1 צפייה בגלריה
MG HS
MG HS
MG EHS
(צילום: רונן טופלברג)
לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה לאחרונה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד יבואנית הרכב "קאר איסט": התובע רכש מכונית היברידית תוצרת סין, על בסיס פרסומים שבהם הודגש כי צריכת הדלק שלה נמוכה ביותר, אך לדבריו מיכל הדלק מתרוקן במהירות מחשידה. הוא דורש פיצוי עבור כ-4,733 רוכשי המכונית בסכום של יותר מ-77 מיליון שקל.
בבקשה שהוגשה באמצעות עוה"ד יעל גוליס, חיים פינץ ומאיה ראובני ילינק הצהיר התובע כי כחלק מעבודתו ואורח חייו הוא נוסע קילומטרים רבים ברחבי הארץ. הוא חיפש כלי רכב שיחסוך את עלויות הדלק הגבוהות ונתקל בפרסומי החברה בנוגע לרכב חדש מסוג MG מדגם EHS PHEV. המכונית משלבת שני מנועים, חשמלי (סוללה) ובנזין והוא תואר באופן חוזר ונשנה בפרסומים כחסכוני בדלק. בקטלוג הודגש באופן ספציפי כי לרכב צריכת דלק משולבת של 55.1 ק"מ לליטר.
על בסיס הפרסומים הוא קנה את המכונית תמורת כ-161 אלף שקל. רק לאחר שקיבל אותו לחזקתו והחל לנסוע עמו בכבישים עירוניים ובין-עירוניים הוא גילה כי תצרוכת הדלק לא רק שאינה מגיעה ל-55 ק"מ לליטר בצריכה משולבת, אלא היא רחוקה מאוד מהתצרוכת הנמוכה שפרסמה החברה בכל אפיק אפשרי.
לטענתו, מנתונים שפורסמו במקורות אחרים וכן מנסיעות מבחן שביצע, צריכת הדלק של הרכב עומדת על ממוצע של כ-15 ק"מ לליטר בלבד. משיחה עם מכר שרכש גם הוא את הרכב התברר שההפרשים בתצרוכת הדלק קיימים גם אצלו. התובע הבהיר כי ככל שחלף הזמן הוא הבין שלא מדובר בתקלה נקודתית ברכב הספציפי שלו, אלא בפער חריג של כ-280% בין הפרסום לבין המצב בפועל בכלל הרכבים מאותו סוג.
בבקשה נטען כי סטייה כה משמעותית בפרסום לעומת המצב במציאות לא מהווה טעות בפרסום שנעשתה בתום לב, אלא הטעיה ברורה ומכוונת העולה כדי תרמית של ממש, או לכל הפחות מצג שווא רשלני, שנועדה לסייע לחברה למכור את הרכבים תוך עשיית עושר שלא כדין, ותוך שהיא מסתירה מהצרכן את תצרוכת הדלק האמיתית של הרכב.
התובע ציין כי לאחר שפנה לחברה הוא גילה שהפרסום באתר האינטרנט שלה השתנה, ונוספה ב"כוכבית" קטנה (שלא הופיעה קודם) העובדה כי נתוני צריכת הדלק נמסרו מהיצרן לפי תנאי מעבדה, אך אלו מושפעים בפועל מתנאי הסביבה והדרך וכי עלול להיווצר פער.
לטענתו, תיקון הפרסום כאמור מהווה ללא כל ספק הודאת בעל דין ובכל מקרה גם התיקון אינו מספק ועודנו מטעה, בפרט בהתחשב בפער האסטרונומי, של מאות אחוזים, בין הפרסום לתצרוכת בפועל.
התובע הוסיף כי ההטעיה גרמה וגורמת לצרכנים לנזק כספי בכך שהם נאלצים להוציא סכומים גבוהים יותר על דלק, לעומת ההבטחות והמצגים שניתנו להם בפרסומים ובמעמד הרכישה, כמו גם לירידת ערך, עוגמת נפש ופגיעה באוטונומיה.
מחברת קאר איסט לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עוה"ד יעל גוליס, חיים פינץ ומאיה ראובני ילינק • ynet הוא שותף באתר פסקדין