האינפלציה בישראל תעלה בהמשך השנה לפחות ל-4% ועלולה להגיע בתרחיש פסימי גם ל-5% ויותר. בנתון החדש והמדאיג הזה נקבו היום (רביעי) גורמים בכירים במשרדי הממשלה הכלכליים, שחוששים שגל ההתייקרויות הפוקד כעת את העולם לא ידלג עוד על ישראל ויגיע לכאן בשבועות ובחודשים הקרובים בשיעורים משמעותיים עוד יותר. התחזית של בנק ישראל עומדת עדיין על אינפלציה של 1.6% ב-2022, אך היא צפויה להשתנות עם הכרזת הריבית בחודש הבא.
גורם ממשלתי בכיר מאוד הביע דאגה בשיחה עם ynet, שלא ניתן יהיה עוד לעצור את האינפלציה בתנאים הנוכחיים, כאשר ברקע גם המלחמה באוקראינה וגם שורת התייקרויות של חומרי גלם ומוצרים מרכזיים במשק העולמי, שהחלה עוד שבועות אחדים לפני הפלישה הרוסית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ציבור הקונים בהוד השרון
ציבור הקונים בהוד השרון
המחירים יעלו והציבור ישלם
(צילום: יאיר שגיא)
"אנחנו לא אי-רחוק, מבודד ונידח באוקיינוס. ישראל מקושרת כלכלית למעצמות הכלכליות הגדולות בעולם, בעיקר ארצות הברית ומדינות מערב אירופה. כאשר מחירי חומרי גלם קופצים פתאום ב-20, ב-50 ואפילו ב-100 וב-200 אחוזים, שום סבסוד או פעולות של ממשלת ישראל לא יוכלו למנוע את ההתייקרויות שצפויות כאן בקרוב", אמר אותו גורם.
במשרד האוצר קיים חשש שמחירי הנפט, החיטה וחומרי גלם רבים שיתייקרו יחייבו להעלות מחירים של מוצרים ושירותים גם בארץ. "גם אם נוריד את המס על הדלק זמנית, הרי שנשלם במקום שמונה שקלים שבעה וחצי שקלים. מה זה כבר יעזור?", אמרו במשרדי הממשלה.
המצב הזה יוביל לאינפלציה שלא הייתה בישראל מאז שנת 2003. רק ב-2002 האינפלציה בארץ הייתה גבוהה מהתחזיות הפסימיות כעת, ועמדה על 6.2%. ב-2009 נמדדה לאחרונה אינפלציה של 4% בישראל.

ההתייקרויות הצפויות

  • מחירי החשמל יתייקרו מיד אחרי החגים, לאחר שעלו בחודש האחרון רק ב-3.4%, לעומת התייקרויות של עשרות אחוזים בארצות אירופה ובמדינות רבות ביבשות אחרות.
  • עליה משמעותית תהיה במחירי הדלק, לאחר שהנפט התייקר כבר בכ-40% בהשוואה לתחילת החודש. ההערכה היא כי הדלק יתייקר ב-16.5%.
  • למרות הסבסוד הממשלתי עד כה, צפוי שהתחבורה הציבורית תתייקר לפחות ב-5%. בחודש שעבר אמורה הייתה התחבורה הציבורית להתייקר כמעט ב-10%, אך שעות ספורות לפני פרסום דבר ההתייקרות החליטו שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי לעצור לדחותה. עפ"י גורמים בממשלה, את ההתייקרות ניתן יהיה לדחות במקרה הטוב עד אחרי פסח.
  • מחירי הלחם וכל דברי המאפה יתייקרו תוך ימים, כאשר הממשלה תצטרך לקבל החלטה אם לייקר לאחר החגים מוצר יסוד כמו הלחם, או לסבסד אותו בעשרות מיליוני שקלים בשל עליית מחירי החיטה והקמח בעולם בשיעורים ניכרים.
  • התייקרות חריגה צפויה גם בחומרי גלם רבים לבנייה, שמקורם בעיקר באוקראינה, כאשר אלה יובילו להתייקרות הבנייה בארץ ולייקור בלתי נמנע נוסף במחירי הדירות, שאינו קשור כלל לצעדי התוכנית הכלכלית שהציגו שרי האוצר, הפנים והשיכון לפני שבועות אחדים.