כפי שפורסם אתמול ב-ynet, החלטת משרד האוצר לבטל את הפטור ממע"מ על יבוא אישי עד 75 דולר היא סופית והחוק כבר מנוסח ומוכן לפרסום להערות הציבור. אולם, לטענת גורמים כלכליים בכירים, המעצור האחרון לביטול הפטור באופן מיידי הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.
לטענתם, נתניהו חושש מתגובות נזעמות של ציבור הבוחרים בליכוד אם יופעל הצעד הזה בתחום שחביב כל כך על ישראלים רבים - יבוא אישי של מוצרים באמצעות אתרי האינטרנט המובילים בעולם. גורם כלכלי בכיר אישר היום (חמישי) ל-ynet, כי החלטת משרד האוצר כבר הובאה בפני ראש הממשלה, אולם הוא מעכב אותה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילומים: shutterstock, קובי גדעון, לע"מ)
בין השאר נודע שראשי התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר וראשי ארגוני העצמאים, הפעילו בימים האחרונים לחצים על גורמים ממשלתיים כלכליים לקדם את ההחלטה שכבר התקבלה לאלתר, כדי לסייע למשק בישראל בעת הקשה הזאת של המלחמה. ביטול הפטור ממע"מ על הייבוא האישי צפוי להגביר את הרכישות בחנויות בישראל של מוצרים מתוצרת הארץ. לקופת המדינה יתווסף מכך סכום של לפחות 1.1 מיליארד שקלים בשנה בגביית מיסים נוספים.
"אנחנו פועלים בצפוף על המהלך הזה ונראה שבסוף ראש הממשלה ישתכנע", אמר ל-ynet גורם בכיר בגוף כלכלי. הגורם הדגיש כי "המכשול כאן הוא לא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שכבר השתכנע שמדובר במהלך צודק ודרוש לטובת המשק, אלא ראש הממשלה נתניהו, שחושש לאבד תומכים בו ובליכוד, הן בסקרים החשובים לו מאוד עכשיו בהם הוא מתחזק, והן כאשר יתקיימו בחירות, אולי בקרוב, אם המחנה הממלכתי תפרוש מהממשלה".
עוד טען הבכיר כי "השר סמוטריץ' חושש שנתניהו יוציא אותו חלש כאן וירוויח פעמיים. נתניהו יבהיר מי שולט ומחליט בנושאים הכלכליים וימנע פגיעה בתמיכה בו ובליכוד בימים האלה".
ל-ynet נודע שהחוק לביטול הפטור ממע"מ על יבוא אישי כבר מנוסח ומוכן להערות הציבור, ואם יינתן האור הירוק הוא יופעל בתוך ימים ספורים.
ממשרד רה"מ נמסר בתגובה כי "ההתנגדות במשרד ראש הממשלה לביטול הפטור ממע"מ עד 75 דולר בעת הזאת נובעת מהעלייה שתהיה באינפלציה אם הציבור ירכוש מוצרים יקרים יותר בחנויות בישראל לעומת היבוא בחבילות שזול בהרבה. כמו כן, בתקופת מלחמה כאשר קשה לאזרחים להתנהל כלכלית אין מקום לייקר להם את המוצרים. ביטול הפטור ממע"מ יסייע בעיקר ליבואנים להגדיל את רווחיהם ולא יועיל במיוחד לאזרחים ולבעלי העסקים".
הודעת בנק ישראל בדבר הריבית - ראיון עם ד"ר איתמר כספי, בנק ישראל
(צילום: ירון ברנר)