הרשת ההולנדית ספאר בדרך לפתוח סניף בישראל: איך המחירים? ברוב הפריטים אין פה בשורה גדולה. עיתונאים הוזמנו לבקר בסניף הראשון של הרשת בכפ"ס, שייפתח ב-19 במרץ, ושם נחשפו מחירי הרשת, אם כי הרשת עדיין לא הציגה את המבצעים בסניף - כך שהמחירים אינם סופיים.
לרשת יש 120 קטגוריות של מוצרים במותג פרטי עם 750 מק"טים, כשחלקם הקטן מציג מחירים נמוכים. למרות זאת הזכיין הישראלי של הרשת, עמית זאב, לשעבר AM:PM וקארפור, הודה שמחיריהם גבוהים בארץ ב-20% ממחירי איטליה, שם מיוצרים רוב מוצרי המותג הפרטי (חלקם מפולין, בלגיה וישראל). מהולנד תמצאו מיונז וסטרופ וופל אבל לא מצאנו פצפוצי שוקולד של דה רוכטר או פנקייק הולנדי. גם המחירים גבוהים ממחירי הולנד, ברוב המקרים.
אין יבוא מקביל מהרשת הבינלאומית, בינתיים
בזכות היות הרשת בינלאומית ממוצא אירופי, לזכיין יש קשרים הדוקים עם חו"ל והוא יכול לייבא בעצמו בקלות את כל המותגים שהישראלים אוהבים ואולי אף למכור לנו אותם בזול יותר. אבל כרגע - זה לא קורה. הרשת לא הביאה יבוא מקביל לפתיחה. מדובר בפספוס ענק, שכן היא יכולה להביא ארצה מהמרלו"גים הבינלאומיים שלה מוצרים כמו דאב, קולגייט וג'ילט וכן מוצרי מזון בינלאומיים עם כשרות כמו מילקה וברילה - לעקוף יבוא רשמי ולהוריד מחירים. זאב הסביר: "אני מחכה כבר 5 שנים לרפורמת 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל'. ברגע שהיא תיכנס לתוקף אני בהחלט אביא מוצרים בייבוא מקביל, כרגע המדינה מבקשת ממני אישורים שלא נמצאים אצלי אלא אצל היבואנים הרשמיים".
מבדיקות עולה כי הפריטים שממותגים כמותג הפרטי של ספאר נאספו מכל העולם: למשל, הפסטה של המותג הפרטי ברשת אמנם מיוצרת באיטליה וממותגת ד'ספאר (כמו באיטליה), אך נמכרת בכלל בגיאורגיה. מחית עגבניות 500 גרם מאיטליה - נמכרת ברוסיה. שמן הזית המיובא ברשת הוא איטלקי, אבל מקטגוריית הפרימיום ויקר מאוד בארץ ובאיטליה, למרות שבאיטליה הוא מעט זול יותר. הממרח דמוי הנוטלה שהרשת תמכור בארץ נמכר גם במלטה - במחיר זהה למחירי ישראל.
בעצם לרשת יש שלוש דרגות של מותג פרטי: בסיסי שנקרא באדג'ט, אמצע (core) ופרימיום (שהוא לעיתים אורגני). בדרגה הבסיסית אפשר למצוא בין היתר אורז פרסי 2 ק"ג ב-9.90 שקלים, תה ב-7.90 שקלים, עוגת תפוזים ב-15.90 שקל, מלח עם יוד ב-3.90 שקלים, 14 תחבושות היגייניות ב-8.90 שקלים, תבלינים ב-2-1 שקלים. יש גם דגני בוקר ב-7.90 שקלים לחצי ק"ג ונייר טואלט 32 גלילים במחיר אמצע שאין בו חידוש: 32.90 שקל. כרגע, כיוון שמוצרי המותג הפרטי שנמכרים בזול מעטים ביחס לכלל המוצרים - הם לא מהווים גורם משיכה חזק מספיק לחנות.
רמי לוי ויוחננוף זולים מספאר בחלק מהמוצרים
הסניף ממוקם בלב אזור תחרותי מאוד, בסמוך לסניף רשת שוק העיר (של ביכורי שדה צפון שמספקת גם לספאר את הפירות והירקות), יוחננוף ורמי לוי. עוד פועלות בכפ"ס: אושר עד, שופרסל דיל ושלי, קארפור, ויקטורי, מחסני השוק, סופר קופיקס קשת טעמים, AM:PM, ילו, סופר-פארם, גוד פארם ו-Be. הסניף השני שלה ייפתח ביס פלאנט בב"ש - עוד אזור צפוף ברשתות. הרשת מתכננת לפתוח לפחות 10 סניפים, חמישה מהם עם חוזים חתומים.
