעד האחראי והשקול, תוך מתן ביטחון לכלל הגורמים בשרשרת הייצור של החלב הגומי במדינת ישראל לאור חשיבות חיזוק הייצור המקומי בימים אלו. אפעל לקבלת הסכמות רחובות מהענף לפשרה זו".

"הרפתנים על גבולות מדינת ישראל, בשעה שזאת כלל אינה קלישאה"

דיכטר כתב כי "בשעה זו בה מדינת ישראל מצויה בלחימה קשה שלא ידענו כמותה לפחות במאפייניה האזרחיים מאז הקמתה, מונחת על שולחנך טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, שמשמעותה הארכת התקופה לייבוא חלב ניגר למדינת ישראל לתקופה של שישה חודשים נוספים, ללא כל הגבלה וללא התחשבות במצב השורר במדינת ישראל, ביישובי העוטף ובמשר כולו.
"תזמון החתימה על צו זה בנוסחו כפי שהועבר לגורמי המקצוע במשרדיך, השיח המתקיים בנושא זה בין גורמי המקצוע, היועצים המשפטיים, מביאים הלכה למעשה לפגיעה ברוחם ובחוסנם של כלל גורמי שרשרת ייצור החלב הניגר החל מרפתנים ברחבי מדינת ישראל ועד למחלבות שפועלות במאמץ עילאי לייצר ולשמור על הרציפות התפקודית של מדינת ישראל בתחום זה.
"עמדת אנשי המקצוע במשרדך מבוססת על כך שהפגיעה ביכולת ייצור החלב באזור עוטך עזה תגרום למחסור חמור בחלב בישראל. היקף הייצור באזור זה, מהוה אחוזים בודדים מסך הייצור הכולל, נוסף על כך, מתוך 16 רפתות המצויות בעוטף, רק חלקן של הרפתות נפגעו. כמו כן משרדי פועל כל העת בשיתוף עם מועצת החלב כדי להחזיר את הרפתות הפגועות לפעילות, לתמוך בהם ולחזקן בשעות מורכבות אלו, כשהרפתנים נותרו ברפת לצורך השמירה על הרציפות במשקים שהקימו וטיפחו במשך שנים, תוך שמירה הלכה למעשה על גבולות מדינת ישראל, בשעה שזאת כלל אינה קלישאה.
"אזכיר כי המחסור הקיים במוצרי חלב ניגר, הוא רק של חלב הנמצא תחת פיקוח מחיר ולא בחלב לשתייה. בנוסף לכך, המצב הביטחוני מביא למחסור בעובדים בכלל שרשרת האספקה והשיווק, כך שגם חלב מיובא עשוי שלא להגיע לנקודות המכירה במועד, בדומה לחלב המקומי. בנוסף לקושי בכניסה ועיכוב תוצרת בשערי הכניסה לישראל בנמלי הים והאוויר.
"עם זאת, עיני כמו עיניך, נשואות להיערכות ללחימה ארוכה, לצורך ביתירות ולתרחיש עתידי של פגיעה ביכולת הייצור או ההפצה בצפון הארץ".
2 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר
(צילום: שלו שלום, יריב כץ)
לפי רפתנים, בעקבות האירועים בדרום, "יש בעיות הובלה, בגלל גיוס נהגים לצבא. אין מחסור בחלב למרות שרפתות העוטף מהוות 3% מענף החלב בישראל וצפו מחסור של כ-5%", אמרו לנו באחת המחלבות.
גורמים בענף סיפרו ל-ynet: "היו קרבות הירואים של רפתנים. נרצח מנהל הרפת של כיסופים. במכון חליבה. הוא בא להאכיל את הפרות, נכנסו מחבלים והרגו אותו.
"מבחינת ייצור החלב - לא תהיה בעיה. כולם מייצרים יותר חלב. הבעיה היחידה היא מוראלית. יש בעיה מוראלית קשה מאוד מאוד. אם משרד האוצר יפתח את הייבוא אחרי הדבר הזה – אנשים יתמוטטו. אנשים מפורקים מהמצב.
"רצחו לנו ילדים איבדנו 4-3 רפתנים. רצחו ילדים של רפתנים. אם מעל הראש שלנו משרד האוצר יפתח את הייבוא זה אסון. אם יפתחו את היבוא בזמן המלחמה, בלי יכולת תגובה של הרפתנים, בלי יכולת שימוע, בלי יכולת להגיש בג"ץ בזמן שהורגים לנו הורים אחים, משפחות, נחטפו לנו אנשים, הפסדנו במלחמה על הבית. אין בעיית חלב גולמי. אחרי המלחמה ניפגש נדבר. נחשוב. עכשיו לא עושים שוב דבר. זאת אצבע בעין לכל עוטף עזה".
לפי מועצת החלב, הרפתות בעוטף ספגו פגיעה קשה והפרות לא הואכלו בין שבת לראשון. חלק מהעובדים נרצחו חלקם גויסו. יש לחלוב את הפרות עבור חלב ועבור רווחתן שלהן. רפתנים הלכו להאכיל את הפרות גם במחיר חייהם. רפת ניר יצחק במצב קשה. "אם יפתחו עכשיו את היבוא, אנשים יתמוטטו. זה מעשה אנטי ציוני", הם מסרו. אחד הרפתנים אמר לנו: רמי לוי ויוחננוף לוחצים לפתוח את הייבוא כי יש מחסור בחלב על המדפים בגלל טרה. נניח יש פחות חלב כרגע. זה שווה את הרס החקלאות בעוטף? לייבא מטורקיה?".
בפייסבוק כתבו חברים של מנהל רפת עלומים, אחת הרפתות החדישות והמובילות בישראל נפגעה קשות בקרבות השבת האחרונה ש"גם צוות הרפת נפגע קשות, כל התאילנדים (שעבדו שם) נהרגו ולמעשה אין מי שיחלוב את הפרות, אבל אנחנו זקוקים בדחיפות לחולבים שיעשו זאת.
"הרפת מתחננת לצוותי חליבה של רפתנים או חולבים מיומנים, שרצוי שכל אחד מהם יבוא למשך לפחות 3 ימים. עלומים תדאג לסידורי לינה וכלכלה והצבא התחייב לאבטחה צפופה וספציפית של הרפת ועל מגורי החולבים. אלה השעות בהן ההדדיות שלנו נבחנת".