אחרי ההודעה של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד על השבתת המשק מחר (שני) בעקבות רצח ששת החטופים בעזה ועל רקע "עיכוב עסקה להחזרת החטופים ממניעים פוליטיים", שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביקר בחריפות את ההחלטה.
"צר לי שבמקום שיבחר להיכנס מתחת לאלונקה של מדינת ישראל ברגעים הקשים ולתת יד לחיזוק הכלכלה הישראלית ולתמיכה בעסקים ובמילואימניקים, הוא למעשה מגשים את חלומו של סינוואר, ובמקום לייצג את העובדים הישראלים הוא בוחר לייצג את האינטרסים של חמאס", אמר סמוטריץ'.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משותפת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויושב ראש ההסתדרות ארנון בר דוד
מסיבת עיתונאים משותפת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויושב ראש ההסתדרות ארנון בר דוד
בר דוד וסמוטריץ'
(צילום: יריב כץ)
עוד הוסיף שר האוצר: "נתתי הנחייה לאגף השכר במשרד האוצר שכל מי שישבות מחר לא יזכה לתשלום, ואני שמח לראות שיש רשויות מקומיות שלא מיישרות קו עם ההחלטה הזו של יו"ר ההסתדרות. אני קורא לעובדים להגיע לעבודה מחר ולא לתת יד להשבתה שפוגעת במדינת ישראל בזמן מלחמה ובימים מאתגרים ומורכבים כאלה".
בתוך כך, במשרד ראש הממשלה שלחו לעובדים לחתום על הצהרה בדבר אי השתתפות בשביתה. מי שלא יחתום ירשם כאילו שובת, ולא ישולם לו שכר.
4 צפייה בגלריה
הודעה שנשלחה לעובדי משרד רה"מ
הודעה שנשלחה לעובדי משרד רה"מ
הודעה שנשלחה לעובדי משרד רה"מ
בהמשך לדברים של סמוטריץ', אלו הרשויות שהחליטו שלא להצטרף לשביתה של ההסתדרות: ירושלים, אשדוד, נתניה, רמלה, קריית שמונה, אשקלון, דימונה, נהריה, שדרות, חולון, פתח תקווה, צפת, אריאל, כל יהודה ושומרון, קצרין, קריית ים, קריית מוצקין, קריית ביאליק, קריית גת, בית שמש, מצפה רמון, ערד, מעלה אדומים, מגדל העמק, חריש, נחל שורק, בני ברק, שלומי, ירוחם, בית שאן, אפרת ומעלות תרשיחא.

עיריית י-ם: "מחבקים את החטופים ובני משפחותיהם, אך נמשיך להעניק שירותים"

מעיריית י-ם, שלא תצטרף לשביתה, נמסר כי "עיריית י-ם מחבקת את החטופים ובני משפחותיהם ומייחלת לשובם הביתה לשלום, בהקדם האפשרי. לצד ההזדהות העמוקה, העירייה תמשיך להעניק שירותים ומענה למיליון ויותר תושביה. ככל שארגון העובדים יחליט להשבית את הפעילות, העירייה תכבד זאת".
ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן: "לא נצטרף לשביתה פוליטית. במשך כמעט שנה תושבי קריית שמונה עקורים מבתיהם וזקוקים ליציבות וודאות ובמיוחד במסגרות החינוך שרק היום חזרו לפעול. יתרה מכך כאשר ביקשנו מיו"ר ההסתדרות לסייע לנו ולהשבית את המשק כדי ללחוץ על הממשלה לזרז את חזרתנו הביתה לאחר מהלומת הפינוי הקשה מנשוא, אמר יו"ר ההסתדרות כי הוא לא רוצה לערב את ההסתדרות בפוליטיקה. בעת הזו השביתה משרתת רק את אוייבנו שנהנים לראות את המחלוקת בעם ישראל וחבל שכך".
מעיריית אשקלון נמסר: "כואבים את הירצחם של ששת החטופים בשבי החמאס, בהם תושב אשקלון אלכס לובנוב ז"ל. מאז תחילת המלחמה עיריית אשקלון ליוותה את משפחות החטופים וסייעה להם בכל דרך אפשרית. לגבי הדיווחים על שביתה מחר נדגיש כי כלל השירותים העירוניים יפעלו מחר, לרבות מערכת החינוך, שתפעל כסדרה".
4 צפייה בגלריה
: משה ליאון ראש עיריית ירושלים הוועידה הלאומית לפינוי בינוי 2021
: משה ליאון ראש עיריית ירושלים הוועידה הלאומית לפינוי בינוי 2021
ראש עיריית י-ם משה ליאון
(צילום: ארן דולב)
ראש העיר רמלה מיכאל וידל הסביר כי אינו תומך בשילוב מוסדות החינוך בשביתה: ״בעקבות הודעת ההסתדרות על שביתה במשק, אני רוצה להבהיר את עמדתנו בעיריית רמלה. כראש העיר, אני עומד לצידכם, ההורים, ואני תומך באי שילוב מוסדות החינוך בשביתה. לפיכך, רמלה לא תיקח חלק בשביתה, כלל עובדי העירייה לרבות הצוותים החינוכיים הונחו להגיע לעבודה כרגיל".
ראש מועצת שלומי גבי נעמן מסר לתושבים: "המועצה המקומית שלומי לא תיקח חלק בשביתה הפוליטית של ההסתדרות. ליבנו כולנו היום עם המשפחות שאיבדו את יקיריהן. אנו משתתפים באבלם הכבד. חבל שגורמים פוליטיים יוצרים קרע בעם ובמקום לחזק את ראש הממשלה פועלים לפגוע במי שמנהיג את מדינת ישראל בשעות מורכבות אלו".
עיריית צפת: "אנו מודיעים כי כל שירותי העירייה ימשיכו לפעול כרגיל ביום המחר. במצב החירום הנוכחי, ומתוך אחריות כלפיכם התושבים - אין לנו את הזכות להשבית את השירות העירוני החיוני. ליבנו עם משפחות החטופים, ואנו נושאים תפילה לשחרורם המיידי משבי החמאס ולשובם המהיר והבטוח הביתה לחיק משפחותיהם".
עיריית אריאל: "לא ניתן לחמאס לנצח - לא שובתים! תושבים יקרים, ליבנו עם החטופים ובני משפחותיהם, ואנו כואבים את נפילתם של שלושת השוטרים בפיגוע הבוקר. החוסן הלאומי שלנו נשען גם על תפקידנו החשוב בשמירה על שגרת החיים כנגד ניסיונות האויב לפגע בנו וברוח העם. לא ניקח חלק בשביתה הכללית מחר".

