מצוקת המבנים הלא-ממוגנים בישראל: מאז פרוץ המלחמה אישר פיקוד העורף 4,263 בקשות להקמת ממ"דים בפטור מהיתר בנייה כדי להקים אותם בהליך מזורז, זאת בנוסף ל-164 בקשות שממתינות לבדיקה. כמו כן, אושרו 365 בקשות להקמת ממ"דים במוסדות חינוך. כך נודע ל-ynet. מדובר רק במבנים צמודי קרקע ובבניינים שכוללים עד 2 קומות, שיכולים לקבל פטור מהיתר להקמת ממ"ד.
כעת שר הפנים, משה ארבל, אישר את הארכת הפטור מהיתר בנייה בשנה נוספת, כחודשיים לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה המליצה על כך. על פי נתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, כ-1.63 מיליון דירות בישראל לא ממוגנות מתוך 2.9 מיליון דירות בסך הכול ברחבי הארץ.
בצו שעליו חתם השבוע שר הפנים נכתב כי "על רקע התמשכות מצב המלחמה בו מצויה מדינת ישראל מאז פרוץ מלחמת חרבות הברזל, מוצע להאריך בשנה נוספת את תוקפה של הוראת שעה לפטור מהיתר בנייה לצורך הקמת מרחב מוגן דירתי, לדירות המצויות במבנים עד שתי קומות, או ליחידת דיור צמודת קרקע, אשר פורסמה ביום 26.10.23, כך שתחולתה תהיה למשך שנתיים (במקום שנה אחת)".
1 צפייה בגלריה
ממ"ד
ממ"ד
הקמת ממ"ד
(צילום: נחום סגל)
נזכיר כי ב-17 באוקטובר 2023 אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה הצעה של מינהל התכנון ומטה התכנון הלאומי המבקשת לקדם הליך מהיר להקמת ממ"דים, במסגרתו ניתן פטור מהיתר בנייה במבנה צמודי קרקע או בבניין של עד שתי קומות. הפטור מאפשר לדלג על הבירוקרטיה שכרוכה בהגשת תוכנית לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ונדרש רק אישור של פיקוד העורף.
השר ארבל אמר ל-ynet כי "הארכת הצו להקמת ממ"ד בהליך פטור מהיתר בשנה נוספת היא צעד נוסף במאמץ להבטיח את הביטחון והבטיחות של כל תושב במדינת ישראל. אנו מחויבים להקל על תהליך הבנייה ולסייע לאזרחים להיערך לכל מצב, תוך שמירה על העקרונות של טיפול מהיר ויעיל".
במקביל להוראת השעה המקנה פטור מהיתר בנייה, נזכיר כי מינהל התכנון קידם תוכנית ארצית להקמת ממ"ד במסלול רישוי מהיר בבניינים הכוללים 3 קומות ומעלה. מדובר במסלול שאינו פוטר מהיתר בנייה, אולם הוא נחשב מזורז משום שהוא מייתר את אחד השלבים שמעכבים את הוצאת ההיתר, שכולל דיון בהתנגדויות השכנים.
כיום הקמת ממ"ד בבניינים בני 3 קומות ומעלה מתאפשרת בהתאם להוראות התוכנית החלה על המגרש שבו מצוי הבניין, וכל חריגה ממנה מחייבת הליך של פרסום הקלה. כלומר, יש צורך להגיש לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה את הבקשה לפרסום הקלה על מנת לחרוג מקווי התוכנית, כדי שניתן יהיה לקבל היתר בנייה לצורך הקמת הממ"ד. המשמעות היא שהשכנים יכולים להגיש התנגדויות לבקשה להקלה, ולכן ההליך ארוך ומסורבל.
התוכנית הארצית מאפשרת הקמת ממ"ד גם בסטייה מהוראות התוכניות המפורטות החלות על המגרש, וללא הצורך להגיש בקשה להקלה בוועדות התכנון, וכך מתאפשר מסלול מהיר יותר. כך שבפועל, מי שרוצה להקים ממ"ד בדירתו, שמצויה בבניין הכולל 3 קומות ומעלה, צריך רק לפנות לוועדה המקומית עם בקשה לקבלת היתר. על פי נתונים שהגיעו לידי ynet, מאז ינואר 2024 הוגשו 197 בקשות לתוספת ממ"דים בבניינים כאלה, רובן הוגשו במחצית הראשונה של השנה, אולם רק 76 היתרי בנייה בהליך מהיר ניתנו עד כה.