העולם הפיננסי חווה זעזוע משמעותי אתמול (שני), כאשר שווקי המניות הגלובליים רשמו ירידות חדות, מה שהוביל לאובדן של מיליארדי דולרים מהונם של האנשים העשירים ביותר בעולם. הנפילה הדרמטית השפיעה במיוחד על מניות החברות הגדולות ביותר בעולם, ובראשן "שבע המופלאות" של תעשיית הטכנולוגיה האמריקנית - אמזון, אפל, מטא (פייסבוק), אלפבית (גוגל), מיקרוסופט, אנבידיה וטסלה.
שווי השוק הכולל של שבע החברות הללו ירד ביותר מטריליון דולר, וכתוצאה מכך, גם הונם של המיליארדרים הקשורים אליהן.
1 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס (מימין למעלה), ביל גייטס (משמאל למעלה), אילון מאסק, מארק צוקרברג
ג'ף בזוס (מימין למעלה), ביל גייטס (משמאל למעלה), אילון מאסק, מארק צוקרברג
ג'ף בזוס (מימין למעלה), ביל גייטס (משמאל למעלה), אילון מאסק, מארק צוקרברג
(צילומים: AP, EPA, רויטרס, shutterstock)
לפי מגזין פורבס, ג'ף בזוס, מייסד ויו"ר אמזון, היה המפסיד הגדול ביותר ביום זה. מניות אמזון צנחו ביותר מ-5%, מה שגרם להונו של בזוס להצטמק ב-8 מיליארד דולר, ולרדת ל-179 מיליארד דולר "בלבד". אחריו ניצב ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, שאיבד 7.9 מיליארד דולר מהונו בעקבות צניחה של כ-7% במניות החברה המובילה בתחום השבבים לבינה מלאכותית.
מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, לא נותר מאחור כשהונו הצטמק ב-7 מיליארד דולר ל-164 מיליארד דולר. לארי אליסון, יו"ר אורקל, איבד 6 מיליארד דולר והונו ירד ל-159 מיליארד דולר. גם אילון מאסק, האדם העשיר בעולם ומנכ"ל טסלה, לא היה חסין מהנפילה כשהונו הצטמק ב-6 מיליארד דולר ל-221 מיליארד דולר, בעקבות צניחה של יותר מ-5% במניות טסלה.
גם מיליארדרים אחרים הקשורים ל"שבע המופלאות", אך פחות מעורבים בפעילות היומיומית של החברות, ספגו הפסדים משמעותיים על הנייר. מייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', איבדו כל אחד יותר מ-4 מיליארד דולר. ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, וסטיב באלמר, המנכ"ל לשעבר של החברה, איבדו 3 מיליארד ו-4 מיליארד דולר בהתאמה. לורן פאוול ג'ובס, אלמנתו של סטיב ג'ובס מייסד אפל, איבדה כ-580 מיליון דולר.
אך לא רק אנשי הטכנולוגיה נפגעו. המשקיע האגדי וורן באפט איבד 4 מיליארד דולר, ברנרד ארנו, הבעלים של קבוצת לואי ויטון והאדם העשיר ביותר באירופה, הפסיד 3 מיליארד דולר, ומוקש אמבני, האדם העשיר באסיה, איבד 4 מיליארד דולר.
הנפילה בשווקים הייתה גלובלית. מדד הניקיי היפני רשם את היום הגרוע ביותר שלו מזה כמעט 40 שנה עם ירידה של 12%, מדד Stoxx 600 האירופי ירד ביותר מ-2%, ומדד S&P 500 האמריקני נפל ביותר מ-3%. הירידות החדות משקפות את הדאגה הגוברת בנוגע לצמיחה הכלכלית העולמית.
למרות ההפסדים המשמעותיים, חשוב לזכור כי מדובר בהפסדים "על הנייר" בלבד, וכי התנודתיות היא חלק בלתי נפרד משוק ההון. ניתן לראות זאת כבר הבוקר, כאשר ברוב הבורסות יש כבר תיקונים על ההפסדים של אתמול.
עם זאת, האירועים של יום שני מדגישים את הקשר ההדוק בין שווקי ההון לבין הונם של העשירים ביותר בעולם, ואת ההשפעה הדרמטית שיכולה להיות לתנודות בשוק על עושרם של היחידים העשירים ביותר בעולם.