איל וולדמן, חתן פרס ישראל שעמד לאחרונה במוקד סערת ביטול פרסי ישראל ומהיזמים המובילים בארץ, יצא בחריפות נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בכנס שנערך היום (רביעי): "הממשלה הנוכחית היא אסון לכלכלה. יש לנו שר אוצר שלא מבין שום דבר ממה שהוא עושה חוץ מלעזור לסקטור שלו".
עוד אמר וולדמן בכנס אסטרטגיית מיזוגים ורכישות בהובלת משרד עו"ד שיבולת, איגוד ההייטק הישראלי וקבוצת SRI: "הורדת דירוג האשראי גורמת לזה שנשלם, פרט לריבית, מאות מיליארדים של דולרים. המשקיעים רואים את ישראל כאיזור מסוכן בגלל הממשלה - הם מסתכלים על מה שקורה בעזה בצפון ובעוד גזרות. כל עוד הממשלה קיימת המשקיעים יבקשו שהחברות יוקמו בחו"ל".
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואייל ולדמן
בצלאל סמוטריץ' ואייל ולדמן
בצלאל סמוטריץ' ואיל וולדמן
(צילומים: אוראל כהן, שלו שלום)
וולדמן דיבר גם על הקושי הרב בו נתקלות חברות ההייטק הישראליות מאז תחילת המלחמה: "ההייטק הישראלי הופך להיות הייטק אמריקני וקשה לבנות פה תעשייה טכנולוגית, אני אשמח לשלוח במקום החברות את הממשלה הנוכחית לארצות הברית - גם חסר להם מועמד למפלגה הדמוקרטית".
ההתייחסות של וולדמן בנוגע להייטק הישראלי מגיעה כשברקע הדוח של מכון המחקר RISE Israel (לשעבר SNPI) לרבעון השני של 2024, שפרסם כי אמנם סך ההשקעות בחברות המקומיות היה גבוה יותר מאז סוף 2022, ועמד על 2.8 מיליארד דולר, אולם 60% מסך ההשקעות היו ב-6 חברות בלבד, כאשר 34% מהסך הכל היה בגיוס של חברה אחת (Wiz). בלעדיהן, סך ההשקעות היה מסתכם במיליארד דולר בלבד.
בנוסף, כותבי הדוח ציינו את מגמת הירידה המדאיגה במספר המשקיעים שנמשכת, הן המקומיים והן הזרים. מדובר במגמה שהחלה כבר ב-2022, לכן קשה לדעת כמה ממנה נובע מההאטה הגלובלית וכמה מאי היציבות המקומית בישראל. במספר המשקיעים הזרים בחברות הייטק ישראליות ניכרת ירידה של 18% בחצי השנה האחרונה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בקרב המשקיעים הישראלים נרשמה ירידה של 22%. מספר הקרנות הזרות הפעילות בישראל בחצי השנה הראשונה של 2024 ירד ב-15% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ומספר הקרנות הישראליות ירד בכ-15% גם כן. אגב, כ-70% מבין גופי ההשקעה הזרים והקרנות הזרות הפעילים בישראל ב-2024 הם אמריקניים.
כשנשאל מה על הממשלה לעשות כדי לשפר את המצב, אמר וולדמן: "היא צריכה לדאוג לחינוך ושהמוסדות להשכלה גבוהה ישתפרו כדי שיותר ילדים יילכו לחינוך טכנולוגי, ולא רק במרכז הארץ. היא צריכה לדאוג לכך שסקטורים שלמים כמו הדרוזים והחרדים יעשו חמש יחידות מתמטיקה ואנגלית. וכמובן תשתיות, לקנות מחשבי על, להביא פרופסורים מחו"ל לארץ. פשוט להביא יד ויכולות, לבנות תשתיות. אם תהיה כאן ממשלה טובה - הכסף יזרום לכאן והפוטנציאל שלנו ימומש״.