לפי החוק מ-2020, כל אדם העומד בשלושת התנאים המצטברים הבאים – וגם צאצאיו – יכולים לבקש אזרחות ודרכון אוסטרי: 1. מי שנולד במדינה שהשתייכה לאימפריה האוסטרו-הונגרית (אוסטריה, הונגריה, רומניה, פולין, יוגוסלביה, איטליה וצ'כוסלובקיה); 2. התגורר זמן מסוים על אדמת אוסטריה של היום; 3. עזב את אוסטריה בין השנים 1933–1955.
במילים אחרות, כמעט כל אדם שהיה אזרח או תושב של אוסטריה ועזב אותה בשנים אלו יכול להיות זכאי לאזרחות, וכמוהו גם צאצאיו - ללא מגבלה דורית. מדובר בהקלות שמקנות לעשרות אלפי ישראלים זכאות לדרכון אירופאי. כך למשל, צאצאיו של מי שנולד בפולין ועבר בסוף מלחמת העולם השנייה למחנה עקורים באוסטריה טרם עלייתו לישראל, עשויים להיות זכאים לאזרחות אוסטרית.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עוד כמה הקלות שחשוב להכיר:

אזרחות כפולה – אין צורך לוותר על האזרחות הישראלית או על אזרחות זרה אחרת כדי להוציא דרכון אוסטרי.
דילוג על דורות – אפשר להוציא דרכון אוסטרי לנכדים ונינים, גם אם הוריהם לא הוציאו לעצמם אזרחות.
כולם ביחד – אפשר וכדאי לכרוך בקשות אזרחות לילדים, נכדים, הורים וכדומה תחת בקשה אחת, וכך לחסוך זמן, טרחה, הוצאות מיותרות ובירוקרטיה.
בלי תנאים מוקדמים – אין צורך בידיעת השפה הגרמנית, להיות בעל ידע מקדים על ההיסטוריה של אוסטריה, השכלה מסוימת או מצב כלכלי מסוים.
עו"ד הילה פינקועו"ד הילה פינקועמית שיבק

עד מתי ההקלות תקפות?

אי אפשר לדעת, אך ייתכן שהדלת לא תישאר פתוחה לתמיד. בשנים האחרונות אנו עדים ללאומנות גוברת באירופה, וגם באוסטריה גוברים קולות הקוראים לצמצום קליטה מהגרים. בחודשים האחרונים האוסטרים נוהגים בקפדנות יתרה, ודורשים יותר מסמכים וראיות על מנת להוכיח עמידה בתנאי הזכאות הבסיסיים. המגמה של הקשחת תנאים וצמצום זכאות עלולה להתבטא בשינוי נוסף בחוק הלאום האוסטרי, והפעם לרעה.

איך מבקשים אזרחות?

הוצאת אזרחות אוסטרית כרוכה בהליך בירוקרטי מורכב שמצריך בין היתר איתור מסמכים מארכיונים שרק לגנאלוגים והיסטוריונים יש גישה אליהם, וכן המצאת מסמכים מישראל, אישורי נוטריון, אישור אפוסטיל, מילוי טפסים מורכבים וכיוצא באלה.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד ונוטריון הילה פינקו ממשרד עורכי הדין פינקו-ברקן, העוסק בהוצאת אזרחויות אירופאיות • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין