בשיתוף הבית לסולידריות חברתית
תיאוריות אפוקליפטיות כמעט, חזו בעבר הלא רחוק שככל שאחיזת האינטרנט בחיינו תהא עמוקה יותר, נשקע כולנו בבדידות מזהרת בביתנו, כשרק המסכים יארחו לנו חברה. אבל כל זה הוכח כלא נכון. בעיקר עכשיו, אחרי שנתיים ויותר שהקורונה חייבה אותנו להתכנס בתוך עצמנו, מצאנו את עצמנו הופכים ממשוטטים רנדומליים ברשת לאנשים שנטועים היטב בקהילתם, בין אם זו הקהילה הצרכנית, המקצועית או זו שבה אנחנו מתגוררים.
5 צפייה בגלריה
קהילה עסקית
קהילה עסקית
קהילה עסקית
(צילום: shutterstock)
עוד ועוד קהילות נפתחו עבורנו וסביבנו. הורים צעירים למשל, מכירים את קבוצות הרכישה המאחדות את כוח הקהילה לקניה מרוכזת של מוצרי תינוקות במחיר מוזל, אבל לא רק. קבוצות רכישה שמנצלות את כוח ההמון מצליחות להביא מוצרים פופולריים במחירים אטרקטיביים לקהלים גדולים, קבוצות אינטרסים ממנפות את כוחן מול הרגולציה כדי להיטיב את תנאיהם וגם בשכונות המגורים הפיזיות, התאגדויות רכישה של מזון ומוצרים ישירות מיצרנים ומגדלים הפכו לעוד דרך בה רבים צורכים סחורה איכותית וטרייה במחירים נטולי פערי תיווך. אם כך, מדוע לא ליישם את כוחה של הקהילה להיטיב ולהעצים גם בתחומים אחרים?

פריחת הקהילות

לפני כשנתיים, עם פרוץ משבר הקורונה, הוקם "הבית לסולידריות חברתית", הפועל מטעם "קרן משפחת שעשוע", שנועד לעזור לבעלי עסקים קטנים חדשים, כאלה שבגלל הוותק המועט שלהם, לא היו זכאים לקבל את מענקי המדינה שחולקו בזמן משבר הקורונה. כך הוקם ארגון 'הבית לסולידריות חברתית' ובמסגרתו חולקו זמן קצר אחרי תחילת הסגרים, כ-100 מיליון שקלים לעסקים קטנים חדשים.
עכשיו, כשנראה שהקורונה מסמנת את סופה כפנדמיה, בתקופה שהיא אולי מאתגרת כלכלית אפילו יותר, הגיע השלב הבא: אפליקציית WeR1 המיועדת לבעלי עסקים קטנים באשר הם, ומציעה כלים לקידום העסק ובנוסף מאפשרת חיבור לקהילה גדולה ומגובשת של בעלי עסקים קטנים וזה כבר פוטנציאל צמיחה אדיר.
5 צפייה בגלריה
אפליקציית WeR1
אפליקציית WeR1
אפליקציית WeR1
(צילום: באדיבות הבית לסולידריות חברתית)
"הקהילה שלנו נמצאת בשלב מרתק", אומר אופיר אונגר, מנהל הקהילה ב'בית לסולידריות חברתית', שמכיר את עולם הקהילות ואת העסקים השותפים. "במיזם הקודם חולקו מענקי צמיחה לעסקים חדשים, כאשר הזוכים במענקים נבחרו על ידי מבקשי המענקים עצמם ואז קרה דבר מעניין", הוא מספר, "למרות שהבחירה בעסק אחר כראוי למענק ולא בעצמך, מפחיתה את סיכוייך לזכות במענק, מצאנו שבאופן גורף בעלי העסקים בחרו בעסקים אחרים, כאלה עם סיפורים שריגשו אותם באמת. יותר מזה, בהמשך הם גם רצו לדעת מה קורה עם העסקים אותם הם בחרו וביקשו שנקים קהילה בה יוכלו להתעדכן", הוא מספר כיצד כל זה התחיל.
5 צפייה בגלריה
קהילה עסקית
קהילה עסקית
קהילה עסקית
(צילום: shutterstock)
אונגר מספר שהבקשה לקהילה הגיעה מהעסקים וב'בית לסולידריות חברתית' הרימו את הכפפה. "בעלי עסקים קטנים נוטים לעבוד לבד אבל מסתבר שאנשים דווקא רוצים לפגוש עוד אנשים, להתייעץ, ללמוד ולהעשיר את עצמם באמצעות קשרים כאלו", הוא מספר.
"בשלב הזה אנחנו רוצים לחבר אלינו עוד בעלי עסקים קטנים ולהמשיך לפתח את הקהילה האיכותית הזו", אומר אונגר ומתכוון לעובדה שכל מי שמצטרף לקהילה הזו חייב מלכתחילה להזדהות כבעל עסק – עם אישור רשמי של רשות המיסים - עובדה שמאפשרת רק לעסקים אותנטיים להצטרף אליה.
"בפעילויות שלנו יש מטרה מרכזית - שבעלי עסקים יעזרו, ייעצו וימליצו זה לזה בענייני עבודה. התפקיד שלי, כמנהל קהילה, הוא לאפשר ולעודד את החיבור "המאובטח" הזה של בעלי העסקים, אלה עם אלה. אנחנו מנסים לכוון את הקהילה להתייעצויות ולהירתמות בתוכה, שתלמד את חבריה להיעזר בעצמם לקידום העסקים. זו גם הזדמנות נפלאה של בעלי עסקים חדשים ללמוד מבעלי עסקים מנוסים".