הגנים מושבתים, בתי ספר יסודיים יפעלו עד 11:45

כאמור, בהסתדרות מתכננים להשבית את כל המשק מחר ליום אחד, כאשר ראשי המגזר העסקי הודיעו כי יצטרפו להשבתה. בתוך כך, בר דוד הודיע בהצהרה לתקשורת כי המשק יושבת כולו החל מהשעה 6:00, והנחיתות וההמראות מנתב"ג יופסקו החל מהשעה 8:00. לפי חברות התעופה, ההשבתה של ההמראות צפויה להימשך כשלוש שעות ולא יום שלם, כאשר ברשות שדות התעופה טוענים לפי שעה כי הנחיתות יימשכו כרגיל. חברות התעופה עוד לא מסרו מתי ישביתו את פעילותן, ברשות שדות התעופה טוענים שלא קיבלו הנחיות מההסתדרות.
בתוך כך, הסתדרות המורים הודיעה כי לאור השביתה המתוכננת מחר, שכוללת את הסייעות, גני הילדים יהיו סגורים ולא יוכלו לקבל תלמידים. בתי הספר יפעלו במתכונת חלקית עד השעה 11:45. מעונות היום עד לגיל שלוש – יפעלו כסדרם. במוסדות החינוך המיוחד גני ילדים ובתי ספר - יפעלו כרגיל.
4 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
בתי ספר יהיו פתוחים לשעות ספורות
(צילום: יאיר שגיא )
השביתה צפויה לכלול מחר את כל משרדי הממשלה, חלק מהעיריות, המפעלים (למעט הביטחוניים), בנק ישראל והבנקים, המוסד לביטוח לאומי, שירות התעסוקה, חברת החשמל, חלק מהמסחר כולל הקניונים, אך רשתות השיווק יעבדו כרגיל. בתי החולים יעבדו במתכונת שבת, רכבת ישראל תפעל כסדרה. חברת חשמל ומקורות יפעלו במתכונת שבת.
מי שלא תשבות היא ההסתדרות הלאומית, שמסרה כי היא מתנגדת למהלך: "השבתת המשק היא צעד מסוכן, צעד שייפגע במשק, בחוסנה וביטחונה של מדינת ישראל. אויבנו מחככים את ידיהם תוך שהם צופים בנו, קורסים לתוך עצמנו. אנו, הנהגת ההסתדרות הלאומית – לא ניתן לזה יד. אנו סבורים כי כוחה ועוצמתה של המדינה היא בראש ובראשונה בחוסן הלאומי והכלכלי של מדינת ישראל וכלל תושביה.
"יו"ר ההסתדרות הלאומית מר יואב שמחי קורא לכלל המשק חרף הקושי הגדול לשמור על העובדים, על מקומות העבודה וכך, לצד השכול הזעם והימים הקשים לשמור על פרנסת מיליוני אזרחים. בתוך כך, ימשיך להשקיע את זמנו ומרצו על מנת לקדם עסקה בפורומים המתאימים ואל מול הגורמים הבכירים ביותר בממשלת ישראל. כך עשה וכך ימשיך לעשות".