וועידת האנשים של המדינה- אחד על אחד עם שר האוצר
(צילום: סנטרל הפקות)

שר האוצר אביגדור ליברמן מתכוון להביא בקרוב לאישור הממשלה, ככל הנראה ביום א' הקרוב, הצעה לקצץ כ-4 מיליארד שקלים מתקציבי משרדי הממשלה, כדי לממן את קליטתם של עשרות אלפי העולים שצפויים להגיע בקרוב מאוקראינה ומרוסיה בשל המלחמה. באגף התקציבים במשרד האוצר כבר מכינים את ההצעה, ומסתמן כי לבקשת ראש הממשלה נפתלי בנט וחלק מהשרים, משרדי הביטחון והבריאות יוחרגו מהקיצוץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדיון שהתקיים היום (ד') בוועדת הכספים של הכנסת, תקפה ח"כ נעמה לזימי (העבודה) את דברי שר האוצר ליברמן, שאמר השבוע בוועידת ynet ו-"ידיעות אחרונות" כי "צריך להעלות את עניין העלייה לא רק על ראש שמחתנו, גם על ראש תקציבנו. אני מתכוון בעוד עשרה ימים להביא קיצוץ רוחבי, אין לנו שום דרך להביא 4 מיליארד שקל. זאת ההערכה של כל נושא קליטת העלייה: דיור, דמי קיום, סל קליטה, שירותי בריאות והכל, וזה לא סכום שהאוצר יכול להביא מהרזרבה. הסכום הזה מחייב קיצוץ רוחבי ואני מקווה שכולם יבינו ויתמכו".
2 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן, ח"כ נעמה לזימי
שר האוצר אביגדור ליברמן, ח"כ נעמה לזימי
שר האוצר אביגדור ליברמן, ח"כ נעמה לזימי
(.)

ח"כ לזימי סימנה את ההתנגדות הצפויה לקיצוץ מצד נציגי מפלגת העבודה ומרצ: "אסור לנו לתמוך או לאשר קיצוץ רוחבי. כשהוא יגיע אלינו לאישור לוועדת הכספים יש להתנגד לקיצוץ הזה. צריך לתת מענה מלא לעולים, אך לא על חשבון קיצוץ שיפגע ישירות בשכבות החלשות. זה לא צריך לקרות עם הזכאים ל-900 יחידות הדיור הציבורי שהבטחנו להשמיש, ולא בקיצוץ רוחבי שמשפיע על השכבות החלשות".
בחודשים האחרונים היו עודפי גביית מיסים של יותר מ-22 מילארד שקל ולטענת חברי כנסת, יש להשתמש בכסף הזה לצורך קליטת עשרות אלפי העולים שיגיעו בכסף הזה. לזימי טענה, כי "למדינה יש אופציות ופתרונות. יש לנו עוד משאבים דרכם יהיה ניתן לממן את המענים של העולים שעלינו לקלוט ביד רחבה. אנחנו צריכים למצוא פתרונות שלא יפגעו באוכלוסיות המוחלשות, וצריך תמיד לזכור - מה שמקצצים לא חוזר".

ההפרשות לקרן מס רכוש יופחתו כדי לממן את ביטול המכסים

בתוך כך, הפחתת המכסים שעליה החליט ליברמן יצרה "חור" בגביית המיסים בתקציב המדינה, וכדי למלא אותו אישרה היום ועדת הכספים בראשות ח״כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), להפחית את הכספים שמעבירה המדינה לקרן מס רכוש וקרן הפיצויים, שנועדו לפצות על נזקי אירועים ביטחוניים. קושניר הסביר לחברי ועדת הכספים, כי כך נמצא מקור תקציבי להורדת המכסים על בשר, שמן זית, דגים, דבש, חומרי בניין , ריהוט, מוצרי תעשייה וחומרי גלם לבנייה שיזם שר האוצר, "שישפיעו ישירות על יוקר המחיה בישראל".

2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר
(צילום: דני שם טוב)
מדי שנה המדינה הפרישה עד כה 25% ממס הרכישה לדירות שגובה רשות המסים לקרן מס רכוש, שהיום מכילה כבר 18 מיליארד שקל. בתקנה החדשה שאושרה היום שונתה ההפרשה ל8.5% בלבד, דהיינו שני שלישים פחות.
מטרת הקרן היא לתת פיצויים בעת הצורך על אירועים ביטחוניים כגון במבצעים צבאיים. אולם מבדיקת האוצר נמצא שבמבצע הצבאי הגדול ביותר בשנים האחרונות, "צוק איתן", שולמו פיצויים מהקרן בסך כ-מיליארד שקלים בלבד.