חברת טבע תעשיות, יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בעולם, הודיעה כי תשלם סכום ענק של 450 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה עם משרד המשפטים האמריקני. ההסכם בא בעקבות תביעות שהוגשו נגד החברה, שמאשימות אותה, בין השאר, בתיאום מחירים והונאה הקשורה לכיסוי סכומי השתתפות עצמית של המטופלים. בכך, טבע מסיימת מספר פרשות משפטיות מרכזיות שעמדו נגדה בשנים האחרונות.
לפי ההסכם, טבע תשלם את הסכום הגבוה לרשויות בארה"ב מבלי להודות באשמה: "הסיפור מאחורינו, ואנו מתמקדים כעת בפיתוח ובמתן גישה לתרופות החיוניות למטופלים", נמסר מטעם החברה.
2 צפייה בגלריה
משרדי טבע בארה"ב
משרדי טבע בארה"ב
משרדי טבע בארה"ב
(צילום: AP)
עם זאת, משרד המשפטים האמריקני טוען כי החברה עברה על החוקים במדינה ומנעה מתן תמריצים כספיים לרופאים ולמטופלים, במיוחד במסגרת שירותי הבריאות הממשלתיים.
התביעה הראשונה נגעה לקופקסון, התרופה המובילה של טבע לטיפול בטרשת נפוצה. בין השנים 2006 ל-2017, כך נטען, החברה תיאמה פעולות עם קרנות צדקה לכיסוי ההשתתפות העצמית של חולים מטופלי ביטוח בריאות לאומי (Medicare). משרד המשפטים האמריקני מאשים את חברת טבע בתשלום של יותר מ-350 מיליון דולר לשתי קרנות – הקרן למחלות כרוניות וקרן הסיוע – בין השנים 2006 ל-2017, במטרה לכסות את ההשתתפות העצמית של מטופלי קופקסון. על פי ההאשמות, הקרנות שימשו כצינור להעברת תמריצים שהובילו את החולים להשתמש בתרופה.
בנוסף, טבע הואשמה בתיאום מחירים בשוק התרופות הגנריות, הכולל תרופות מוכרות כמו פרבסטטין לטיפול בכולסטרול גבוה. פרשה זו כוללת שיתוף פעולה עם חברות נוספות, שבמסגרתו תיאמו את מחירי התרופות ויצרו תחרות לא הוגנת בשוק. טבע כבר שילמה קנס של 225 מיליון דולר בהסדר נפרד, לאחר שהודתה באחריותה לעבירות דומות.
2 צפייה בגלריה
התרופה קופקסון מתוצרת טבע לטיפול בטרשת נפוצה
התרופה קופקסון מתוצרת טבע לטיפול בטרשת נפוצה
קופקסון
(צילום: testing / Shutterstock.com)
הקנס הנוסף של 450 מיליון דולר משקף את הלחצים הפיננסיים על החברה ומעיד על הבעיות המשפטיות המתמשכות שהיא מתמודדת איתן. הסכומים הללו נחשבים גדולים מאוד גם בשוק התרופות הגנרי, ומעמידים את טבע תחת ביקורת ציבורית וכלכלית. החברה עצמה ממשיכה לטעון כי היא פועלת לפי חוק ושיש לה "מערכות בקרה חזקות" למניעת עבירות כמו אלו שמיוחסות לה. טבע הדגישה בהצהרתה כי היא "חולקת על הטענות ולא גרמה להגשת תביעות כוזבות לתוכניות הממשלתיות".