המסחר בוול סטריט ננעל הערב (ו') בירידות שערים אחרי דוח התעסוקה של ארה"ב לחודש אוגוסט. דאו ג'ונס נחלש ב-1%, מדד S&P 500 איבד 1.7% ומדד נאסד"ק הוביל את הירידות כשנחלש היום ב-2.6%.
מדד S&P 500 איבד השבוע 4.25% מערכו - השבוע הגרוע ביותר שלו מאז חודש מרץ 2023. נאסד"ק צנח השבוע במצטבר ב-5.8% - השבוע הגרוע ביותר של המדד מאז 2022. דאו ג'ונס איבד השבוע 2.8%.
בגזרת המניות - מובילאיי התרסקה היום ב-8.5%, ברודקום צללה ב-10.4%, ואנבידיה ירדה ב-4.1%. אמזון ואלפבית ירדו שתיהן ב-4%.
הנפט נחלש השבוע ב-8%. מחיר הנפט הגולמי מסוג WTI עומד כעת על 68 דולר לחבית.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ברקע למסחר, מוקדם יותר היום פורסם דוח התעסוקה של אוגוסט בארה"ב, שאכזב עם תוספת של 142 אלף משרות באוגוסט, כאשר התחזיות בשוק היו לתוספת של 164 אלף משרות בחודש שעבר, מ-89 אלף ביולי. שיעור האבטלה ירד כצפוי ל-4.2% מ-4.3% ביולי.
לעומת זאת, השכר השעתי הממוצע בחישוב שנתי עלה ב-3.8% מ-3.6%, התחזיות היו ל-3.7%. בחישוב חודשי עלה ב-0.4% מירידה של 0.1%, הצפי היה לעלייה של 0.3%.
מצד אחד בעקבות דוח התעסוקה גדל עתה הסיכוי כי הפד יוריד את הריבית ב-0.5% (50 נקודות בסיס) בהחלטתו בעוד פחות משבועיים, כאשר הסיכוי לכך גדל מ-40% ל-55%. אך לדברי רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, "לגמרי לא בטוח שמדוח התעסוקה אפשר להסיק שהריבית תרד בחצי אחוז, ולא ברבע אחוז.
"אמנם תוספת משרות העבודה הייתה נמוכה מהצפוי, ונתוני יוני ויולי עודכנו כלפי מטה, אבל יש חלק נוסף לדוח, והוא השכר לשעת עבודה. השכר עלה בחודש האחרון בארבע עשיריות האחוז, שזה בעצם פי שניים מהחודש הקודם, ועשירית יותר מהציפיות שהיו, והקצב השנתי של השכר על 3.8%. כלומר, מצד אחד נתון התעסוקה פועל להורדה של חצי אחוז, אבל נתון השכר פועל להורדה של רבע אחוז בלבד".
עוד בגזרת המניות: סיילספורס ננעלה בירידה של פחות מאחוז ביום הירידות השמיני שלה ברציפות, כאשר מדובר ברצף השלילי הארוך ביותר של המניה מאז 2008. החברה הודיעה הלילה על רכישת היוניקורן הישראלי Own (לשעבר OwnBackup), המתמחה בגיבוי מערכות ענן, ב-1.9 מיליארד דולר. מדובר בעסקת מזומן, כשלמעשה מדובר בשווי של 2.1 מיליארד דולר לחברה יחד עם 10% ממנה שסיילספורס כבר מחזיקה.
ברקע הירידה של חברת הנהיגה האוטונומית הישראלית מובילאיי, אינטל הודיעה מוקדם יותר כי היא שוקלת למכור חלק מאחזקותיה בחברה, כדי לקזז את הפסדיה, כך על פי בלומברג. אינטל מחזיקה כיום ב-88% ממובילאיי, ולפי הפרסום תמכור חלקים מאחזקותיה בשוק הציבורי או באמצעות עסקה עם צד שלישי. מובילאיי איבדה 70% משווי השוק שלה מאז תחילת השנה, וירדה להערכת שווי של מעט יותר מ-10 מיליארד דולר.
המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות שערים במדדים המובילים. מדד פוטסי הבריטי נחלש ב-0.7% בבורסת לונדון, מדד דאקס הגרמני הוביל את הירידות כשננעל בירידה של 1.5% בבורסת פרנקפורט ומדד קאק הצרפתי השיל מערכו 1.1% בבורסת פריז. מדד יורו סטוקס 600 השיל מערכו 2.5% השבוע - הירידה השבועית החדה ביותר מאז ראשית אוגוסט.