מוקד הקהילה – לשתף, לשתף, לשתף

בין הכלים הקהילתיים הנוספים, ניתן למצוא גם אינדקס לחיפוש לפי תחום עיסוק ומיקום גיאוגרפי – בעזרתו למשל יוכלו עסקים למצוא בעלי עסקים אחרים שיכולים לספק שירותים להם הם זקוקים תמורת שירות אחר.
בנוסף, קיים פורום שמתנהל ממש כמו כל פורום מוכר ובו אפשר להתכתב, להכיר, להתייעץ ולהיעזר בחוכמת ההמון, וכן, אזור ייעודי של שיתוף פעולה בין עסקים לבין עצמם.
5 צפייה בגלריה
קהילה עסקית
קהילה עסקית
קהילה עסקית
(צילום: shutterstock)
"החלק של שיתוף הפעולה בין עסקים הוא המסקרן ביותר בעיניי", אומר אונגר, "משום שהוא מגלם בתוכו אפשרויות ופוטנציאל עצום עם בטחון באמינות בתי העסק במאגר, שכולם מזוהים ומופיעים בשמם. בעלי עסקים קטנים מכירים את הנושאים שמעניינים בעלי עסקים קטנים אחרים. הם מכירים אחד את השני ויכולים לעבוד יחד ולייצר שירותים ומוצרים משותפים וחדשניים שיביאו להם רווחים".
בנוסף קיים באפליקציה ליווי של מנטורים לעסקים שיחפצו בכך וקורסים חינמיים, שיעזרו לעסקים לרכוש מיומנויות שיסייעו להם בניהול העסק. כמו כן, ישנה אפשרות להגיש בקשה לקבלת מענק.

זו רק ההתחלה

אונגר הוא מנהל קהילה שצמח מהשטח. הוא למד לוגיסטיקה וכלכלה בבר אילן אבל עוסק בניהול קהילות כבר כמה שנים, כשהחל את דרכו בניהול הקהילה שמאכלסת את הישוב בו הוא גר בשומרון.
הוא מסוגל בשלב הזה להסתכל קדימה על עתיד הקהילה הצעירה "בטווח הקצר אני פועל כדי שבעלי העסקים יהיו שותפים פעילים, יגיבו, יעזרו, וישתפו פעולה אחד עם השני ", הוא אומר. "בטווח הארוך מרגש אותי לחשוב שהקהילה תעבור 'מ-'און-ליין' ל-'און לייף' – שנעביר את החיים הקהילתיים שיתפתחו בין בעלי העסקים הקטנים באפליקציה, להמשכיות בחיים האמיתיים ולפעילויות יזומות בינם ובין עצמם.
"בעיניי, ניהול נכון של קהילה הוא לאפשר לקהילה להתנהל מעצמה ללא התערבות יתרה, ולהציע הכוונה וסיוע כדי לשמר אותה פעילה ואותנטית. מי יודע, אולי בעתיד נזהה עוד צרכים שיעזרו לעסקים קטנים. מבחינתי, החזון הוא שחברי הקהילה ייקחו את הפלטפורמה הזאת קדימה ויעשו איתה דברים נפלאים יחד", הוא אומר.
5 צפייה בגלריה
אפליקציית WeR1
אפליקציית WeR1
אפליקציית WeR1
(צילום: באדיבות הבית לסולידריות חברתית)
לסיכום אומר אונגר שבמסגרת 'הבית לסולידריות חברתית' נעשו הרבה תחקירים בקרב בעלי העסקים לפני תחילת הפעילות. "למשל שאלנו בעלי עסקים למי הם מאמינים יותר – לגוגל, לקבוצות וואטסאפ או לחברים בקהילות שלהם. התשובות היו חד משמעיות – מכר שממליץ באופן אישי עדיף על פני חיפוש בגוגל ולכן אנחנו אופטימיים, שהקהילה תתמוך בעצמה, שחבריה יעזרו באופן אמיתי אלה לאלה על ידי ייעוץ, עזרה מקצועית או בהתגייסות הקהילה. אנחנו כאן כדי להכווין למקומות הרלוונטיים ולדאוג שיהיה תוכן איכותי, אמיתי ובעל ערך עבור בתי העסק".
הצטרפו לקהילת בעלי העסקים הקטנים ותוכלו גם אתם ליצור קשרים עסקיים וחברתיים - הורידו את אפליקציית WeR1 והירשמו
בשיתוף הבית לסולידריות חברתית
פורסם לראשונה: 08:00, 17.05.22