פסח שמח ברשתות השיווק: השוק גלגל בחודש אפריל 5.1 מיליארד שקל, עלייה של 631 מיליון שקל לעומת אפריל אשתקד - זינוק של 14%. כך לפי נתוני חברת סטורנקסט שמחוברת לקופות ברשתות השיווק ובמרכולים.
בנטרול ההבדל בימי המכירה לעומת חודש אפריל בשנה שעברה - יש עלייה של 12.3% בסך המכירות באפריל השנה. פסח אשתקד חל בתחילת אפריל והשנה בסופו ונוספו השנה עוד שני ימי מכירה לפני החג, לעומת אשתקד.
1 צפייה בגלריה
מכירות המזון צמחו בפסח ב-6.8%
מכירות המזון צמחו בפסח ב-6.8%
מכירות המזון צמחו בפסח ב-6.8%

זינוק במכירות בפסח - ישראלים קנו יותר בחנויות הנוחות

בתקופת פסח (מארבעה שבועות לפני החג ב-23 במרץ עד שבוע החג שהסתיים ב-29 באפריל) - המכר הכספי ברשתות ובמרכולים עמד על 5.83 מיליארד שקל - עלייה של 6.7% לעומת התקופה המקבילה בפסח 2023.
לשם השוואה - גם פסח 2023 היה מוצלח לעומת פסח 2022 - אבל החג אז הציג עלייה במכירות של 4.4% בלבד. בנוסף הגידול במכר השנה, 6.7% - גדול מקצב הגידול בכלל המכר מאז תחילת השנה שעומד על 6%, כך שאין ספק שמדובר בחג מוצלח לרשתות ולספקים ופחות מוצלח לצרכנים ששילמו יותר.
מכירות המזון צמחו בפסח ב-6.8%, מכר המשקאות גדל ב-6.6% (גם בשל ביטול המס), טיפוח הפרט ב-8% ומוצרים לבית ב-2.8%.
יש צמיחה בכל ערוצי הקניות שכוללת גם עליות דו ספרתיות של עד 29% במכירות בחנויות נוחות - כנראה כי ישראלים נשארו בארץ וקנו ממש ביוקר. עלייה נרשמה גם במכירות אונליין.
ירידה במכר ניתן לראות רק במוצרים ספציפיים לפסח (מצות, חרוסת, גפילטע פיש לא קפוא, חזרת ועוגיות לפסח) ובשבוע שלפני החג בלבד - כלומר הדבר מעיד בעיקר על מגמה של הקדמת הקניות לשבועיים ויותר לפני החג. גם במגזר החרדי יש עלייה במכירות בפסח - אך מתונה יחסית למגזר הכללי.

התייקרויות מקצה לקצה

הסיבות לחגיגה הן מיעוט טיסות וירידה של 40% במספר הטסים בחג וכן עליות המחירים: שלא במפתיע, אפריל רושם עלייה של 4.2 נקודות במדד המחירים של סטורנקסט וגם בתקופה המצטברת (ינואר עד אפריל) מדד המחירים מציג עלייה של 4.2 נקודות. בעצם אפריל הציג את המחירים הגבוהים ביותר בעשור האחרון - בדומה למרץ האחרון.
כלומר, יש סטגנציה במחירים בהשוואה למרץ, חודש שהציג עליות מחירים של עשרות ספקים. יחד עם זאת, בחודש מאי כידוע, המחירים כבר עולים עוד יותר, אחרי שנכנסו לתוקף העלאות מחירים של תנובה, טרה, קוקה קולה, שטראוס, פררו, הנקל סוד, מחלבות גד, יחיעם, עוף טוב ויתייקרו ביוני גם מוצרי אסם, טמפו וליימן שליסל.
תזכורת: גל עליות המחירים
(צילום: ירון ברנר )

חג מוצלח במיוחד היה לעשרת הספקים הגדולים שחגגו בפסח: נתח השוק של תנובה עלה ב-7.6%, של שטראוס ב-8.6%, של אסם ב-0.8%, קוקה קולה טרה התחזקה ב-1.6%, דיפלומט שהעלתה מחירים שיפרה נתח שוק ב-5.3% יוניליוור שהעלתה מחירים התחזקה ב-16.6%, סנו ב-6.8% נטו ב-11% (וזה עוד ללא בדיקת עופות, בשר ודגים טריים), חוגלה קימברלי ב-0.9% ושסטוביץ ב-2.7%. גם סוגת, מחלבות גד, ויסוצקי, פררו וזוגלובק התחזקו. לעומת זאת נתח השוק של המותג הפרטי ירד. כלומר הישראלים ממשיכים להעדיף מותגים ולשלם ביוקר.
הנתונים של סטורנקסט מתבססים על קהילה של כ-3,000 חנויות של רשתות ארציות, רשתות פארם, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות המשדרות נתוני מכר אמת מהקופות לסטורנקסט ומהוות למעלה מ-87% מסך המכר בשוק המזון ומוצרי הצריכה בישראל. על בסיסם עורכת סטורנקבט אקסטרפולציה סטטיסטית לכלל 100% המכר בשוק הקמעונאי המבורקד (שסורק ברקודים בקופה) בישראל. הנתונים לא כוללים נתוני קצביה, מאפית, פירות וירקות וסיגריות. הם גם לא כולל שווקים פתוחים, פיצוציות ומגזר ערבי.