נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, מתריע בפנייה אל ראש הממשלה ושר האוצר, כי ענף הבנייה קורס לחלוטין. "לא תוכלו לומר לא ידענו. לא אמרו לנו. הנה אני אומר", כתב סרוגו בתביעה לסייע בדחיפות לענף הבנייה והתשתיות שנמצא במשבר שהחריף מאז פרוץ המלחמה לפני יותר מחצי שנה בשל המחסור בידיים עובדות.
במכתב ששלח היום הוא מאשים את הממשלה שמובילה את הענף כולו לקריסה. לדבריו, "ענף זה נמצא במצבו הגרוע ביותר מאז ומעולם".
1 צפייה בגלריה
ראול סרוגו ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
ראול סרוגו ועידת הנדל''ן של ynet וידיעות אחרונות
ראול סרוגו
(צילום: יאיר שגיא)
סרוגו מדווח כי לפי נתוני ההתאחדות, ההחלטות שהובילה הממשלה לעצור את כניסת העובדים הפלסטינים בענף מ-7 באוקטובר ושורת החלטות להחליפם בעובדים זרים שלא מגיעים, צפויים נכון להיום להביא לאיחור של 6-8 חודשים במסירת דירות, ולאי השלמת מבני ציבור ותשתיות בכל רחבי המדינה.
סרוגו מזהיר כי ללא מתווה מיידי להבאת 50 אלף עובדים זרים בתוך 30 ימים, ואישור החזרת חלק מהעובדים הפלסטינים לענף, לצד יצירת מתווה פיצוי לקבלנים ויזמים שהמלחמה פגעה בהם, יחד עם פיצוי הנפגעים מאיחורים במסירת דירות ותשתיות ותוכנית הקלות ביבוא ועידוד ייצור חומרי ומוצרי בנייה, בעקבות החרם הכלכלי של טורקיה על ישראל, כל ענף הבנייה יקרוס.
תזכורת: ריאיון אולפן ראול סרוג, אוהד דנוס
(צילום: ליאור שרון)

לדבריו, צפוי בשל כל אלה תהליך של קריסת קבלנים, זינוק במחירי הדירות, פיטורי עשרות אלפי עובדים ישראלים, צניחה ביכולתו של הענף לבצע את המשימות השיקום והבנייה והפסד של עשרות מיליארדי שקלים לקופת המדינה מגביית חסר של מיסים, היטלים ומכירת קרקעות.
לדברי סרוגו, המכתב נשלח בעת שהממשלה עומדת להכריז על העלאות מיסים דרמטיות. הענף סיפק הכנסות של 90 מיליארד שקל לקופת המדינה בשנת 2022. "אין צורך להעלות מיסים", כתב סרוגו. "הגידול בגירעון המדינה אינו נובע רק מהגידול בהוצאות המלחמה, אלא גם בשל אובדן הכנסות של עשרות מיליארדי שקלים מענף הבנייה. הכסף מונח על השולחן וצריך לקבל את ההחלטות הנכונות שייגרמו פשוט לאסוף אותו לקופה, במקביל להאצת הענף והפחתת הלחצים לעליות מחירי הדיור".
סרוגו הזהיר את ראש הממשלה ושר האוצר כי "אם ממשלת ישראל לא תדאג לאלתר להוביל מהלכים שמטרתם עידוד הבנייה ותמרוץ הענף, להשקעה בדיור להשכרה ולגידול בהתחלות הבנייה, יזנקו מחירי הדירות והשכירות בעשרות אחוזים, בפרק זמן קצר, כך שרק העשירים יוכלו עוד לרכוש או לשכור דירות בישראל".