הורדות דירוג אשראי נוספות בדרך? בכירים במשק שנפגשו עם כלכלני סטנדרד אנד פור ומודי'ס, שתי סוכנויות הדירוג הבינלאומיות הגדולות בעולם, התרשמו כי במידה שתפרוץ מלחמה כוללת מול חיזבאללה, ואולי גם מול איראן, שתי הסוכנויות יורידו באופן מיידי את הדירוג של ישראל.
במפגשים עם כלכלני החברה נשמעה דאגה רבה מהמשך המלחמה בעזה ובגבול לבנון, וחשש שחלק מהקיצוצים המוצעים בתקציב המדינה לא יאושרו ולא יספיקו להורדת הגירעון. כמו כן, אנשי הסוכנויות הביעו דאגה מהגידול המשמעותי הצפוי בתקציב הביטחון.
3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
גורם בכיר במשק ששוחח עם כלכלנית בכירה באחת החברות ציין כי עיקר השאלות והדאגה של החברה נסובו סביב הירידה הניכרת בהשקעות בישראל, בעיקר בתחום ההייטק, ומבריחת כספים מתגברת מהארץ. בנוסף, הציגו הכלכלנים שאלות בדבר אי שיתוף מספיק חרדים ונשים ערביות בשוק העבודה, ואף אמרו כי "המשק הישראלי יתקשה להתקיים בעתיד ללא שילובם של עוד מאות אלפי ישראלים בשוק העבודה".
עוד הובעה דאגה מיוקר המחיה והעלייה באינפלציה, שתקשה על ישראל ליטול עוד הלוואות שמתייקרות עבורה כבר, כאשר מימון המלחמה מתעצם ומתייקר.
גורם בכיר במשק אמר ל-ynet בנושא כי "התרשמתי שהרחבה למלחמה כוללת בלבנון תוביל לפחות את אחת מחברות הדירוג הגדולות להוריד באופן מיידי, בתוך ימים, את דירוג האשראי של ישראל בפעם השנייה. אני מעריך שהורדה כזאת היא כעת ב-95%, וגם ללא הרחבת המלחמה דירוג האשראי יירד בראשית נובמבר בשתי החברות".
גורם בכיר אחר אמר כי "בשבוע שבו תפרוץ מלחמה כוללת, ממש תוך ימים, יופחת הדירוג על ידי שתי החברות שעדיין התאפקו לאחרונה בציפייה לגיבוש תקציב מדינה אחראי בישראל".
יצוין שכל שלוש חברות דירוג האשראי הורידו את הדירוג של ישראל פעם אחת: בפברואר ובאפריל מודי'ס וסטנדרד אנד פור, ורק לפני שבועות אחדים גם פיץ' החליטה על הורדה.
בעוד שרמת דירוג האשראי של ישראל נעה בשלוש החברות סביב דירוג A, הרי למעשה הלוואות שנוטלת ותיטול ממשלת ישראל בעולם כבר מתומחרות לפי BBB, דירוג שנחשב לנמוך בקרב מדינות מפותחות בעולם.
מנגד, גורם ממשלתי בכיר הוסיף כי "ברור שקיימת דאגה שהדירוג שלנו יופחת שוב, אולם מהלכים משמעותיים שמתכננת הממשלה להקטנת הגירעון וניסיון להימנע מגידול רב במיוחד בתקציב הביטחון העתידי, מה שנבחן כעת בוועדת נגל, עדיין עשויים להשפיע על החברות שלא להפחית כבר בעת הקרובה שוב את הדירוג שלנו. אנחנו עדיין אופטימיים".
כאמור, בחודש פברואר האחרון הורד דירוגה של ישראל לראשונה אי פעם ע"י מודי'ס, אשר נקבע על A2. באפריל הורידה סטנדרד אנד פור את הדירוג של ישראל לרמה A+. ולפני קצת יותר מחודש פיץ' הורידה את הדירוג שלה לישראל מ-A+ ל-A.
מהו דירוג אשראי? באופן כללי מדובר בדירוג הניתן למדינות, חברות וגם לאנשים, והוא מגדיר למעשה את היכולת שלהם לפרוע הלוואות בעתיד. סוכנויות דירוג האשראי ביחס למדינות, כמו גם בנקים ביחס לאנשים פרטיים, בוחנות את ההיסטוריה הפיננסית, ההון העצמי, מצב הנכסים ונתונים כלכליים נוספים של המדינות, וכן את היקף ההתחייבויות הקיים שלהן.
3 צפייה בגלריה
מטה מודי'ס בניו יורק
מטה מודי'ס בניו יורק
מטה מודי'ס בניו יורק
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
משרדי S&P בניו יורק
משרדי S&P בניו יורק
משרדי S&P בניו יורק
(צילום: AP)
למי זה בעצם חשוב? בראש ובראשונה למי שמתכוונים להלוות לאותן מדינות או להשקיע אצלן. חברות הדירוג מעריכות למעשה את הסיכונים הגלומים ואת יכולתן של המדינות לפרוע הלוואות למלווים.
ומה זה אומר למשקיעים? ככל שהדירוג של הגוף או המדינה המבוקרת גבוה יותר, כך התשואה שעליו להעניק למשקיעים נמוכה יותר, כיוון שהיא מצביעה על סיכון נמוך יותר. מי שמלווים לארה"ב או לגרמניה ינקבו בריבית נמוכה בהרבה מאשר מי שמלווים לפרו למשל. למדינה בצרות גדולות כמו סוריה או צפון/דרום סודן ספק אם יימצאו בכלל מלווים.
אז מה המשמעות בשטח? מדינת ישראל כבר משלמת ריביות גבוהות במחצית האחוז עד אחוז מהלוואותיה רק לפני חודשים ספורים והריבית הזאת צפויה עוד לעלות. אותן ריביות גבוהות צפויות להתגלגל גם לכיס של כולנו - ראשית ההלוואות צפויות להתייקר גם לחברות בארץ, שצפויות לגלגל את העלויות ללקוחות, ובנוסף ממשלה שמסתבכת בהלוואות יקרות יותר תיאלץ לצמצם את הוצאותיה במתן שירותים לאזרחים - ולכן פחות תמיכה בתחומי הרווחה הבריאות וקיצוץ בתקציבי חינוך ובענפים נוספים, יפגעו באזרחים כבר בשנת התקציב הבאה.