לאחר שבועות של לחצים שהפעילו בעלי העסקים בצפון, ארגוני העצמאים ולשכת יועצי המס, משרד האוצר יוזם מסלול פיצוי חדש לכלל העסקים שניזוקים באופן קשה מהמלחמה בגבול לבנון.
מתווה הפיצויים החדש כולל את העסקים בכל יישובי הגליל העליון ורמת הגולן, כאשר עד כה הפיצוי שניתן בחודשים האחרונים יועד רק לעסקי התיירות ביישובים שאינם סמוכים לגבול. היום (ג') הודיע משרד האוצר כי יפרסם להערות הציבור תקנות מס רכוש וקרן פיצויים עבור כלל יישובי הגליל העליון ורמת הגולן (גולן צפון וגולן דרום).
1 צפייה בגלריה
הבחירות המוניציפליות בצפת
הבחירות המוניציפליות בצפת
עסקים בצפת
(צילום: אפי שריר)
על פי המתווה החדש, אשר צפוי לעלות לאישור בימים הקרובים בוועדת כספים, כלל העסקים הממוקמים באזורים אלו יהיו זכאים לפיצוי מלא בגין נזקים ישירים ועקיפים שנגרמו להם בעקבות המלחמה ואבדן הכנסות ורווח בחודשים מאי ויוני 2024 במסלול מחזורים.
עוד הוסיפו באוצר כי ככל שלא יחול שינוי במצב הביטחוני באזורים אלו, יוארכו התקנות גם לחודשים יולי ואוגוסט 2024.
ברשימת היישובים הזכאים: יאנוח ג׳ת, קצרין, עכו, צפת, ראש פינה, אור הגנוז, מירון, חספין, בית ג׳אן, קצרין ויישובים רבים נוספים.
בשבועות האחרונים הופעל לחץ גדול על האוצר להכליל גם עסקים שאינם עסקי תיירות במתווה הפיצויים המלא בצפון. זאת לאחר שעסקים כמו מסעדות למשל ביישובים שאינם סמוכים לגבול, לא זכו לפיצוי כלשהו, על אף שהם סובלים מירי בלתי פוסק לכיוונם ומהיעדר הכנסות בשל המצב הביטחוני העגום.
ראש עיריית צפת יוסי קקון מסר כי "זאת בשורה משמעותית מאוד לכלל העסקים בצפת, ואין לי ספק שהמענק המשמעותי יציל את העסקים בעיר מקריסה", והודה לשר האוצר סמוטריץ', לשר הנגב והגליל, לח"כ ביטון והעמיתים מהרשויות השכנות ששיתפו פעולה במאבק למען העסקים.
"הלילה אני אשן טוב יותר, כי אני יודע שבעלי העסקים שלנו לא יקרסו ונמשיך להיאבק שהם ימשיכו לקבל את כל המענים שהם צריכים כדי להתחזק ולחזור ולפרוח", הוסיף קקון.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ מסר: "אנחנו מפרסמים בימים האלה תקנות של פיצוי מלא, מה שאנחנו קוראים מסלול מחזורים, לתושבי רמת הגולן והגליל העליון. מדינת ישראל עומדת מאחורי התושבים הגיבורים האלה, ותגבה אותם על כל הנזקים שנגרמים להם אודות המלחמה, גם נזקים עקיפים.
"אני רוצה בהזדמנות הזאת לחזק מאוד מאוד את התושבים החלוצים הגיבורים ברמת הגולן, בקצרין ובכלל בגליל, שבחרו להמשיך להיאחז בקרקע, להישאר ביישובים. אני רוצה לחזק את המנהיגות הכל כך נכונה ואמיצה בגליל העליון ובגולן. כך נכון לחוסן הלאומי וכך נכון למלחמה. לוחמינו מביאים את הניצחון בעזרת השם בחזית, ולוחמינו בעורף מביאים אותה בעוצמה, בנחישות וביכולת העמידה. אנחנו כמשרד אוצר וכממשלה עומדים מאחורי התושבים הגיבורים יחד בע״ה עד הניצחון".