משרד המסחר של קולומביה רוצה להגביל את מכירת הפחם לישראל בעקבות המלחמה בעזה. המשרד כבר הגיש את המלצתו להגביל את המשלוחים לוועדה בקולומביה שמחליטה על המכסים וסחר החוץ של המדינה, כך עולה מדיווח בסוכנות הידיעות בלומברג. ההחלטה אם להגביל את יצוא הפחם לישראל עשויה להתקבל כבר היום.
יחסי ישראל עם מדינות דרום אמריקה התערערו בצורה משמעותית מאז תחילת המלחמה, אבל עד עכשיו זה התבטא בעיקר בתחום הדיפלומטיה ולא גלש לסנקציות מסחריות. לפי הדיווח בבלומברג, קולומביה היא ספקית הפחם הגדולה ביותר של ישראל, ובשנה שעברה מכרה לה דלק בסכום של 450 מיליון דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מכרה פחם בקולומביה
מכרה פחם בקולומביה
מכרה פחם בקולומביה
(צילום: AP)
משרד המסחר הקולומביאני אמר כי הגבלות הפחם נועדו "לסייע לסיים את הסכסוך", והן צריכות להימשך עד לסיום המלחמה.
מבחינה היסטורית לישראל וקולומביה היו יחסים טובים, והסכם סחר חופשי בין הצדדים נכנס לתוקף לפני כארבע שנים. אולם בחודשים האחרונים היחסים בין שתי המדינות הידרדרו כאשר נשיא קולומביה גוסטבו פטרו תיאר את הפעילות של ישראל בעזה כ"רצח עם", וראש הממשלה בנימין נתניהו כינה אותו "תומך אנטישמי של חמאס". לפני כחודש שתי המדינות ניתקו את היחסים הדיפלומטיים ביניהן.
קולומביה היא לא המדינה הראשונה שמעוניינת לנתק את יחסי הסחר עם ישראל בעקבות המלחמה. כזכור, בתחילת חודש מאי נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הודיע על חרם כלכלי נגד ישראל. החרם כלל בשלב ראשון, עוד לפני ההכרזה של ארדואן, עצירה של יצוא 54 סוגי סחורות שונים, בעיקר בתחום הבנייה, שפגעו מאוד בענף הנדל"ן. אולם לאחר מכן הוחלט על חרם כולל.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הודיע לאחר מכן כי החליט על העלאת מכסי יבוא מטורקיה לגובה של 100% מכס. כלומר, יבוטלו כל שיעורי המכס המופחתים החלים על סחורה המיובאת מטורקיה לישראל לפי הסכם לכינון אזור סחר חופשי בין מדינת ישראל לבין הרפובליקה של טורקיה. בנוסף, יוטל מכס על כל מוצר המיובא מטורקיה לישראל בשיעור של 100% מערך הסחורה בנוסף לשיעור המכס הקיים. אולם נכון להיום המכס לא הועלה ונותר שווה לזה הקבוע בחוק שנגבה על מוצרים מכל מדינה אחרת. ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי לאחר קבלת הערות ממשרדי הממשלה השונים על התוכנית, היא תובא לאישור הממשלה.
השלכות סגירת הסחר עם טורקיה על הנדל"ן: ריאיון עם עו"ד יעקב אטרקצ'י ועמית גוטליב
(צילום: ליאור שרון)