החקירה בחשד לתיאום מחירים ברשתות השיווק נמצאת בעיצומה, ולמרות שעוד יעברו חודשים רבים עד שיתקבלו מסקנותיה כבר עכשיו מסתמן כי כוונת הרשתות להעלות מחירים נבלמה לאור החשש מהאווירה הזועמת בציבור בצל החקירה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, שרכשה את השליטה ברשת יינות ביתן, אמר אתמול (א') לממון ו-ynet: "אנחנו שואפים לא להעלות את המחירים ומנהלים דיאלוג עם הספקים במטרה למנוע עליות".
1 צפייה בגלריה
שטראוס רמי לוי ויקטורי שופרסל
שטראוס רמי לוי ויקטורי שופרסל
החקירה בשוק המזון. "האווירה השתנתה"
(צילום: קובי קואנקס, שמוליק דודפור, גיל נחושתן, ניצן דרור)

נכנעות ללחץ

נראה שרשתות המזון נכנעות ללחץ הציבורי והתקשורתי ומודיעות אחת אחרי השנייה שהן עוצרות את עליית המחירים שתוכננה.
גם ברשת שופרסל הפנימו ככל הנראה שהאווירה הציבורית והחקירה המתנהלת מונעים אפשרות לעליית מחירים. יבואן מזון של אחת הרשתות: "הייתי במגעים עם שופרסל בנוגע למחירון חדש. אני תמיד מתחיל עם שופרסל כי אם הם מאשרים לי את המחירון, כל השאר יאשרו לי גם כן. כששאלתי בשבוע שעבר מה הוחלט בנושא, אמרו לי שלא לדבר איתם על עליות מחירים".
חשד לתיאום מחירים בענף המזון
(צילום: שמוליק דודפור)
אחד היצרנים הבינוניים הוסיף: "כל חומרי הגלם שלנו התייקרו. כבר שנה שאני סופג את עליות המחירים. לפני החקירה היה נראה שתאושר עליית מחירים, אך מאז האווירה השתנתה ואין עם מי לדבר בשופרסל. אפשר להגיד שעדיף לא להזכיר כלל את הנושא".
ספק אחר מתלבט האם להמשיך ולמכור לרשתות. לדבריו: "בכל הרשתות לא מוכנים לדבר על מחירים. לציבור זה הישג, אבל בשבילנו זה אסון. זה מגיע למצב בו אני מתלבט עכשיו האם להמשיך לספק לפחות חלק מהמוצרים בהם כל הרווח שלי נשחק. הרשתות צריכות לעשות בידול בין היצרנים הקטנים לגדולים".
יש לציין כי הספקיות הגדולות, כמו שטראוס, אסם ותנובה, לא הגישו בינתיים מחירונים חדשים לרשתות, בין השאר בגלל אותו חשש מתגובת הציבור. רשתות שהגישו מחירונים חדשים, כמו יוניליוור ושסטוביץ', לא קיבלו עדיין אישור להעלאה.
מנכ"ל שופרסל ורמי לוי בדיון בוועדת הכלכלה
(צילום: דוברות הכנסת)