עשרות אלפי דירות חדשות בנתיבות: רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ועיריית נתיבות חתמו היום (ג') על הרחבת הסכם הגג בעיר. במסגרת הרחבת ההסכם ייבנו 32,020 יחידות דיור חדשות ושטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של 1,238,746 מ"ר בעיר בשנים הקרובות באופן שיכפיל את אוכלוסיית העיר ויהפוך אותה לאחת הגדולות בדרום.
שכונה אחת שתוקם "נתיבות צפון" (תמ"ל/1124) תשתרע על שטח של 4,500 דונם ותכלול 22,020 יחידות דיור ו-930 אלף מ"ר של מסחר ותעסוקה לצד מוסדות חינוך וציבור. תוכנית נתיבות צפון הוכרזה על ידי הממשלה כמתחם מועדף לדיור ביולי 2022. במסגרתה יורחב שטח העיר באלפי דונמים בשני רובעים: הרובע הצפוני (A) ממוקם בין נחל חנון מצפון, כביש 34 ממזרח, מושב תקומה ממערב וכביש 25 מדרום; והרובע הדרומי (C) ממוקם בין מסילת הרכבת מדרום מערב, נחל שרשרת ממזרח ואזור התעשייה החדש המתפתח בעיר צפונית מערבית למתחם.
1 צפייה בגלריה
 תמל 1124 - מבט מהגשר
 תמל 1124 - מבט מהגשר
הדמיית תוכנית נתיבות צפון
(הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות)
השכונה השנייה שתוקם "רמת נתיבות" תשתרע על שטח של 3,700 דונם ותכלול 12 אלף יחידות דיור, לצד כ-300 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, מוסדות חינוך ומבני ציבור. בשלב הראשון ישווקו 2,500 דירות בשכונת רמת נתיבות.
ההסכם, שהוביל אגף הפיתוח ברמ"י בראשות עמרי וורדיקה, קובע עלויות, מימון ולוחות זמנים לתשתיות חדשות. הוא ייכנס לתוקף בתוכניות העבודה לשנים 2024-2030. עוד יכלול הקמת מרכז לרפואה דחופה בשיתוף עם משרדי האוצר והבריאות בהשקעה של 45 מיליון שקל מהסכם הגג לצד תקציב מדינה, וזאת בהמשך למתקפת אוקטובר ומתוך הבנת הצורך במרכז רפואי שיאפשר מענה מיידי בנגב המערבי.
בנוסף, יושקעו כ-680 מיליון שקל בתשתיות תחבורה במסגרת ההסכם, לצד קידום ביצוע כביש העוקף הצפוני על ידי משרד התחבורה בהיקף של כ-300 מיליון שקל. ברמ"י מציינים כי ההסכם כולל שינוי תוואי התשתיות, אשר יחזק את רצף השכונות בחיבור בין העיר הוותיקה לשטח העירוני החדש, לרבות שינוי מדרג כביש 25 מדרך בינעירונית לרחוב עירוני ראשי.
כ-310 מיליון שקל יושקעו בפיתוח שטחים ציבוריים פתוחים ואזורי פנאי, נופש, ספורט ופיתוח נופי ועוד כ-200 מיליון שקל יושקעו בפיתוח תשתיות מים וחשמל, לצד הרחבת תשתיות ביוב באמצעות רשות המים.

"איזון בין שכונות חדשות לוותיקות"

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, מסר כי "לפני המלחמה הייתה העיר נתיבות מדורגת גבוה בטבלאות הביקושים בארץ, והמטרה שלנו היא לא רק להחזיר את העיר למצב הקודם אלא להביא אותה למצב טוב עוד יותר. הפרחת הנגב היא משימה לאומית שתסייע לפתרון מצוקת הדיור. פיתוח והרחבת הישוב היהודי בנגב היא תשובה מוחצת לארגון הטרור חמאס ולזוועות שביצע כאן בדרום. לצד הרחבת העיר, יביא ההסכם גם לפתרונות תחבורה שיחזקו את הקישוריות והחיבוריות בין עיר לכבישים ארציים, פיתוח של מוסדות חינוך תומכי דיור, השקעה נרחבת בתשתיות והקמה של מרכז לרפואה דחופה".
יעקב קוינט, מנהל רמ"י, הוסיף: "אנו מברכים את העיר נתיבות והעומד בראשה, אשר מוביל את הפיתוח באזור, על חתימת הסכם הגג אשר יתן רוח גבית לשיקום מערב הנגב, יענה על הגידול הטבעי והצפוי בעיר, יעניק עתודות קרקע חדשות עם תוספת אלפי יחידות דיור חדשות, חלק מהן בהנחה לזכאי משרד השיכון, אשר יהוו גורם משיכה לאוכלוסייה חדשה ומשפחות צעירות. השכונות החדשות יתרמו לעירוניות תוססת ומגוונת עם כלל השירותים לתושב, לצד אפשרויות תעסוקה, תשתית תחבורה איכותית, שטחים ירוקים, שבילי הליכה ואופניים, אשר כל אלה יחד יאפשרו איכות חיים, קהילתיות ותנופה אזורית".
ראש עיריית נתיבות, יחיאל זוהר, אמר: "חתימת הסכם הגג היום הוא המשך ישיר לתנופה האדירה והצמיחה שבה נמצאת העיר נתיבות בשנים האחרונות והוא עדות להצלחת הסכם הגג הראשון אותו השלימה העיר בהצלחה גדולה ומעבר לכל הציפיות והתחזיות. הסכם הגג יביא להכפלת מספר התושבים בעיר נתיבות ויהפוך אותה לאבן שואבת ועוגן עבור תושבי האזור כולו. ההסכם שומר על איזונים בין הקמת שכונות חדשות, חידוש השכונות הוותיקות והקמת איזורי תעסוקה ותעשייה. ההסכם עליו אנחנו חותמים היום הוא התשובה הציונית ההולמת למבקשי רעתנו – אנחנו נמשיך לבנות, לצמוח ולפתח את הנגב".