לאחר מחאה נוקבת מצד ספרנים וסופרים רבים על כוונת הממשלה לקצץ בתקציב הספריות העירוניות ולהתערב בניהולן - אתמול אווירה חגיגית נרשמה בוועדת החינוך, התרבות והספורט עם הכרזתו של שר התרבות מיקי זהר על ביטול הקיצוץ.
השר הודיע כי לאחר הסכמות שהגיע מול משרד האוצר, יימנע הקיצוץ שתוכנן בחוק הספריות, והתקציב אף יגדל - ויעמוד על 89 מיליון שקלים, כאשר שישה מיליון שקל מתוכם יועברו ליוצרים ולמפקחים על הספריות. בשנת 2025 יעלה התקציב ל-95 מיליון שקל וב-2026 יעמוד על 100 מיליון שקל.
בהצעה המקורית, הכוונה הייתה להפחית את התקציב השנה ל-73 מיליון שקלים בלבד, להעלות אותו ל-79 מיליון שקלים ב-2025 ושרק ב-2026 יגיע ל-85 מיליון שקלים.
1 צפייה בגלריה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספרייה הציבורית בדימונה
הספרייה הציבורית בדימונה
(צילום: הרצל יוסף)
למרות הביקורת על אופן העברת התקציבים לספריות, השר הודיע כי עמד על כך שהתקציב יעבור באמצעות מנגנוני תמיכות: "זה מנגנון דיפרנציאלי שמביא לחלוקת משאבים צודקת. מיד בסוף החקיקה, נוכל להעביר מקדמה של 50% לכל הזכאיות, כך לפי סיכום שהגענו אליו עם החשב הכללי". על הסעיף בחוק שמאפשר לשר להקצות 10% מהתקציב לטובת מיזם מסוים, אמר השר: "יש הוצאות של זכויות סופרים, מפקחים, חודש הקריאה ועוד הוצאות קטנות בגובה 6-8 מיליון שקל ולשם כך דרושה הגמישות של 10%".
עוד הסביר כי "התקציב יגיע לוועדה ציבורית שתחלק את הכספים. בשבוע שעבר הובעה ביקורת על כך שמנהלי הספריות אינם חלק מההליך, אך השבוע אמר השר כי הוכנסו שני שינויים להצעתו. בין היתר אשר הוספה של שני נציגים נוספים למועצה, כשאחד מהם מייצג את נציג הספריות בפריפריה הגאוגרפית. בנוסף, סוכם כי תוקם ועדת משנה לעניין רכש הספרים, שתוכל לעסוק במו"מ מול המו"לים כדי למנוע מחירים מופקעים.
ח"כ גלעד קריב הביע ביקורת על מנגנון התמיכות המוצע בחוק: "במעבר למנגנון תמיכות נאבד מהאפקטיביות ובעוד שנתיים נמצא עצמנו במצב שבו רשויות קומיות חזקות עם תזרים עצמאי יצליחו לבלוע את הפער.לעומתם, רשויות מקומיות שחיות על מענקי המשרד, שם נראה שלא מסוגלים לרכוש את הספרים".
מי שחשו הקלה גדולה במיוחד היו מנהלי הספריות הציבוריות, אם כי גם שם הצביעו על הבעייתיות במנגנון העברת הכספים. באיגוד מנהלי הספריות אמרו כי "שר התרבות הציג תיקון חשוב להצעת החוק שהוא בבחינת פלסטר הכרחי שימנע פגיעה בספריות הציבוריות בישראל. ללא הצמדה למדד, הספריות ישובו לשחיקה תקציבית כבר בשנים הקרובות. שינוי הרכב מועצת הספריות כמו גם מנגנון העברת הכספים לא הוסדר, ואנחנו מקוות ששר התרבות ימשיך להיות קשוב לקולות העולים מהשטח. על שר התרבות להבטיח את עתיד הספריות הציבוריות גם לשנים שאחריו, ולכן אנחנו קוראות לשר להמשיך להיעמד מול האוצר על מנת להבטיח הצמדה למדד".