סוגיית לימודי הליבה גדולה בהרבה מהוויכוח על לימודי ליבה לחרדים - כן או לא. היא אבן היסוד של הביטחון הלאומי. כמדינה היחידה בעולם שמאיימים ומנסים להשמידה, לא ניתן להפריז בחשיבות של ידע כנשק המיוחד ששומר אותנו בחיים. בין השאר, מדובר בידע שאיפשר הפלת טילים בהיקפים שהאנושות טרם הכירה ועד לידע שאיפשר פיצוץ בו-זמני של אלפי ביפרים שהיוו האמצעי החלופי לטלפונים ניידים אצל החיזבאללה.
1 צפייה בגלריה
ביפר שהתפוצץ בלבנון ויירוטי המתקפה האיראנית
ביפר שהתפוצץ בלבנון ויירוטי המתקפה האיראנית
ביפר שהתפוצץ בלבנון ויירוטי המתקפה האיראנית
(צילום: AFP ו-REUTERS/Amir Cohen)
על ספסל הלימודים נמצאים היום הילדים שיצטרכו לספק את הידע הנדרש לשמירה עתידית של ישראל – וכאן החשש הגדול. כשבוחנים את כל מבחני ה-PISA מ-2006 ועד המבחן האחרון, ניתן לראות עד כמה נמוכים הישגי תלמידי ישראל בתחומי ליבה (מתמטיקה, מדע וקריאה) לאורך השנים לעומת שאר המדינות המפותחות. במגזר החרדי, בנים חרדים אינם לומדים את החומר ואינם ניגשים לבחינות הללו. אילו היו ניגשים לבחינות, הממוצע של תלמידי ישראל היה נמוך עוד יותר.
על פי ממוצע של כל התוצאות במבחני ה-PISA בשנים 2006-2022, תלמידים במערכת הממלכתית-יהודית נמצאים מתחת לרוב מדינות ה-OECD, התלמידים במערכת הממלכתית-דתית הינם מתחת ל-80% ממדינות ה-OECD ודוברי הערבית בישראל נמצאים מתחת למדינות עולם שלישי רבות.
מנוע הטורבו שמגביר עוד יותר את התופעות הללו היא מצב החינוך בחברה החרדית – או, יותר נכון, המנהיגים החרדים שמונעים בכוחם הפוליטי מכל ידע רלוונטי לשוק עבודה גלובלי ודמוקרטיה ליברלית להגיע לבניהם. פריון הילודה של האוכלוסייה החרדית גבוה בערך פי שלושה מפריון הילודה של יהודים חילונים, יהודים מסורתיים, ערבים נוצרים ודרוזים. הוא כפול מפריון הילודה של ישראלים מוסלמים וגבוה בשני-שליש מזה של יהודים דתיים לא חרדים. כתוצאה מפערים אלה, חלקה של האוכלוסייה החרדית באוכלוסיית ישראל מוכפל כל 25 שנה – כלומר, כל דור.

בעוד שחרדים בגילי 50-54 מהווים 6% מהאוכלוסייה כיום, נכדיהם בגילי 0-4 הם 26% מכלל הפעוטות בישראל. ככל שחלקם של הבנים החרדים שאינם לומדים את החומר ואינם משתתפים במבחנים ימשיך לגדול בקצב גובר (אקספוננציאלי), הממוצע של תלמידי ישראל המשתתפים במבחני ה-PISA – שכבר היום נמצא מתחת לכל המדינות המפותחות – ישקף פחות ופחות את רמת הידע הממוצעת האמיתית של כלל התלמידים.
כיום, 22% מהילדים בכיתה א' לומדים בזרם הערבי ועוד 22% בזרם החרדי. אליהם מתווספים ילדים יהודים בפריפריה הגאוגרפית והחברתית שגם הם אינם זוכים לחינוך איכותי. במילים אחרות, כמחצית מהילדים בישראל מקבלים השכלה של עולם שלישי, והם שייכים לחלקי האוכלוסייה הגדלים הכי מהר. כבוגרים, הם יוכלו לתחזק רק משק של עולם שלישי התואם את הכישורים שלהם. אך משק של עולם שלישי אינו יכול לתחזק מערכות בריאות, רווחה ובטחון של עולם ראשון. ללא צבא מתקדם באזור האלים על פני כדור הארץ, מדינת ישראל לא תהפוך למדינת עולם שלישי בעוד מספר עשורים. היא פשוט תחדל מלהתקיים.

הממשלה חייבת לשנות כיוון

יש עדיין סיכוי לשינוי כיוון, אך קיימת נקודת אל-חזור דמוגרפית-דמוקרטית. אחריה, חוקים שכבר מזמן קשה להעביר, יהיה בלתי אפשרי להעבירם. מדינת ישראל חייבת להבין ולהפנים את חומרת התמונה שהוצגה כאן ואת מהירות השינויים בה.
פרופסור דן בן-דוד פרופ' דן בן-דוד צילום: לילך אוזן
אנו זקוקים לממשלה שתחליף ראיה סקטוריאלית ואישית בעדיפויות ממלכתיות, ממשלה שתדע להבדיל בין השטחי והרדוד לבעיות השורש - ממשלה עם האומץ לשים בצד ימין-שמאל, דתיים-חילונים, ערבים-יהודים ותציל את הספינה שלנו לפני שנהפוך לטיטאניק. זה בידינו, וזהו צו השעה!
פרופ' בן-דוד הוא כלכלן בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, ועומד בראש מוסד שורש למחקר כלכלי־חברתי. פרטים נוספים על כיוונה של ישראל ומה ניתן לעשות לביצוע תפנית ניתן למצוא באתר של מוסד שורש.