נראה שהסניף יחולל תחרות בעיקר באמצעות גימיקים: יש בו מסלול באולינג שיאפשר הגדלת הנחות בתמורה להפלת פינים, אך זאב הצהיר כי במותגים, מחירי ספאר כפ"ס זהים למחירי רמי לוי ויוחננוף. ראשית: למה למכור בדיוק במחיר בו מוכרים המתחרים שלך? (זאב: "כי הספקים לא מאפשרים להוריד את המחיר יותר מזה, זה יפגע ברווחיות") ושנית: מבדיקת מחירים באזור כפ"ס - זה לא תמיד נכון.
כך למשל: דגני בוקר דלי פקאן 400 גרם של תלמה יוניליוור, נמכרים בסניף ב-22.90 שקל כאשר ברמי לוי כפ"ס הפריט נמכר ב-21.90 שקל. ספיד סטיק דאודורנט ג'ל לגבר אקסטרים אינטס 83 גרם נמכר בספאר ב-21.90 שקל אך מחירו ביוחננוף כפ"ס נמוך יותר: 19.90 שקל ובמבצע: 17 שקל. בגוד פארם כפ"ס של רמי לוי הוא נמכר ב-16.90 שקל בלי מבצע. משחת שיניים קולגייט סנסיטיב פרו רליף ריפר אנד פריבנט לשיניים רגישות - 75 מ"ל/100 גרם נמכרת בסניף ספאר ב-19.90 שקל. אצל רמי לוי תמצאו אותה ב-17.90 שקל, ביוחננוף היא נמכרת ב-19.90 שקל אך במבצע ב-17.90 שקל.
עוד דוגמאות: גבינת קוטג' תנובה 5% 250 גרם נמכרת בספאר כפ"ס ב-5.60 שקלים. רמי לוי מוכר ב-5.50 שקלים. מרק נמס בכוס בטעם עוף עם המון איטריות של קנור יוניליוור נמכר בסניף ספאר ב-4.90 שקלים, כשאצל רמי לוי כפ"ס המחיר הוא 3.90 שקלים וביוחננוף כפ"ס 4.50 שקלים. מארז רביעיית עגבניות חתוכות דק מוטי 400 גרם נמכר בסניף ספאר ב-21.90 שקל. ביוחננוף המחיר של המארז הוא 18.90 שקל. מארז תה פומפדור קמומיל 20 יחידות נמכר בספאר ב-15.90 שקל כשבאושר עד הוא נמכר ב-13.90 שקל.
יש גם לא מעט מחירים זהים ליוחננוף ורמי לוי כפי שהרשת התחייבה. כך למשל: דאדורנט דאב סטיק אוריג'ינל 50 גרם נמכר בשלוש הרשתות ב-14.90 שקל. חמאת לורפק עם מלח 200 גרם נמכרת שם ב-12.50 שקל כמו ברמי לוי ויוחננוף. כמון 45 גרם של תבליני מימון נמכר ברשתות האלה ב-7.90 שקלים.
המבצעים בספאר עוד לא נחשפו
רק שימו לב, אצל המתחרים יש מבצעים, כשבספאר הם עוד לא נחשפו. למתחרים יש גם מועדוני לקוחות - מה שכרגע לא קיים בספאר וגם זאת דרך להורדת מחירים שאין בספאר. לדוגמא: שוקולד פרה נמכר בספאר ב-5 שקלים, אצל רמי לוי הוא נמכר ב-5.90 שקלים אך כעת הוא במבצע כמות שמוריד מחיריו ל-4.50 שקלים. תה ירוק סיני קלאסי ויסוצקי 25 שקיקים אמנם נמכר ב-22.90 בשלוש הרשתות, אך אצל רמי לוי ויוחננוף מחירו ירד ל-20 שקל בזכות מבצע. נקה 7 תחליב רחצה ארומה קמומיל 750 מ"ל, נמכר ברשתות האלה ב-9.90 שקלים, אבל אצלן, בניגוד לספאר, יש מבצע שמוריד את המחיר ל-8.90 שקלים.
