המשבר בענף האופנה מחריף: כ-700 חנויות בסכנת סגירה ואלפי עובדים עלולים להיות מפוטרים, כך עולה מדוח של חברת דן אנד ברדסטריט, שניתחה את ההשלכות האפשריות על ענף האופנה בשנה הקרובה.
בענף פועלות כיום כ-8,000 חנויות, מחציתן במסגרת רשתות. לפי הדוח, הרי שכתוצאה מסגירת החנויות יאבדו את מקום העבודה בין 3,000 ל-4,000 עובדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
יש לציין כי בשנת 2022 נסגרו רק 550 חנויות והציפייה שהתבדתה כעת, הייתה שהענף ימשיך לצמוח לאחר השגשוג שחווה עם היציאה מהקורונה.
לצד המצב הכלכלי והבטחוני שמרתיע את הצרכן, גם החורף השחון גרם נזק ניכר לענף ששיאו היה במכירת החיסול של קסטרו שהציעה לראשונה בתולדותיה את כל פריטי אופנת החורף ב-33.3 שקל (שלוש ב-100).
החדשות הרעות הן שדן אנד ברדסטריט צופה כי בשנה הקרובה המשבר הכלכלי ישפיע רוחבית על ענף האופנה ויפגע לא רק בחנויות העצמאיות אלא גם בסניפי רשתות גדולות. בדוח נכתב: "בדרך כלל רמת הסיכון הגבוהה שוררת בחנויות העצמאיות. ב-2023 גם סניפי הרשתות בסיכון". בדוח מציינים בין הסיבות להרעה את הצריכה הפרטית שצפויה להיחתך מ-7% ל-4% בלבד ב-2023, על רקע העלאת הריבית במשק.
רמי שביט, בעלי המשביר, אמר אתמול ל-ynet: "המצב רע, אין תנועה בחנויות. יצאתי כעת במבצע של 'רכוש פריט אחד ממלאי החורף וקבל שני פריטים נוספים חינם'. למרות המבצעים, אנחנו יורים יורים, וזה לא עובד. האווירה במדינה קשה, זה לא רק החורף, וזה משפיע על מצב הרוח של הציבור והחשק לקנות".
רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט, אמרה בשיחה עם ynet: "הנזק לענף בגין חורף חם גדול יותר, משום שפרטי החורף יקרים יותר לצרכן בהשוואה לפרטי הקיץ ועל כן לחלק היחסי של מכירתם השפעה רבה יותר על התוצאות העסקיות של החברות בענף. על פי פרסומי השירות המטאורולוגי הישראלי, החורף השנה מסתמן כחורף השחון ביותר מזה 50 שנים. זה אילץ את החברות להקדים מבצעי סוף העונה, כלומר לתמוך במכירות, על חשבון הרווחיות, במטרה להיפטר מהמלאי".
החברות נותרו למעשה עם מלאי גדול, מה שאילץ אותן להקדים את מבצעי סוף העונה ולמכור לעיתים במחירי הפסד כדי לחסל את המלאי הענק שצברו. רוב הרשתות הציעו הנחות עד 70% שמעמיקות, כמו המשביר במבצע "אחד פלוס שניים".
שחר תורג'מן, יו"ר איגוד רשתות האופנה: "אני עדיין חושב שנבואות הזעם מוגזמות. השאלה אם הירידות המשמעותיות במכירות לפי חברת רייז בחודשיים האחרונים הן רק בגלל החורף או מסיבות עמוקות יותר. אני מודה שאין לי עדיין תשובה".
חברות האופנה הציגו ב-2022 הרעה בתוצאות עוד בטרם החורף החם. קסטרו רשמה בתקופה זו רווח נקי של כ-5 מיליון שקל בלבד, ירידה של כ-77% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה קודמת. גם קבוצת פוקס, הנחשבת לשחקן המוביל בענף האופנה בישראל, הציגה ברבעון השלישי לשנת 2022 ירידה של 42% ברווח הנקי. קבוצת גולף עברה להפסד בסך 10.3 מיליון שקל לעומת רווח של כ-6 מיליון שקל ברבעון מקביל בשנה הקודמת.
בנוסף, ההרעה בענף באה לידי ביטוי גם בשוק ההון, כאשר מתחילת שנת 2023 ירדה מניית קסטרו בכ-25% והשלימה ירידה של כ-67% תוך כשנה, מניית פוקס השלימה ירידה של כ-46% תוך כשנה ומניית גולף יהשלימה ירידה של כ-54% תוך שנה. למרות זאת, ההוצאה הכללית של הישראלים על אופנה, מוערכת ב-21 עד 22 מיליארד שקל, עלייה של 5% לעומת 2021. הצניחה במכירות החלה על פי רייז בסוף השנה עם ירידה של 8% בחודש בדצמבר. הסוחרים מדווחים על המשך ירידה בינואר 2023. אחוז הרכישות אונליין באתרים זרים וישראלים מגיע כבר ל-30% עד 35%, לעומת 20% ב-2019.