אחרי עשרות שנים, בית המשפט יקבע את מועד ואופן חלוקת הזכויות של בעלי הקרקעות היקרות במדינה. בעלי הקרקעות הפרטיות במתחם שדה דב בתל אביב (חלקה 204 בגוש הגדול ובקרקעות המפונות בשדה התעופה דב הוז שפונה) נמצאים בימים אלה בנקודת זמן קריטית לפני האפשרות לממש את זכויותיהם בקרקע, חלקם אחרי עשרות שנים שבהם החזיקו בקרקעות אלה.
ב-30 ביוני ייערך בבית המשפט השלום בתל אביב דיון בפני השופט יעקב שקד, ובו יקודם מנגנון חלוקת הזכויות בין הבעלים הפרטיים כדי שכל בעל קרקע ידע באיזה מגרש מגורים הוא מקבל את הזכויות שיש לו בקרקע. חלק מבעלי הזכויות רכשו את הקרקעות כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת, וכיום מחזיקים בהם יורשיהם.
1 צפייה בגלריה
שטח שדה דב
שטח שדה דב
שטח שדה דב
(צילום: רשות מקרקעי ישראל)
שדה התעופה דב הוז הוקם עוד לפני קום המדינה, בשנת 1938. במשך שנים היה ניסיון של בעלי הקרקע בשטח להגיע להסדר פיצויים, כאשר החל משנות ה-70 מנהלי הגוש הגדול ייצגו את הבעלים הפרטיים של הקרקעות. בשנת 2008 נחתם הסכם עם המדינה, לפיו בעלי הזכויות הפרטיים בגוש הגדול יעבירו למדינה 50% מזכויות הבנייה שלהם, והיא בתמורה תפנה את שדה דב ותקדם תוכנית בנייה בשטח.
פינוי שדה דב אפשר להחזיר לבעלי הזכויות את הקרקעות אחרי שנים ארוכות, אך המימוש של אותן זכויות לא יתאפשר - עד שיאושרו התוכניות המפורטות להקמת רובע המגורים בשטח, ורק אז ניתן היה להקצות לכל בעל קרקע את זכויותיו, כך שיידע באיזה מגרש הוא מקבל זכויות ועם מי הוא יחלוק אותן.

מיני פנטהאוז ב-10 מיליון שקל

במהלך השנים, מחירי הקרקעות במתחם האמירו, וכיום שוויה של קרקע לדירה (לפני הבנייה) עומד, על פי ההערכות, על כ-2.5 מיליון שקל. החברות ישראל קנדה ואביסרור כבר משווקות פרויקטים במתחם שדה דב, ועל פי הדוחות הכספיים של ישראל קנדה שווקו בפרויקט כ-184 דירות במחיר ממוצע של כ-9 מיליון שקל לדירה. בין היתר החברה דיווחה כי נועה קירל רכשה דירת מיני פנטהאוז בפרויקט במחיר של כ-10 מיליון שקל, וחברת אביסרור דיווחה כי יהודה לוי רכש דירת מיני פנטהאוז בפרויקט שלה בכ-8 מיליון שקל.
עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות'עו"ד נעמה שיףצילום: סטודיו תומס
התוכנית המתארית לרובע שדה דב, שאושרה בשנת 2020, כוללת הקמת רובע עירוני עם 16 אלף יחידות דיור, 3,700 חדרי מלון, 126 אלף מ"ר למסחר, 322,695 מ"ר לתעסוקה ו-5,075 מ"ר למבנים ומוסדות ציבור. עוה"ד נעמה שיף ואורית חזקיהו ממשרד שוב ושות', המייצגות בעלי קרקעות במתחמים, מסבירות כי "התוכנית מגדירה שלושה מתחמי תכנון, שלכל אחד מהם יש להכין גם תוכנית מפורטת הכוללת טבלאות איזון וחלוקה, שמחלקות את הזכויות בין בעלי הקרקע השונים - הכוללים את מדינת ישראל, עיריית תל אביב ומאות בעלי קרקע פרטיים, שרובם תחת ניהול של מנהלי הגוש הגדול".
עבור המתחם הראשון, מתחם אשכול, שבו רוב הקרקעות היו שייכות למדינה, כבר פורסמה תוכנית מפורטת. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שיווקה קרקעות במתחם, כאשר חלק מהחברות היזמיות כבר החלו לשווק שם דירות. כעת, עם הפקדת התוכניות המפורטות למתחמים השני והשלישי, גם בעלי הקרקעות הפרטיים מתקרבים צעד נוסף למימוש הקרקע.
עו"ד אורית חזקיהו ממשרד שוב ושות' עו"ד אורית חזקיהוצילום: איתמר סיידא
לדברי עוה"ד שיף וחזקיהו, "לצד בעלי הקרקע המחזיקים בחלקות על מתחם שדה דב, יש עוד מאות בעלי קרקעות המחזיקים בזכויות בקרקע בחלקה הידועה כחלקה 204 בגוש הגדול באמצעות מנהלי הגוש הגדול. לאחר פינוי שדה דב ואישור תוכנית שדה דב, שאפשרה את הגדלת הזכויות באזור ובנייה לגובה, בית המשפט קבע שבעלי הזכויות בחלקה זו יקבלו את זכויותיהם בבנייני המגורים במתחם אשכול ובמתחם השני. תפקידו של בית המשפט הוא לפקח על החלוקה בין המדינה ובעלי הקרקעות הפרטיים בינם לבין עצמם".
עוד ציינו כי "לאור התקדמות הליכי התכנון והפקדת התוכנית של המתחם השני להתנגדויות, בדיון שייערך בסוף החודש, בית המשפט עתיד לקבוע את העיתוי והדרך לחלוקת הזכויות בין הבעלים. בעלי קרקעות בשדה דב שיתאגדו בימים הקרובים ישפרו את הסיכוי להשביח את הזכויות שלהם ולקדם את מימוש הבנייה".