בשיתוף אתר "המקצוענים"
דווקא כשאתם ממהרים לעבודה או לאירוע חשוב, השער החשמלי נתקע. כשאתם לכודים עם האוטו בפנים, זה אפילו יותר מעצבן, מאשר כשאתם חוזרים הבייתה.
הנה כל מה שכדאי לדעת על התקלות הנפוצות ואיך ניתן למנוע אותן להבא (או לפחות לגלות אותן בזמן, ולא כשכבר מאוחר מדי).
אחת התקלות הנפוצות: השער לא מגיב לשלט הרחוק
לתקלה נפוצה זו יכולות להיות סיבות רבות.
סוללה: הדבר הראשון והפשוט ביותר לבדיקה הוא מצב הסוללה בשלט. ניתן לנסות הפעלת השער עם שלט אחר, או לפתוח את הברגים הקטנים של השלט ולשים סוללות חדשות.
חיווט רופף: אם יש חיווט רופף של החשמל, במקלט של השלט הרחוק או בכרטיס הפיקוד של המנוע, השער לא יגיב לשלט.
קצר חשמלי: גם קצר בכרטיס הפיקוד האלקטרוני של המנוע, או מצב של קפיצת מתח בזרם החשמל יכולה לשרוף את נתיך פיוז ההגנה, ובכך לנתק את אספקת החשמל למנוע.
תקלה באחד הרכיבים האלקטרוניים: במקרה של קצר חשמלי או תקלה באחד הרכיבים האלקטרוניים, השער לא יגיב לשלט.
זה יכול להיות רכיב שאחראי להגדרת גבולות הפתיחה והסגירה של השער, מפסקי גבול מכאניים (קפיציים או מיקרו סוויטצ'ים).
תקלה בחיישנים: במקרה של תקלה באחד מאביזרי הבטיחות והבקר של השער, השער לא יגיב לשלט. רכיבים אלו הם העינית האלקטרונית, חיישן הכביש או מפסק הקיר.
אנטנה: אם האנטנה של המקלט מנותקת, זה יכול גם למנוע תקשורת בין השער לשלט.
שיבוש תדרים: קירבה לעמוד חשמל בעל מתח גבוה, שיבוש התדר על-ידי תחנת רדיו, קרבה לבסיס צבאי או לאזורי המראות ונחיתות של מטוסים – כל אלו יכולים לשבש את התדר ולמנוע תקשורת בין השלט לשער.
חימום יתר של המנוע: בימים חמים, או בשל תקלה שגורמת למנוע להמשיך להסתובב ללא הפסקה, יכול להיות מצב של חימום יתר של המנוע. במקרה כזה, השער לא יגיב לכפתורי השלט.
כאמור, ראשית כדאי לבדוק תחילה את תקינות השלט. יש להחליף סוללה, לנסות להשתמש בשלט אחר ולראות אם הבעיה נפתרת.
כמו כן, רצוי להתקרב למקלט של השלט או לכרטיס הפיקוד של המנוע ולהקשיב ל'צילצול' שמתקבל כשלוחצים על כפתורי ההפעלה של השלט.
בנוסף, מומלץ לבדוק האם השער תקין, ומקור התקלה הוא אינו בשלט. זאת, על-ידי שימוש במנגנון שחרור החירום של המנוע, ופתיחה וסגירה של השער בצורה ידנית.
התקלה קשורה לחשמל? כך תפעלו
מרבית תקלות החשמל נובעת בעיקר מחוטי חשמל רופפים או מנותקים, כתוצאה מרטיבות שגורמת לקצרים חשמליים ולנזק לשאר הרכיבים.
לרוב, בשל חדירת מי גשמים או מי השקיה לקופסת חיבורי החשמל של המנוע או לכרטיס הפיקוד של המנוע.
במצב שבו השער מקפיץ או מפיל את המתג בארון החשמל, חשוב לנתק מיידית את זרם החשמל בהקדם ולהזמין טכנאי שערים חשמליים לאיתור מקור התקלה והסיבה לקצר. במקרים מסוימים, ייתכן שאף יהיה צורך להזמין חשמלאי מוסמך בנוסף.
המנוע של השער מרעיש, אך אינו נפתח
קבל התנעה של המנוע: במצב שבו קבל ההתנעה שחוק או מקולקל, למנוע אין אספקת זרם חשמלי לצורך הפעלתו.
נזק לאחד החלקים המכניים: גלגלים שחוקים הן אחת הסיבות לכך שהשער נתקע. גם צירים, פס הנעה, מיסב או קפיצים שנשברו – כל אלו יכולים למנוע מהשער להיפתח ולהיסגר.
חול, עלים או אבנים על המסילה: ברגע שאלו נמצאים על המסילה של השער או בקו התנועה שלו (מלפני או מאחור), השער לא יוכל להיפתח ולהיסגר בצורה תקינה.
קצר או חיווט רופף: במצב של קצר חשמלי או חוטי חשמל רופפים, תימנע העברת מתח רציפה של השער. כמו כן, מצב זה יכול לשבש את כיווני הפתיחה והסגירה של השער.
מה עושים במקרה זה?
בכדי לאתר את מקור התקלה כדאי לנסות להניח את השער בצורה ידנית ולהקשיב היטב למקור הרעשים. בנוסף, ניתן לנסות לדחוף את השער בכיוון התנועה (פתיחה או סגורה) כשאתם מפעילים את המנוע החשמלי.
השער נסגר ונפתח שוב ללא פקודה יזומה
יש צורך בכיוון מחדש: לעתים, תכנות הגבולות של פתיחת השער מחייבים תכנות וכיוון מחדש של מפסקי הגבול של המנוע.
תקלה באחד מכפתורי השלט: לעתים, כפתור מסוים בשלד רגיש לתנודות קלות במיוחד, ואז הוא נלחץ ומפעיל את מנוע השער גם כשלא לוחצים עליו.
קרבה לשער חשמלי אחר: לעתים נדירות אמנם, הקוד של השלט תואם לקוד של שער חשמלי אחר באזור שלכם. ואז, הוא נפתח ונסגר גם ללא פעולה כלשהי מצדכם.
כמה אמורים לעלות תיקונים של תקלות נפוצות בשער חשמלי?
תיקון קל יחסית, יעלה בסכום שבגובה דמי ביקור של טכנאי, וינוע סביב 250-350 שקל. החלפת מנוע תעלה 1,800-2,300, בהתאם לדגם (כשמדובר בדגם יחסית סטנדרטי).
החלפת כרטיס פיקוד חד-פאזי תעלה 1,200-1,500 שקל, כשכרטיס תלת-פאזי יכול לייקר את העבודה בכ-50 אחוז.