יונדאי מוטור מוכרת היטב לישראלים כיצרנית רכב וכחברת האם של קיה, אבל חטיבה אחרת שלה מייצרת רכבים קצת שונים מאלה של השכן, רכבות ובעיקר טנקים כבדים. יונדאי מייצרת מאז שנות ה-80 את טנק המערכה הקוריאני, המקביל לטנק המרכבה הישראלי.
אתמול (שישי) הודיעה פולין כי היא מנהלת מו"מ מתקדם עם דרום קוריאה על עסקת הנשק הגדולה ביותר של הקוריאנים עד היום עם לקוח זר: 180 טנקי K2 ו-670 תותחי K9 מתנייעים ב-14.5 מיליארד דולר, ו-48 מטוסי קרב FA-50 ב-2.5 מיליארד דולר נוספים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
מטוס הקרב FA-50
מטוס הקרב FA-50
מטוס הקרב FA-50
(צילום: KAI)
3 צפייה בגלריה
טנק ה-K2
טנק ה-K2
טנק ה-K2
(צילום: משרד ההגנה הקוריאני)
הזמינות של מערכות הנשק הקוריאניות היו אחד השיקולים לבחירה בהן: טנקים ראשונים יגיעו לפולין כבר בסוף השנה, ומטוסי קרב בשנה הבאה.
הפולנים נמצאים בשנה האחרונה במסע התחמשות מהיר לאור הידרדרות היחסים עם רוסיה והפלישה שלה לאוקראינה. פולין הכפילה את ההוצאות הצבאיות שלה ל-3% מהתמ"ג, הרבה יותר מ-2% מהתמ"ג שדורשת ארה"ב מחברות נאט"ו, בין השאר כדי שתוכל לוותר על מערכות לחימה מהעידן הסובייטי, בעיקרי טנקי T-72 ומטוסי מיג 29, שהיא מבקשת להעביר לאוקראינה.
עבור הקוריאנים מדובר לא רק בעסקת הייצוא הגדולה ביותר בתולדותיהם, אלא אחת שמתבצעת עם מדינה אירופית החברה בנאט"ו. העסקה מגיעה בתום ציון דרך נוסף בייצוא הביטחוני של סיאול, אחרי שבתחילת השנה חתמה איחוד האמירויות על רכישת מערכת הגנה אווירית קוריאנית ב-3.5 מיליארד דולר, בעסקת ייצוא ראשונה עבורה.
ההודעה הפולנית מגיעה בשבוע שבו המריא לטיסת בכורה מטוס הקרב הקוריאני, החמקן החדש, ה-KF21. מטוס דו מנועי, שמזכיר את האף-22 האמריקאי, אולם נחות ממנו ברמת המערכות, ובעיקר בהיעדר תא חימוש פנימי שאמור להתווסף בעתיד. כרגע ברגע שהוא נושא טילים או פצצות החמקנות שלו נפגעת. משרד ההגנה הקוריאני מתכוון לרכוש 120 מטוסים כאלה, שמפותחים במימון חלקי של אינדונזיה, והודיע כבר כי המטוס יהיה זמין גם ללקוחות זרים.
דרום קוריאה דומה לישראל בהישענות על מערכות נשק אמריקאיות, ובהתמודדות עם איום ביטחוני משמעותי, צפון קוריאה במקרה שלה. בעבר הייתה סיאול לקוח משמעותי של התעשיות הביטחוניות מישראל: הקוריאנים רכשו מהתעשייה האווירית את מכ"ם החץ ומל"טי הרון, ומרפאל טילי ספייק NLOS. בפרויקט KF-21 משולבות אלביט עם מערכת למניעת התנגשות בקרקע בטיסה נמוכה, והמכ"ם שלו כולל טכנולוגיות של התעשייה האווירית.
3 צפייה בגלריה
מטוס הקרב KF-21
מטוס הקרב KF-21
מטוס הקרב KF-21
(צילום: KAI)
אבל ההשקעה הקוריאנית במחקר ופיתוח מקומיים מתחילה לבוא על חשבון התעשיות הישראליות. בשנה שעברה החליט משרד ההגנה בסיאול אחרי שנים של שיחות עם רפאל לפתח מערכת מקומית ליירוט רקטות ולא לרכוש מישראל את מערכת כיפת ברזל. השנה חשפו הקוריאנים מל"ט גדול ראשון מתוצרת מקומית שייכנס לייצור בשנה הבאה, ויתחרה בשווקי הייצוא מול ההרון TP של התעשייה האווירית.
מערכת ההגנה האווירית הקוריאנית כבר מתחרה מול ברק-8 של התע"א, ושרביט קסמים של רפאל, במכרזים בחו"ל. ומטוס ה-FA-50 שצויד עד כה במכ"ם של חטיבת אלתא של התעשייה האווירית, מוצע לפולין גם עם מכ"ם אמריקאי-קוריאני, שדומה יותר לזה של מכ"ם מטוסי האף-16 החדשים שהזמינה בעבר מארה"ב, מה שיעניק לפולנים יתרון באחזקה ובהכשרת טייסים.
יחד עם זאת, הקוריאנים לא מפסיקים לרכוש מערכות ישראליות: הם בוחנים כעת נגמ"ש חדש שמצויד בצריח של אלביט ובטילים של רפאל. לפי פרסומים בחו"ל הם התאימו את טנק ה-K2 להתקנת מערכת מעיל רוח של רפאל, לפי דרישת נורבגיה ששוקלת לרכוש אותו, ותהיה זמינה גם עבור הפולנים. אבל במקביל הם מפתחים מערכת מתחרה משלהם, במהלך שהופך לנפוץ יותר ויותר.