אחרי כמה נסיונות לא מוצלחים, ניו יורק נערכת להפוך לעיר הראשונה בארצות הברית שתטיל אגרות גודש, החל מ-5 בינואר. המושלת קאת'י הוקול הודיעה בסוף השבוע כי האגרות יחולו על רכבים הנכנסים למנהטן מתחת לרחוב ה-60, וזאת במטרה לצמצם את העומסים בכבישים, להפחית את זיהום האוויר ולספק מימון נחוץ למערכת התחבורה הציבורית בעיר שסובלת מגרעון תקציבי ממושך. המהלך גרר תערומת ציבורית רבה - הן מצד פוליטיקאים, בראשם הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, והן מצד הציבור הרחב, ומעמידה את הוקול בפני מבחן פוליטי שעלול לעלות לה בבחירות הבאות.
התוכנית, שהוקפאה ברגע האחרון לפני שנכנסה לתוקף ביוני בעקבות התנגדות מצד עסקים, נהגים ואפילו פוליטיקאים דמוקרטים ממפלגתה של הוקול עצמה - חוזרת כעת בגרסה מתונה יותר. על פי התוכנית המעודכנת, רכבים פרטיים ישלמו אגרה בסך 9 דולר, ירידה משמעותית לעומת 15 דולר שהיו מתוכננים במקור. משאיות קטנות ואוטובוסים לא ציבוריים ישלמו 14.40 דולר, ומשאיות גדולות ואוטובוסים תיירותיים יחויבו ב-21.60 דולר. ההפחתה נועדה לרכך את התנגדות הציבור ולמנוע מחאות, אך רבים כאמור עדיין זועמים על המהלך, וטוענים כי מדובר במס נוסף על תושבים ועסקים שכבר מתמודדים עם יוקר מחיה גבוה במיוחד. ניו יורק דורגה השנה כעיר השלישית הכי יקרה בעולם.
הוקול, שתמכה באגרות הגודש מאז שנכנסה לתפקיד, נאלצה להשהות את התוכנית ביוני האחרון בעקבות לחצים מצד עסקים, נהגים וחלק ממנהיגי הקהילה, אך כעת היא נחושה להחיל אותה לפני כניסתו של טראמפ לבית הלבן בסוף ינואר הקרוב. לדברי מקורבים למושלת, הוקול ובעלי בריתה חוששים שטראמפ, שהתבטא בפומבי נגד התוכנית, ינסה לחבל במימושה דרך מנגנוני הממשל הפדרלי. למרות שטראמפ אינו מחזיק בסמכויות ישירות למנוע את המהלך, הוא עשוי ליזום הליכים משפטיים או חקיקה שתשים לדמוקרטים בניו יורק מקלות בגלגלים. "יש לי כבוד רב למושלת ניו יורק ואני מצפה לעבוד איתה כדי להפוך את ניו יורק ואמריקה לאדירות שוב", אמר טראמפ, "אבל אני מאוד לא מסכים עם ההחלטה על מס הגודש".
המתנגדים לאגרה דואגים מההשפעות שלה על כלכלת העיר ומעלויות נוספות שיכבידו על הוצאות התפעול, במיוחד עבור עסקים במנהטן שתלויים בהובלות ובלקוחות המגיעים ברכב. החשש שהאגרות אכן יצליחו במשימתן ויפחיתו את התנועה למרכז העיר, מה שיפגע בהכנסות. בנוסף, עסקים טוענים שאין כיום בעיר פתרון תחבורתי חלופי שיכסה את כל הצרכים, במיוחד של עובדים ולקוחות המסתמכים על רכב פרטי.
בנוסף ללחץ הפוליטי, הוקול מתמודדת עם ביקורת מבית. "המהלך הזה ממש לא פופולרי", אמר ל-ynet גורם פוליטי המקורב למושלת. "יש סיכוי לא מבוטל שזה יעלה לה בבחירות הבאות. הם הורידו את העלות רק כדי למנוע זעם ציבורי גדול מדי, אבל עדיין יהיה כעס גדול". חלק מהביקורת מופנית גם לעיתוי המהלך, שמגיע זמן קצר לאחר הבחירות הכלליות בארה"ב, מה שמעלה חשד כי המושלת והדמוקרטים עצרו במכוון את התוכנית עד שיחלפו הבחירות כדי להימנע מאובדן מנדטים - מה שבדיעבד, כמובן, לא כל כך צלח, והקונגרס נשלט כעת על ידי הרפובליקנים.
למרות הכל, הוקול נותרת איתנה. "אני לא פועלת לפי לוח השנה של פוליטיקאים", אמרה במסיבת עיתונאים. "התוכנית הזו נחוצה לניו יורק, ואני מתכוונת לקדם אותה - עם או בלי תמיכה מצד הבית הלבן".