ויש גם סניפים זולים יותר בסביבה, במוצרים מסוימים. כך למשל: נייר טואלט דו שכבתי סנו סופט 32 גלילים נמכר בסניף ספאר ב-33.90 שקל כמו ביוחננוף, אך יש מחירים נמוכים יותר באזור, למשל בסופר-פארם הוא נמכר ב-29.90 שקל ובאושר עד ב-32.90 שקל. גם ביוחננוף יש מבצע שבמסגרתו הפריט נמכר ב-26.90 שקל. מרכך כביסה סנו מקסימה קול 1 ליטר נמכר בספאר ב-18.90 שקל כמו ברמי לוי ויוחננוף, אבל יש מחירים טובים יותר בסביבה: בשופרסל דיל הוא נמכר ב-15.90, במחסני השוק ב-17.90 שקל ובאושר עד במבצע: 12.90 שקל. משקה סויה אלפרו בטעם שוקו נמכר בסניף ספאר כמו ביוחננוף ב-13.90 שקל אבל באושר עד בעיר הוא נמכר בזול יתר: 11.90 שקל וביוחננוף יש מבצע שמוריד מחירו ל-12 שקל.
האם יש בכל זאת מחירים נמוכים יותר בספאר? הסניף יותר זול מרמי לוי ברוטב יאמאסה 500 מ"ל שנמכר בסניף ב-15.90 שקל וברמי לוי וביוחננוף ב-17.90 שקל. הוא מציע פסטה איטלקית 500 גרם ב-4.90 שקלים בלי לחייב לקנות כמות - כשבשאר הרשתות מחיר כזה הוא בדרך כלל מחיר מבצע, והוא מוכר אורז פרסי 2 ק"ג ב-9.90 שקלים ואורז יסמין 2 ק"ג ב-16.90 שקל - מחירים נמוכים יחסית לאריזות הנפוצות של 1 ק"ג. גם מחית עגבניות 500 גרם ברשת זולה היא נמכרת ב-7.90 שקלים כשברשתות אחרות אפשר למצוא מחיות כאלה גם ב-10.90 שקלים.
"כניסת ספאר לא תטלטל את השוק"
בענף המזון לא מתרגשים. אחד הספקים אמר ל-ynet: "כל עוד הם לא מתחרים במותגים ולא מביאים שם בשורה - הם לא יטלטלו השוק. הצרכנים בישראל פחות מתחברים למותג פרטי".
אילנית חיות, יועצת אסטרטגית ומומחית לשוק המזון, מסכימה: "השקת רשת בינלאומית בארץ, במיוחד כשהיתרון הגדול שלה הוא במותג פרטי, כרוכה בהשקעות עצומות ובצורך להחזיק מטה של עשרות אנשים כדי לתמוך בפעילות. הקושי המרכזי של ספאר הוא במיעוט סניפים, אל מול העלויות הגבוהות. בסופו של דבר, במרווחים הקיימים בשוק המזון, צריך מסה של מכירות כדי להיות רווחי. כשאתה משיק שני סניפים ושואף ל-10, זה אומר שמלכתחילה פוטנציאל המכירות שלך מאוד מוגבל. המשמעות היא שהרשת תהיה הפסדית וקשה לראות באיזה שלב היא תעבור לרווח. קושי נוסף הוא בהחלטה של הרשת להשיק את סניפיה הראשונים דווקא באזורים רווי תחרות, כשכל מתחריה פועלים במרחק הליכה. כשכולם אוכלים מאותה עוגה, הפרוסה של כל אחד קטנה".
בהיבט הזה צריך לציין שהיתרון והבידול של ספאר הוא ביכולת לבצע יבוא מקביל. בניגוד לרשתות בינלאומיות אחרות, לספאר יהיה קל יותר לעשות יבוא מקביל ולהוריד מחירים. אבל כאן אומר מנכ"ל הרשת, שהרגולציה חוסמת את היבוא המקביל וכל עוד זה לא ייפתר, ספאר מאבדת את היתרון והבידול המרכזי שלה.
"הצרכן הישראלי צמא לבשורה במיוחד נוכח עליות המחירים החדות של כל מוצרי המזון והצריכה שספק אם יש לכולן צידוק. לספאר יש מנכ"ל מוכשר שמבין היטב את שוק המזון והוא בעל ניסיון עשיר וגם הוא יודע, שאם לא תהיה בשורה משמעותית, שום טריק שיווקי לא יעבוד לאורך זמן".